130 TD5 2004 "gas "inhouden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor paul k » 18 Jan 2015, 10:18

Toen ik de wagen kocht merkte ik welliswaar dat ze iets minder power had me tijdens het accelereren in vergelijking met m'n oude 130. Ik weet dat aan het wat langere stilstaan, het eigenzinnige karakter van de TD5 etc.
Ik had le lmm als eerste losgemaakt om te controleren op vuil e.d. Daar was niets aan te zien, zelfs erg schoon. Dus de lmm was voor mij niet de eerste verdachte.
Ik weet dat het afdoppen van de egr geen vermogenswinst oplevert. Wel vermogens verlies als deze behoorlijk vervuild is. Maar de egr bleek brandschoon.

Groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 10:57

is ie wel volledig aangesloten? of heeft de vorige eigenaar hem onklaar gemaakt (je hoeft hem niet af te doppen, als je zorgt dat ie niet open gaat blijft het inlaattraject ook schoon van roet) verder is het gebruik van de auto ook bepalend voor de mate van vervuiling
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 11:28

Roger B. schreef:is ie wel volledig aangesloten? of heeft de vorige eigenaar hem onklaar gemaakt (je hoeft hem niet af te doppen, als je zorgt dat ie niet open gaat blijft het inlaattraject ook schoon van roet) verder is het gebruik van de auto ook bepalend voor de mate van vervuiling

Als je het gaspedaal niet steeds als aan-uit-knop gebruikt dan gaat er erg weinig roet door de EGR. De Td5 roet eigenlijk alleen een beetje als je ineens veel gas geeft, en de EGR staat alleen open bij weinig toeren en ongeveer geen gas, dus als je de auto gewoon met gevoel laat oppakken dan is er nog maar nauwelijks overlap tussen het eerste roeten en het laatste moment de de EGR nog open staat.

Verder kan natuurlijk de kapotte LMM al langer spelen, en dan wordt er al langer te weinig diesel ingespoten en is er al langer nog minder roet-ontwikkeling.

Wat betreft de Puma EGR kan ik nog melden dat als je de motor gewoon netjes laat werken dan dan na zo'n 50.000 km de EGR-klep zelf niet meer vervuiling toont als een nauwelijks zichtbare zwarte aanslag ... je vingers blijven niet schoon, maar worden eigenlijk ook niet vuil.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 12:32

waar haal je vandaan dat de EGR alleen bij weinig toeren open gaat?

in deellast, dat wil niet zeggen bij weinig toeren.

en uitlaatgassen bevatten altijd roetdeeltjes, niet alleen als jij enige vorm van zwarte rook kunt zien aan de uitlaat...

de enige reden dat fabrikanten een EGR gemonteerd hebben is het beperken van uitstoot voor de eisen die gesteld werden, niet om alle "voordelen" die jij er bij haalt. in mijn optiek is er dan tegelijkertijd een nadeel, namelijk dat je je motor vuile lucht voert..... en dat dat vuil lekker kan aankoeken samen met de oliedampen uit het carter.
Een discussie die we al vaker langs hebben zien komen en die gevoerd kan blijven worden.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 13:42

Roger B. schreef:waar haal je vandaan dat de EGR alleen bij weinig toeren open gaat?

Ik haal dit uit de alledaagse praktijk ... ik ben nl gezegend met een Puma-EGR die het vlgs Rob S. goed doet, en bovenal eentje die zijn werking luidruchtig laat horen (vlgs Rob S. moet ik me zorgen gaan maken als ik 'm niet meer hoor).
Het valt mij op hoe kort die EGR maar open staat, alleen bij heel weinig gas en weinig toeren. Als je dus een beetje doorrijdt staat ie gewoon langdurig dicht.

Groeten MarcS

PS Dat er ook "onzichtbare" roetdeeltjes zijn weet ik, maar het lijkt mij onzinnig daar bezorgd over te zijn waar het gaat op het dichtslibben van de motor-inlaat. Of moet ik dan denken aan een onzichtbare dichtslibbing? Wat betreft de motorwerking ben ik niet bezorgt waar het gaat om het fijne en ultra fijne deel in de roet-recycling ... ze hebben zelfs dieselmotoren gebouwd die op gemalen kolenstof draaiden ... een beperkt aandeeltje fijne en ultra fijne roetdeeltjes die nogmaals meeverbranden baren mij geen zorgen. Het dichtslibben van de motor-inlaat moet je veel meer zoeken in een te grote carter-damp-recycling (dus te grote zuigerring-lekkage richting carter) en/of een turbo die het bijna gehad heeft en olie in de inlaatlucht vernevelt ... in een overvette atmosfeer wil roet wel aangroeien tot een zorgelijke verstikkende massa.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 14:18

als je dit gezond vindt uitzien
Afbeelding
en zo heb ik een 300Tdi met nog geen 100.000km op de teller en zeker geen versleten klepsteelrubbers en zuigerveren ook al gezien, en erger.

die kleine onzichtbare deeltjes blijven in de olielaag die het inlaattraject altijd bedekt (simpelweg omdat er altijd overdruk is in het carter en die altijd via de ventilatie in het inlaattraject komt om af te voeren (omdat ontluchten in de buitenlucht niet mag neem ik aan) plakken, en samen met condenserende oliedeeltjes vormt het op den duur een teerachtige plakkerige substantie. Alleen olie wordt niet zo taai en blijft dus door de langsstromende lucht meegevoerd worden.... heeft niks met versleten motor te maken, maar met de combinatie olie (altijd aanwezig) en roet (van de EGR)

als de EGR alleen bij lage toeren werkt zou ie dus zelden werken en weinig nut toevoegen .... ik heb het nooit gecontrolleerd, maar ik heb geleerd dat ie in het deellast gebied werkt, dus wanneer de auto op snelheden waarbij er relatief weinig inspuiting nodig is (constant 100-120 oa) omdat de bestuurder niet meer vermogen vraagt door het gaspedaal niet verder in te trappen. dat jij die klep niet hoort bij hogere toeren/snelheden kan ook liggen aan de herrie die de motor dan wel maakt en bij lage toeren niet
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 17:44

Roger B. schreef:als de EGR alleen bij lage toeren werkt zou ie dus zelden werken en weinig nut toevoegen .... ik heb het nooit gecontrolleerd, maar ik heb geleerd dat ie in het deellast gebied werkt, dus wanneer de auto op snelheden waarbij er relatief weinig inspuiting nodig is (constant 100-120 oa) omdat de bestuurder niet meer vermogen vraagt door het gaspedaal niet verder in te trappen. dat jij die klep niet hoort bij hogere toeren/snelheden kan ook liggen aan de herrie die de motor dan wel maakt en bij lage toeren niet

Dag Roger B.

Wellicht weet je hoeveel (of hoe weinig) lawaai de Puma maakt ... mijn EGR maakt in ieder geval meer lawaai als de Puma onder de motorkap, als ik de auto uit zet kijkt iedereen om als ze de laatste amechtige kreten van de EGR horen.

Tijdens het (vlot) schakelen - op het moment met nauwelijks gas - gaat de EGR niet open, met bescheiden gas op autoweg-snelheid zit ie vlgs mij ook dicht.
Schakel je rustig aan dan hoor je 'm wel (de eerste keer dat het me overkwam dacht ik zelfs dat het met de koppeling gerelateerd was). Rijd je rustig een stads-trajectje met dus regelmatig rustig uitrollen dan hoor je de EGR wel werken.
Laat je zonder gas de auto in de versnelling uitlopen dan hoor je overduidelijk de EGR open gaan wanneer de toeren ver genoeg gezakt zijn.
Als je dan bij groen stoplicht het gas direct vol doortrapt dan kan ik me best voorstellen dat ie serieus roet hoest en ook roet hapt, maar verder valt het - in ieder geval bij de Puma - wel mee met de duur van de actieve uitlaatgas-recirculatie.

Groeten MarcS

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 18 Jan 2015, 19:35

MarcS
Ga aub eens google naar de werking van een egr.
Wat je nu zegt gaat echt nergens over.
Een egr verbrand de restgassen nogmaals door ze terug te voeren in het inlaat traject maar de moet je wel gassnelheid en temperatuur hebben.
En wanneer zou je dat het meeste hebben.
Niet bij stationair toerental of motor uit :idea:
Gr Ben

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 20:44

Ben Gerrits schreef:Ga aub eens google naar de werking van een egr. Wat je nu zegt gaat echt nergens over.
Een egr verbrand de restgassen nogmaals door ze terug te voeren in het inlaat traject maar de moet je wel gassnelheid en temperatuur hebben.
En wanneer zou je dat het meeste hebben.
Niet bij stationair toerental of motor uit

Goedenavond Ben,

Ik wil best nog eens iets nalezen (en desnoods mijn mening herzien).
Maar lees dan wel eerst goed wat ik uiteenzet. En kom niet met onzin om mijn mogelijke onzin te bestrijden.
Een dieselmotor bereikt bij stationair gewoon een voldoende hoge temperatuur om tot ontbranding te komen, anders zou je een diesel nooit kunnen starten en/of practisch kunnen gebruiken in een auto.
En een kleine hoeveelheid (ultra) fijn stof in het EGR-gas wordt dan gewoon meeverbrand (en geeft dan deels weer nieuw fijn stof), net als overigens de diesels die op gemalen steenkool draaiden (wat overigens verder niet zo'n succes was).

Verder heb ik al meermaals uitgerekend hoe hard het waait in het inlaattraject, daar speelt dan de vrije/effectieve diameter in mee, of bij de kleppen de doorgangs-opening en de openingstijd, de berekening blijft dus altijd een benadering. Anyway, zelf bij stationair waait het al serieus ... best leuk als je zoiets als wind mee hebt, bij maximum-toeren wordt het zelfs stormachtig (houdt overigens eens je hand voor de luchtinlaar en je weet in ieder geval al wel dat het zelfs bij stationair meer is als een zuchtje).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 20:58

maar de temperatuur die verlaagd moet worden door toevoegen van uitlaatgassen is hoger dan de temperatuur die bij stationair verbranding in de motor gegenereerd wordt :shock:
gone

Terug naar “Techniek”