Defender Td5 '99 : 35 of 33 inch wielen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Defender Td5 '99 : 35 of 33 inch wielen

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2015, 22:27

Yup, niks leuker dan met de Disco (want automaat) en een drieassige kar van 6,5 meter erachter bij een stoplicht een willekeurig petje wegtrekken. :lol: :lol:

Wordt het groen, zie je zo'n ding vooruit springen. Dan wordt de turbo wakker en begint de Disco te sleuren en die stopt nie meer terwijl dat petje dan juist moet schakelen. :lol: :lol:

Tot de 50 is zo'n Disco nog best snel........

Toen ik nog in Eindhoven woonde deed ik het zo vaak dat ik binnen de 55K de automaat van de D1 opgerookt heb. :D :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 22:45

Roger B. schreef:als ik al standaard doortrek tot tegen de 4000 toeren dan merk ik dat zeker wel, de auto is gewoon trager in versnellen.

Precies ... maar dat geldt alleen in de eerste versnelling, daarom dus mijn suggestie om nog kleinere wieltjes te monteren.

Daarna zorgen 7% grotere wielen alleen voor 7% latere schakelmomenten.

Ik trek mijn stoplichtsprintjes overigens graag vanuit de tweede versnelling ... een weinig beladen 110Puma trekt prima weg vanuit stilstand in z'n twee, en dan heb je vanuit stilstand gewoon een schakelmoment minder. Een Defender wordt nooit een snelle auto, maar hij is dan wel sneller als de meesten verwachten.

Als een 7% grotere band zo'n ramp zou zijn, hoe kan het dan dat er heel wat Defenders met een Disco-tussenbak rijden ... die Defenders zouden dan - met hun + 14% - niet van hun plek te krijgen zijn (naar ik begreep monteerde LandRover deze tussenbak zelfs af-fabriek bij sommige leveringen).

En als je mij niet gelooft, vul dan de Ashcroft calculator in voor verschillende combinaties en maak daarna een toeren-snelheids-grafiek voor een optrekkende auto. Zoals ik al zei: het eerste wegrijden vraagt wat aandacht, daarna kan je 7% verder doortrekken, en gedurende die laatste 7% heb je winst tov de auto die dan al in de vlgde versnelling zit, en zo voort en zo verder. Bij een Disco-tussenbak idem maar dat met 14% verschil.

Overigens ... voor het echte klinkers uit de straat trekken ... zet je 'm gewoon in Low, wegrijden in 2 Low, en je wint het ... in ieder geval de eerste meters.
(Met een Puma-zesbak en een loeiende Puma kom je in Low tot over de 70 km/u en dan zijn de versnellingen op.)
Ik ken een paar Pyreneeën passen waar je in Low een hele boel auto's achter je laat, dit ondanks de haarspeldbochten die je met een 110 alleen met vol insturen haalt.

Groeten MarcS

PS Edward: Automaten op roken ... is dat nu gezonder als tabak ??

tim

Berichtdoor tim » 13 Jan 2015, 23:04

- dat maakt niet uit, die jonge rookt van alles op, tot aan vandikte banken aan toe-.. 8-)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 23:09

dus met kortere versnellingen ben je sneller, maar met 7% langere niet trager? :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 23:57

Roger B. schreef:dus met kortere versnellingen ben je sneller, maar met 7% langere niet trager? :roll:

Ik denk dat je iets sneller bent met het heel veel kortere Low gear (al die schakelmomenten snoepen veel van de winst weer weg).
In bijzondere omstandigheden, zoals zo'n pasweg, ga je de winst echt merken want steeds van 10 tot 60 km/u helling op (dus equivalent met zwaar trekken).

Met een 7% (of 14%) langere overbrengingsverhouding merk je alleen verschil bij die stoplicht sprint, en zeker niet steeds tijden het rijden.
Ik trek dus meestal vanuit de 2º weg en heb dan de winst van een maal minder schakelen, dat gaat prima op de vlakke weg, en die tweede versnelling scheelt ruim 25% met de eerste !

Groeten MarcS

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 14 Jan 2015, 07:08

Mijne is in Low juist retetraag, maar dat was ook de bedoeling :lol: .

Hoe je het ook went of keert, grotere wielen maakt je auto een stuk trager, vooral in hogere versnellingen. Probeer het maar eens.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 10:06

ToyRoverlander schreef:Mijne is in Low juist retetraag, maar dat was ook de bedoeling :lol: .

Hoe je het ook went of keert, grotere wielen maakt je auto een stuk trager, vooral in hogere versnellingen. Probeer het maar eens.

Ohhh bedoel je het zo !! Zet er 28% groter wielen op en je rijdt alsof je met een overdrive rijdt. Je moet dus wel de goede versnelling kiezen.

Ik had op mijn 110Td5 standaard wielen en een overdrive. Die overdrive maakte de auto niet traag, zeker niet speciaal in de hogere versnellingen, alleen moest je wel even "meenemen" dat 4+overdrive vrijwel gelijk stond aan 5 zonder. (Ik weet er alles van, de overdrive bleef later soms langere tijd hangen.)
De auto werd er verder geen stap trager van, en hij reed zelfs even hard in de 5º zonder en met overdrive (dus lag het optimum eigenlijk bij een iets zwaardere 5º versnelling, de 5+overdrive was net iets "over-the-top", wat dus klopt met de ervaringen met een Disco-tussenbak).

Het enige wat bij grotere wielen verder meespeelt is de grotere luchtweerstand (maar dat telt pas bij de hogere snelheden) en ... de grotere rolweerstand, maar dat is alleen bij banden met ongelukkige prestaties/profielen (want vlgs het boekje rolt een groter wiel makkelijker).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2015, 11:17

boekjes wijsheden....
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 14 Jan 2015, 12:14

Stoplichtsprintje trekken en voorzien van Terrain Response? Selecteer het zand programma! :mrgreen:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2015, 12:37

zo modern zijn onze auto's niet :lol:
gone

Terug naar “Techniek”