Defender Td5 '99 : 35 of 33 inch wielen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender Td5 '99 : 35 of 33 inch wielen

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 13:26

Roger B. schreef:boekjes wijsheden....

Precies, jij kent dit alleen uit de boekjes (of moet ik schrijven: "jij ontkent dit alleen ...).

Ik had zonder overdrijven in het echt zo'n overdrive.

Groeten MarcS

PS Met Terrain Response het "Sand" programma selecteren is natuurlijk bedoeld om de anderen zand in de ogen te strooien.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2015, 13:44

ik ken de theorie, maar ook de praktijk marc en ik rij aan de grens van wat de auto (motor) kan geven, niet halfgas zoals jij.

de tijd die ik nodig had om een bepaalde snelheid (op GPS) de bereiken met de grotere wielen was langer dan met de kleinere wielen wat theorie, ashcroft calculators en procentjes jou ook vertellen, DAT is de praktijk en dat is wat ik trager noem
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 14 Jan 2015, 14:28

Een grotere wielomtrek vraagt een groter moment om van zijn plek te komen en om dat grotere moment aan de buitenkant van de wielomtrek te krijgen, is er een groter vermogen op de as nodig.
In therorie kan ik dan nog beredeneren dat alle lagers in de aandrijflijn meer op hun sodemieter krijgen, maar zover zal ik nu niet gaan.

Verder heeft een grotere wielomtrek een grotere massa traagheid, waardoor het niet zo snel te versnellen is als een kleine wielomtrek.
Zelfs als je de massa gelijk hebt op een kleine en een grote wielomtrek, heb je de kleine wielomtrek sneller op gang, puur vanwege het eerder aangehaalde moment om in beweging te komen. (kijkersvraagje: waarom heeft de 2,25 D een zwaarder vliegwiel dan de 2,25 B ;))

(even wat theoretisch geleuter vanuit de losse pols)

Fenna (die voor terrein ploegen wel wat ziet in grotere wielen en blij is met de kleinere wieltjes op d'r peugje)
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 19:06

fenix2 schreef:Een grotere wielomtrek vraagt een groter moment om van zijn plek te komen en om dat grotere moment aan de buitenkant van de wielomtrek te krijgen, is er een groter vermogen op de as nodig.
In theorie kan ik dan nog beredeneren dat alle lagers in de aandrijflijn meer op hun sodemieter krijgen, maar zover zal ik nu niet gaan.

Verder heeft een grotere wielomtrek een grotere massa traagheid, waardoor het niet zo snel te versnellen is als een kleine wielomtrek.
Zelfs als je de massa gelijk hebt op een kleine en een grote wielomtrek, heb je de kleine wielomtrek sneller op gang, puur vanwege het eerder aangehaalde moment om in beweging te komen. (kijkersvraagje: waarom heeft de 2,25 D een zwaarder vliegwiel dan de 2,25 B ;))

(even wat theoretisch geleuter vanuit de losse pols)

Fenna (die voor terrein ploegen wel wat ziet in grotere wielen en blij is met de kleinere wieltjes op d'r peugje)

Precies, zulk geleuter is het niet. Je hebt met 7% grotere omtrek 7% meer vermogen op de as nodig om hetzelfde vermogen op de weg te krijgen.
Echter ... een auto is niet een stationair draaiend apparaat, we hebben het hier zelfs over het versnellen en dus een auto die door de verschillende versnellingen gaat. Zoals ik al zei: je hebt het wegrijd-moment en dan dus die 7% extra moeite, daarna echter trek je gewoon 7% verder door in de versnellingen en dan ga je uiteindelijk een fractie langer doen over die stoplichtsprint.

Het lijkt mij een leuke proef: twee gelijke auto's van een soort dat dus ook gemakkelijk in de 2º versnelling wegrijdt (bijv. een Defender) - de een rijdt doet de stoplichtsprint vanuit de 1º versnelling, de ander vanuit de 2º versnelling, en dan kijken hoe groot het verschil is.
Dit experiment komt overigens overeen met 31 inch tegenover ± 39 inch.
't Mooist is het met drie Td5 Defenders, gelijke banden en eentje die vanuit de 1º, eentje vanuit de 1º met een Disco-tussenbak, en eentje vanuit de 2º versnelling weg rijdt, dan heb je 31, 35 en 39 inch equivalent op een rijtje.

Groeten MarcS

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 14 Jan 2015, 19:09

Doe nou maar eens een keer 35ers onder je auto, kijken of je dan nog hetzelfde typt.....
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 19:24

ToyRoverlander schreef:Doe nou maar eens een keer 35ers onder je auto, kijken of je dan nog hetzelfde typt.....

Leg mij dan eens uit wat het magische verschil is tussen de overall reductie bij een 1:1,4 tussenbak + 35 inch wielen en een 1:1,2 tussenbak en 31 inch wielen.

Het gaat uiteindelijk aan de kracht op het band-wegdek-raakvlak, dus gewoon aan de totaalsom.

Groeten MarcS

PS Ik heb geen 35 inch wielen (en zou ze ook niet willen), ik ben te oud, te stram en stijf om 10 cm hoger in de auto te klimmen
.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2015, 19:28

je moet nu niet totaal andere aandrijflijnen met verschillende wielmaten gaan vergelijken

het gaat er om dat een auto trager wordt met een grotere , zoals jij het noemt, overall vertraging.

en nogmaals, zolang je het in het deellast gebruik vergelijkt is het een kwestie van iets meer gas geven om het op te vangen, maar vergelijk je het als je de snelste tijd tot een snelheid x wil rijden dan is kleiner echt wel sneller / groter trager
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 20:19

Roger B. schreef:je moet nu niet totaal andere aandrijflijnen met verschillende wielmaten gaan vergelijken

het gaat er om dat een auto trager wordt met een grotere , zoals jij het noemt, overall vertraging.

en nogmaals, zolang je het in het deellast gebruik vergelijkt is het een kwestie van iets meer gas geven om het op te vangen, maar vergelijk je het als je de snelste tijd tot een snelheid x wil rijden dan is kleiner echt wel sneller / groter trager

Waarom moet ik verschillende aandrijflijnen niet vergelijken ??

We zijn het toch eens dat het gaat om de overall reductie ?

Mijn suggestie:
Zet 3 gelijke Td5 Defenders naast elkaar, eentje die in de 1º vertrekt, eentje die met een Disco-tussenbak in de 1º vertrekt en eentje die in de 2º versnelling vertrekt.
Die twee standaard Defenders kan je voor een tweede proef nog eens omwisselen, een meting is immers geen meting.

Alle drie de stoplicht sprint, dus niks halfgas (ik rijdt overigens normaal ook niet met slechts halfgas weg).
Het zou maar zo kunnen dat de verschillen tegenvallen. Diegene die uit de 2º versnelling vertrekt hoeft eenmaal minder te schakelen, dat zou wel eens meer als je verwacht kunnen schelen. Het maakt natuurlijk ook uit hoe je de sprint verder waardeert, het mooist is de drie auto's netjes te volgen opdat je niet een toevallig even op kop liggen als resultaat krijgt.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Jan 2015, 20:19

ToyRoverlander schreef:Doe nou maar eens een keer 35ers onder je auto, kijken of je dan nog hetzelfde typt.....

Precies Marc, kan je niet gewoon een keer wat setjes banden met verschillend profiel (ATs,MTs) en in verschillende maten op de kop tikken om wat praktijk ervaring op te doen?

ppw

Berichtdoor ppw » 15 Jan 2015, 20:35

Nu op3 : De Rekenkamer: wat kost een autoband?

De Rekenkamer: wat kost een autoband?
Informatief programma, Bij de bandenboer rollen jaarlijks meer dan 8 miljoen nieuwe autobanden naar buiten. Hoewel ze allemaal rond en zwart zijn, kosten ze toch tussen 30 en 300 euro. De rekenkamer ruikt onraad en rubber...

Kijk op http://tvgids.tv/12618855 voor meer info zoals trailers, IMDb-ratings of andere programma's.
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”