Defender Td5 '99 : 35 of 33 inch wielen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender Td5 '99 : 35 of 33 inch wielen

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 18:41

ToyRoverlander schreef:35ers op straat kan prima, alleen zal die td5 moeite hebben om het fatsoenlijk rond te krijgen.

Hmmm ... dat zal wel loslopen.van 31 naar 35 inch is als een 13% zwaardere versnelling,
Verschillende mensen hebben een Disco-tussenbak in een Defender en dat is 16% zwaarder.
Het enige is dat je iets zorgvuldiger moet wegrijden, en je wellicht iets eerder Low-gear kiest.
Op de vlakke weg rijd je in een standaard Td5 Defender moeiteloos weg in de 2º versnelling, dat is ± 30% zwaarder

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 20:00

ik ging van de standaard 235/65/16 naar 245/75/16 en dat was op de disco zeer goed merkbaar in meer moeite om weg te komen bij het stoplicht.. dus hij wordt er echt wel trager van
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 20:10

Roger B. schreef:ik ging van de standaard 235/65/16 naar 245/75/16 en dat was op de disco zeer goed merkbaar in meer moeite om weg te komen bij het stoplicht.. dus hij wordt er echt wel trager van

Tja, da's 9% verschil ... en je had dus al een Disco-tussenbak.
Het belangrijkst is: "merkbaar meer moeite om weg te komen" is niet hetzelfde als "moeite hebben om het fatsoenlijk rond te krijgen".

Bij een zodanig grotere band-diameter moet je natuurlijk iets merken .... was dat niet zo dan was er geen reden voor een versnellingsbak.

Zoals ik aangaf: het wegrijden vraagt iets meer aandacht, rijd je eenmaal dan is het verschil gering, een Td5 krijgt ook een standaard Defender in de 5º versnelling+overdrive vooruit ... er is dan nog steeds (bescheiden) vermogen over.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 21:12

je merkt het over de hele range van nul tot max. je houdt aan de weg minder trekkracht over.

hij doet het wel, alleen met meer moeite en dus trager. Jij hebt er weinig last van, omdat je gewoon met een tikkie meer gas net zo traag optrekt, ik merk er meer van omdat ik met de kleinere wielen ook al altijd plankgas reed
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 21:27

Roger B. schreef:je merkt het over de hele range van nul tot max. je houdt aan de weg minder trekkracht over.

hij doet het wel, alleen met meer moeite en dus trager. Jij hebt er weinig last van, omdat je gewoon met een tikkie meer gas net zo traag optrekt, ik merk er meer van omdat ik met de kleinere wielen ook al altijd plankgas reed

Roger, da's nu werkelijk bakerpraat.

In iedere versnelling heb je een optimaal gebied wat betreft trekkracht. Als alle versnellingen een paar procent opschuiven dan heb je slechts twee knelpunten: onderaan en bovenaan -- kan je in de eerste wegtrekken en kan de motor het in de hoogste versnelling nog bolwerken dan zit het verder goed.

Het wegrijden vraagt misschien iets extra aandacht, daarna trek je net die 7% langer door in iedere versnelling.

Of ... als je het niet gelooft ... draai het dan om: is de auto sneller op mini-wieltjes :?: of met een 1:1,6 tussenbak :?: nee, alleen als je er een heel zware kar achter hangt, want dan heb je profijt van de versnellingen die lekker dicht opeen zitten.

Alleen in de limiet, met enorme wielen en/of een heel "snelle" tussenbak, dan wordt de hoogste versnelling een wind-mee+helling-af versnelling omdat de motor het niet meer trekt, de resterende versnellingen daaronder worden dan zo "uiteengetrokken" dat de stappen zo groot worden dat je alleen vooruit komt als je erg ver doortrekt ... een beetje als vroeger, lang geleden, toen auto's soms maar 3 versnellingen vooruit hadden, en een 4e versnelling een luxe was, met zulke lange versnellingen kon je hebben dat je gewoon niet genoeg snelheid kon opbouwen om in een volgende versnelling nog kracht te hebben bij de bijbehorende lage toeren.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 21:50

als ik al standaard doortrek tot tegen de 4000 toeren dan merk ik dat zeker wel, de auto is gewoon trager in versnellen. ik rij heel anders dan jij (op de momenten dat ik zo rij als een normaal mens merk ik het ook alleen bij het wegrijden) maar als ik volgas doortrekkend tot ver in zijn toeren versnel dan blijft het een grotere overbrenging en heb je de kracht die de motor levert met een grotere arm, dus minder kracht aan de weg beschikbaar en DUS minder versnelling van het voertuig, en dus minder snel op dezelfde snelheid.. dus JA, met kleinere wielen is ie sneller op snelheid
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2015, 21:55

Ooit een stoplichtsprint gedaan met een (echte) Mini? Dan weet je dat kleine wielen echt wel snel zijn! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Met de 130 met kar trek ik ook vaak zat door tot 3500rpm en idd is het verschil met de kleinere Xzl banden echt wel merkbaar tov de 33" Bfg's. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 21:57

ik wist wel dat ik niet de enige gek was die ook stoplichtsprintjes met een Land Rover niet uit de weg gaat :lol:
gone

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 13 Jan 2015, 21:58

Volgens mij moet Marcs eens een keer een setje 35ers er bij hem onderschroeven en eens aan de levende lijven ondervinden wat een effect dat heeft. Ik heb met een 130 Puma gereden met 35ers eronder en dat was ook niet vooruit te schoppen. Enorm verschil met de standaard 7.50s. Theorie is één ding, in de praktijk pakken dingen soms even net wat anders uit ;) .

Stoplichtsprintjes doe ik ook wel eens, ik win alleen niet zo vaak :lol:, of de ander moet zitten te slapen :mrgreen:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 22:02

laten zien dat je sneller bent dan ze verwachten is al leuk zat...

ken een verhaal van een disco met 6,5m kar er achter die wel won en waarbij de tegenpartij vreemd opkeek dat er nog een kar achteraan kwam :lol: :lol:

Maar inderdaad op papier en bij gewoon versnellen merk je het misschien niet zo, maar als je het maximale probeert uit de motor te halen is het wel een groot verschil
gone

Terug naar “Techniek”