130 TD5 2004 "gas "inhouden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor paul k » 13 Jan 2015, 11:25

Ik heb zaterdag j.l. mijn 130 ingeruild voor een.......130!
Deze is bijna een jaar jonger en heeft 2 ton minder op de klok.
Maar de vraag is dat bij deze 130 ik merk dat de motor wat trager reageert op het gaspedaal dan ik bij de vorige 130 gewend was. Beide 130's zijn niet gekieteld, dus een standaard ecu/intercooler etc. De EGR van de vorige 130 was wel buitenwerking gesteld en bij de "nieuwe"moet dat nog gebeuren.
Met name het eerste kwartier zo'n beetje. Alsof er een turbogat inzit.
Als de motor warmer is trekt ie lekker door. kabelboom is droog ( aan de kopzijde, ecu zijde niet gecontroleerd)
Zou het iets met de waste-gate of EGR kunnen zijn of met het gaspedaal? Motor loopt verder prima, geen hikjes oid.

Groet! Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Gerard4t
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor Gerard4t » 13 Jan 2015, 14:01

Die moet nog inlopen. :mrgreen:

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 15:38

de perceptie dat EGR afdoppen meer vermogen levert komt uit het feit dat ie een tikkie sneller oppakt vanuit deellast omdat er geen vervuilde inlaatlucht tijdens deellast ingeademd wordt. wellicht is dat wat je merkt.

verder is er best een groot verschil tussen de ene Td5 en de andere. Als je oude een vlotte Td5 had en deze is erg traag voor een Td5 is dat een duidelijk waarneembaar verschil.

Verder zal er best verschil zijn dat veroorzaakt wordt door hoe de auto ingereden is (kan het nog steeds niet echt verklaren maar een motor kan echt lui zijn door de manier van inrijden.)

dan is er nog de aandrijflijn, door gebruik van andere olie kan het best zijn dat een koude aandrijflijn meer weerstand biedt dan je van je oude gewend was, als ie dan op temperatuur komt wordt dat effect minder
gone

Landmarcs
Berichten: 7635
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 18:21

Als het inlaat-traject niet dichtgeslibt is doet de EGR niks aan het vermogen dat de motor levert, zodra je iets meer gas geeft gaat die EGR dicht (behalve als ie stuk zou zijn).
Wat echter ook kan is dat de luchtmassameter stuk (of vervuild) is en dan kan de ECU denken dat er minder lucht binnenkomt en wordt de brandstofhoeveelheid teruggeschroefd.

En ... zoals Roger B. zegt: vreemd genoeg zijn er onverklaarbare verschillen in de Td5-en (zowel in prestaties als ook in klank):
Mijn oude deed het heel mooi, pakte goed op, was niet rauw, en dus was ook de top relatief hoog voor een ongetunede.
Wel was er ondanks deze woorden, na bijna 200.000 km wat vermogensverlies, hij pakte minder lekker op ... door omstandigheden ben ik nooit toegekomen aan het opsporen en verhelpen (waste-gate, EGR, vervuild inlaat-traject, verstopte intercooler, luchtmassameter, deels gedelamineerde luchtslangen ... het kan allemaal).

En als je niet weet wat er de afgelopen 10 jaar met de auto gedaan is, en hoe de vorige eigenaar(s) ermee reden, dan is een wat grondiger controle van een en ander eigenlijk sowieso geen slecht idee.

O ja, wat natuurlijk ook nog kan: Het brandstof-filter ... is dat wel goed afgetapt (of is het wel afgetapt maar al langer niet vervangen). Na wat langer rijden gaat de auto beter presteren, na wat langer rijden is de brandstof lekker voorverwarmd en geeft het filter minder weerstand.

Groeten MarcS

petitmenu130
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 Apr 2012, 13:59

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor petitmenu130 » 13 Jan 2015, 20:45

Hallo,

Misschien een optie om eens de MAF los te koppelen en te testen of er verschil is waar te nemen? Zo ja een defecte MAF sensor.

paul k
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor paul k » 17 Jan 2015, 19:41

Even een update;

Ik heb inmiddels de Egr afgedopt, intercoolerslangen gecontroleerd, de waste-gate getest, mapsensor gereinigd, ( was schoon evenals de egr), de opnemer in de luchtfilterbak heel voorzichtig gereinigd.
Dat leek niet echt effect te hebben. Toen maar de luchtmassameter losgekoppeld en nu vliegt ie!! :shock:
Nu heb ik via de zoekfunctie wel eea gelezen over de lmm. Kan deze eraf blijven? Ga ik dan meer brandstof verbruiken?
Ik wil nog een aantal dagen testen om er zeker van te zijn dat het binderdaad de lmm is.

Wordt vervolgd.

Groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2015, 19:51

zet er gewoon een nieuwe in en gaan niet klooien met loskoppelen, het ding zit er duidelijk niet voor niets. Op ongeveer zeeniveau zul je er niet zo heel veel van merken als je hem losgekoppeld laat, maar als je een keer iets hoger gaat en de motor moet werken krijg je er wel last van. Losgekoppeld gaat de ECU in een noodloop die uitgaat van luchtdruk en dichtheid op zeeniveau
gone

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1183
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor JanTD5 » 17 Jan 2015, 20:13

Zou er ook gewoon een nieuwe inzetten. Wel een echte van, ik geloofiets van VDO, de iemitatie gaan nog vlugger stuk dan dat je hem er in zet. Hoef je er ook niet aan te denken als je op vakantie gaat ridhting de Alpen. Want dan ga je wel metken als hij stuk is. Zwarte rook :lol:

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

paul k
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor paul k » 17 Jan 2015, 20:44

Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer, dus nog ff een paar ritjes maken!
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs
Berichten: 7635
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 130 TD5 2004 "gas "inhouden

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2015, 21:20

paul k schreef:Even een update;

Ik heb inmiddels de Egr afgedopt, intercoolerslangen gecontroleerd, de waste-gate getest, mapsensor gereinigd, ( was schoon evenals de egr), de opnemer in de luchtfilterbak heel voorzichtig gereinigd.
Dat leek niet echt effect te hebben. Toen maar de luchtmassameter losgekoppeld en nu vliegt ie!! :shock:
Nu heb ik via de zoekfunctie wel eea gelezen over de lmm. Kan deze eraf blijven? Ga ik dan meer brandstof verbruiken?
Ik wil nog een aantal dagen testen om er zeker van te zijn dat het binderdaad de lmm is.


Tja, het was dus de makkelijkste van de "usual suspects" - je had die hele EGR-operatie achterwege kunnen laten.
Als alles schoon is dan gaat ook het verhaal dat de EGR alles van binnen vervuilt niet op.

Gezien de symptomen is het wel "passend" ... als de LLM doorgeeft dat er minder lucht-massa binnenkomt gaat ie navenant minder diesel inspuiten.


Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten