Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ToyRoverlander

Re: Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Berichtdoor ToyRoverlander » 03 Feb 2015, 08:32

Klopt...

Ik merk wel dat mijn Mickey MTZ 35ers iets minder grip hebben met nat weer, die kan ik in een scherpe bocht genomen in de 3 met lage snelheid nog wel eens opzij laten stappen. Met de sneeuw hoef je maar een tikkie gas te geven voor wielspin, maar in de 4wd heeft ie weer hele goede grip gelukkig.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2015, 09:53

Roger B. schreef:
ToyRoverlander schreef:Mijn KM2's deden het prima. Ondanks 400nm die werden losgelaten op de achterwielen, in scherpe bochten op nat wegdek bleven ze grip houden.[/quote

tja en ik ging met de D2 op KM2's dwars de snelweg op en dat was nog nieteens in een ontzettende plensbui..... op de AT's reed ik daar normaal minstens net zo hard

het blijven relatief grote vlakken rubber.. meer hoekjes is meer grip

Als je aan zoiets een band moet beoordelen dan zijn Pirelli Scorpions van een maand of drie oud ook levensgevaarlijk want daarmee is de Rnage gaan glijden en op z'n dak gerold........ :shock: :shock:

Dikke onzin natuurlijk, dat lag aan diesel op het wegdek icm regen die alle zooi omhoog spoelde.

De enige reden dat ik de Km2's beu ben is de herrie op de snelweg. Zelfs met 2wd is de grip heel erg goed. Al lukt het nu wel om hem in een bocht te laten spinnen, maar dat moet je dan ook echt opzoeken....

Nevertheless een goede reden om de 130 weer 4wd te maken. :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 03 Feb 2015, 11:51

Roger B. schreef:het blijven relatief grote vlakken rubber.. meer hoekjes is meer grip

Tikkeltje simpel imho. Waarom ik in de regen op semi's toch een heel stuk sneller het circuit rond ben dan straatbanden, ondanks dat er bijna geen afwateringskanalen en 'hoekjes' op zitten?

Walterke

Berichtdoor Walterke » 03 Feb 2015, 11:56

tookaphotoof schreef:
Roger B. schreef:het blijven relatief grote vlakken rubber.. meer hoekjes is meer grip

Tikkeltje simpel imho. Waarom ik in de regen op semi's toch een heel stuk sneller het circuit rond ben dan straatbanden, ondanks dat er bijna geen afwateringskanalen en 'hoekjes' op zitten?

Ander compound :roll:

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 03 Feb 2015, 12:01

Wat ik maar wil zeggen...

Walterke

Berichtdoor Walterke » 03 Feb 2015, 12:05

tookaphotoof schreef:Wat ik maar wil zeggen...

dat niet alles van het profiel af hangt, maar hoe lang doe je met die semi slicks?
:mrgreen:

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 03 Feb 2015, 12:18

Een stuk minder lang dan m'n Continentals die na 60.000 kilometer amper hebben gesleten, maar ik denk dat 400 kilometer wel lukt. :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2015, 15:04

Edward schreef:Dikke onzin natuurlijk, dat lag aan diesel op het wegdek icm regen die alle zooi omhoog spoelde.

Diesel op het wegdek samen met een eerste buitje is echt rampzalig ... daar heeft niks grip op, ik vraag me af of je dan nog wat hebt aan spijkerbanden.

Ik heb het ooit meegemaakt - ruim diesel op de weg en net iets meer dan een buitje ... remmen was gewoon onmogelijk, vergelijkbaar met ijzel (maar dan hartje zomer) ik had het geluk dat er erg veel ruimte was om uit te rollen, want uitrollen was het enige wat nog veilig was.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 08 Mar 2017, 07:05

Ik overweeg Continental Cross Contact te monteren op de defender 110 van 2000 met standaard wielen. Ik vond een aanbieding van deze banden in de breedte van 235. Het schijnt dat de velgen voor 205 breed bedoeld zijn. Maakt dat veel verschil in het rijgedrag dat iemand weet uit ervaringsdinges?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mar 2017, 11:09

Gerard4t schreef:Ik overweeg Continental Cross Contact te monteren op de defender 110 van 2000 met standaard wielen. Ik vond een aanbieding van deze banden in de breedte van 235. Het schijnt dat de velgen voor 205 breed bedoeld zijn. Maakt dat veel verschil in het rijgedrag dat iemand weet uit ervaringsdinges?

Geen ervaring met "standaard staal" ... maar er zijn zat mensen die 235/85x16 op 5.5 inch velgen hebben, mijn ContiCrossContactAT heb ik op 6.5 inch HD-velgen (ook wel Wolf velgen genoemd).
Door de relatief grote hoogte van de band gaat het kennelijk probleem-arm op de iets "te smalle" velg -- de 235/85 zou volgens het boekje minimaal een 6 inch velgbed nodig hebben, het verschil is dus klein.   Waarschijnlijk is er een fractie minder zijdelingse stabiliteit, maar die is door de band-hoogte toch niet prijswinnend (nu ja, in het terrein is wat extra souplesse juist winst.

Echter, er zijn twee aandacht-puntjes.
Als eerste: bij een 235/85x16 op standaard staal komt de band een stuk(je) meer naar binnen, en dus heb je kans op aanlopen.   Nu is alles zo vormgegeven dat je normaal ook nog sneeuwkettingen kan monteren zonder dat er iets mis gaat, zonder kettingen er is gewoon wat krapper ruimte.
En als tweede: Waarschijnlijk heb je - als je nog de standaard-velgen uit 2000 hebt - tubed velgen en bijna alle moderne buitenbanden zijn bedoeld voor tubeless-montage.   Het schijnt vaak goed te gaan, een binnenband in een tubeless buitenband, en tubeless op een tubed velg schijnt ook te kunnen, maar beide heeft zo z'n bezwaren (tubeless montage op tubed velgen vind ik echt niks).

En dan qua ervaringen: De CCCAT heeft mij verbaasd, het was voor mij een krijgertje, maar ze doen het erg goed, prima op de weg, uitstekend op rotsachtige ondergrond en ook goed in de modder, alleen merk je de limiet bij nat en glad wegdek (in de sneeuw is het beslist geen eerste keus).   Ze zijn ook nog eens prettig slijtvast (en ze zijn dus ook niet erg duur).
Het enige serieuzere nadeel is dat ze niet allemaal even "rond" zijn, dus lastig te balanceren.   Ook houden ze nogal wat steentjes vast die dan onverwacht loskomen.   O ja, ze zoemen een beetje maar in mijn oren niet hinderlijk, met genoeg lucht zijn ze nauwelijks lawaaiiger als mijn winterbanden (die op papier stiller zouden moeten zijn).
Verder gooit 235/85x16 op 6.5 HD-velgen modder langs de carrosserie ... met "rock-sliders" die iets buiten de carrosserie uitsteken voorkom dan je dat de auto permanent gecamoufleerd is.

Groeten MarcS

PS   Wat heb je nu voor banden ?
PS2 Interessant is dat bij Bandenspotter de prijs van de CCCAT juist weer wat gestegen is.

Terug naar “Techniek”