130 TD5 2004 "gas "inhouden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 21:37

Roger B. schreef:maar de temperatuur die verlaagd moet worden door toevoegen van uitlaatgassen is hoger dan de temperatuur die bij stationair verbranding in de motor gegenereerd wordt :shock:

Kijk dat vind ik nu weer mooi. Een poging om het te begrijpen. Jammergenoeg staat er een mis-verstandje in de weg.

De te verlagen temperatuur is de verbrandingstemperatuur. Die verbrandingstemperatuur loopt (te) hoog op vanwege de extra overmaat aan lucht (ten opzichte van de geringe brandstof-inspuiting). De verbranding verloopt dus te snel en te heet. Door een deel uitlaatgassen bij te mengen verloopt de verbranding rustiger. (Net zo als de verbranding rustiger verloopt bij meer brandstof op het moment dat de motor wel moet werken.) Dat die uitlaatgassen warm/heet zijn doet er niet toe want het gaat om stationair of semi-stationair en een lage vermogensvraag, het belangrijkste is de verbranding een tikje te temperen. (Net als op de BBQ, als alles goed gloeit leg je het vuur ook graag een beetje dicht zodat je de lamslapjes mooi kan roosteren zonder dat ze direct cremeren.)

Het is overigens een redelijk behoudend systeem, de automotive industrie is niet erg vlot met het wezenlijk aanpakken van problemen. Wel zijn ze nu goed bedreven met het EGR-gedoe dus blijft het daarbij totdat er iets komt dat ze over de drempel duwt. Fijnere verneveling helpt ook (iets), water en/of alcohol inspuiten helpt ook, en als het goed gedaan wordt helpt dat nog beter ook ... maar dat is een "giant leap" voor de automotive industrie.

Groeten MarcS

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 18 Jan 2015, 22:36

Een egr systeem is een goedkope en redelijk simpel systeem om de onverbrande brandstof deeltjes alsnog te verbranden.
Als je dat bij een te lage motor belasting gaat doen zal de motor ongecontroleerd te rijk gaan draaien(probeer maar te straten met een open egr klep.
Of hij slaat niet aan of de straat staat vol met roet.
Daarom wordt er meer met adblau gewerkt om de uitlaatgassen bij een lagere temp beter te laten verbranden.
Maar het beste vindt ik nog steeds niet filteren krijg je grote roetvlokken en veel minder fijnstof..
Gr Ben

Roger

Berichtdoor Roger » 18 Jan 2015, 22:39

we dwalen wel erg af van de vraag, maar ik meen ooit eens iets te hebben gezien wat door een aantal beginnend ingenieurs was ontwikkeld.
die voegden stoom toe aan de diesel (in de cilinders volgens mij) waardoor de verbranding veel beter liep de auto zuiniger en sterker werd en de uitstoot veel minder
ze hadden met veel Mcyver doe t zelf gedoe een werkend systeem in een oude diesel ingebouwd.
iedereen vroeg zich af waarom de autoindustrie dit niet al 100 jaar geleden deed, zo simpel leek t en zo doeltreffend was t.
geen idee of dat kan of dat t n fabeltje was.
maar ik moest er ineens aan denken door het verhaal van Marc
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2015, 23:26

@ Roger:

Of "McGyver" het uitgevonden weet ik niet, maar het is een oud gedachtengoed en het werkt ook goed (maar wel anders als de tot nog toe gevolgde route.
Om het allemaal mooi en goed te krijgen is overigens niet echt gemakkelijk. De automotive-industrie houdt meer van "bewezen" technologie en bekend is bemind, nieuw en anders - echt anders - vraagt om een andere mindset en ook om ruimte bij de ingenieurs die de kennis nu wel in de vingers hebben en het "andere" nog niet.

@ Ben:

EGR bij een diesel leidt nooit tot te rijk draaien. (Ik zou bijna zeggen: je kijkt bij de verkeerde google-resultaten.)
Het probleem bij een diesel is dat die altijd met een overmaat lucht draait (zo niet dan roet de diesel afschuwelijk). Omdat je dus alleen de brandstof regelt draait de diesel bij stationair en lage belastingen met erg veel lucht, hyper-arm, en dus is de verbranding dan erg snel en erg heet -- op dit soort momenten wordt door de EGR te laten werken de hoeveelheid verse lucht verminderd zodat de motor iets minder hyper-arm draait. De EGR is dus niet in de eerste plaats bedoelt om de uitlaatgassen opnieuw te verbranden, echter, aanwezige roetdeeltjes kunnen wel alsnog verbranden.
Tenslotte: Het is qua (ultra) fijn-stof wel waar dat de moderne betere verbranding eerder meer als minder van die ultra fijne stof geeft, die oude vette roetvlokken hadden ook hun voordelen, ze zijn echter weer op een andere manier schadelijk.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2015, 23:59

gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2015, 11:07

Als je nu zegt:
De meerderheid heeft gelijk ... dan pak je het erg onwetenschappelijk aan, maar krijg je wel een ± samenhangend verhaal dat vlgs mij niet al te ver van de werkelijkheid staat.

In een diesel geeft weinig brandstof een te hete verbranding en dat geeft NOx (en te veel brandstof geeft roet, dus het is altijd schipperen).
Bij weinig brandstof is er kennelijk een lage vermogensvraag dus bezorgdheid over rendement is dan niet echt relevant.
En het grootste probleem van de EGR is de wisselende belastingen: er zit een kort moment waarbij de gerecyleerde gassen nog in het inlaattraject zitten terwijl er al wel een grote vermogensvraag is. Wie dus zijn gas als aan-uit gebruikt heeft meer last van de EGR als wie anticiperend rijdt (dus bijv met weinig gas in de file meerijden ipv steeds gassen en daarna uitrollen en/of remmen -- rustig meerijden heeft overigens ook een file-oplossend effect, jammergenoeg vooral voor de mensen achter je).

Groeten MarcS

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 19 Jan 2015, 20:41

MarcS
Je heb gelijk.
Zo waar ging het ook alweer over.
Gr Ben

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2015, 20:53

Ben Gerrits schreef:Zo waar ging het ook alweer over.

't Ging over de vraag hoe de 130 Td5 van Paul K. weer behoorlijk, een Td5 passend, te laten presteren.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 19 Jan 2015, 21:02

Tja, das waar ook :D
Na zo'n 200 kilometer gereden te hebben, een paar korte en een langere rit, ben ik ervan overtuigd dat het de lmm is die vervangen moet worden.
Die ga ik morgen maar ff bestellen.Gaat een VDO worden.

Dank voor de bijdragen en de discussie! :P

Groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 19 Jan 2015, 21:18

Even een vraagje over een egr :ugeek:
Gr Ben