model?? bouwjaar?? TD5: Krukaspoelie zit muurvast.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LRV8
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 Aug 2013, 16:42

model?? bouwjaar?? TD5: Krukaspoelie zit muurvast.

Berichtdoor LRV8 » 15 Jan 2015, 18:26

Hallo,

na dat gister mijn krukaspoelie is geexplodeerd, de buitenste ring is van de binnenste afgebroken, wil ik hem demonteren maar krijg hem met geen mogelijkheid er van af.
De nieuwe poelie die ik heb gepakt van een andere motor was 2x wuppen en had hem in handen.

wie o wie kan me hier mee vooruit helpen, dat ik de oude er af krijg ?

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: Krukaspoelie TD5 zit muurvast.

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Jan 2015, 18:45

Krijg je de bout niet los of de pulley niet van de krukas af?

Moer is makkelijk, dikke dop erop met een lang wringijzer. Die leg je op de chassisrail zodat het chassis hem tegenhoudt, dan even de startmotor een zwengel geven en de bout komt los :mrgreen: .

Pulley komt niet los.... tja, euh, al een pulleytrekker geprobeerd? Daar zijn ze voor..
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

ppw
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Krukaspoelie TD5 zit muurvast.

Berichtdoor ppw » 15 Jan 2015, 18:50

verhitten geprobeerd?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Krukaspoelie TD5 zit muurvast.

Berichtdoor RobStewart » 15 Jan 2015, 21:18

... now forgive my ignorance but I do believe that the pulley bolt is normally tightened to hand tight and a bit more, something like 460Nm actually :lol: :lol: :lol: so it's hardly surprising that it is a little tight.

These are the instructions to remove it and you are going to need a very very big long bar with preferably a 3/4 drive socket on it.

Td5 - Krukaspoelie.pdf
(55.74 KiB) 215 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Krukaspoelie TD5 zit muurvast.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jan 2015, 22:01

ToyRoverlander schreef:Krijg je de bout niet los of de pulley niet van de krukas af?

Moer is makkelijk, dikke dop erop met een lang wringijzer. Die leg je op de chassisrail zodat het chassis hem tegenhoudt, dan even de startmotor een zwengel geven en de bout komt los :mrgreen: .

Pulley komt niet los.... tja, euh, al een pulleytrekker geprobeerd? Daar zijn ze voor..


Ergens houdt de truc met het starten op natuurlijk..... de bout van de Td5 zit akelig vast.... weet niet of een startmotor dat trekt... verder is het een methode die zeker niet de schoonheidsprijs verdient.... blokkeren met daartoe bestemde tool en bout met wringijzer en eventueel buis daarop losdraaien.

weet zo even niet of de Td5 een pulley heeft waar het blokkeer tool op gebout wordt of dat ie zich blokkeert op nokken. als ie vastgebout wordt kun je die gaten met boutjes gebruiken om hem van de krukas te trekken (dikke plaat of hoekijzer dwars over krukas en dop ofzo tussen het hoekijzer en de krukas, dan om en om de boutjes door het hoekijzer in de gaten van de pulley aandraaien, trek je de pulley naar het hoekijzer toe van de krukas af..
gone

conny
Berichten: 597
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: model?? bouwjaar?? TD5: Krukaspoelie zit muurvast.

Berichtdoor conny » 16 Jan 2015, 11:35

Laatst gedaan bij een 200 tdi, da's maar een watje van 300 Nm en dat trok de startmotor inderdaad niet. een Td5 zal dus moeilijker worden. Is uiteindelijk toch gelukt met het 'startmotor truukje' door het wringijzer niet op het chassis te leggen, maar onder de auto laten hangen; zodoende kon de startmotor een gangetje maken en gebeurde een en ander met een rotklap. Lekker onctroleerbaar :roll: Wist zo snel effe geen ander truukje.

Norbert
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 Apr 2007, 06:55

Re: model?? bouwjaar?? TD5: Krukaspoelie zit muurvast.

Berichtdoor Norbert » 16 Jan 2015, 12:06

Als je in de buurt van Loosdrecht woont mag je mijn holding tool wel ff lenen.

Grote moment sleutel met 3/4 drive zoals Rob beschrijft had ik ook geleend van een bevriende garage.

Norbert
The sky is not the limit, the ground is

killita
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 Jun 2020, 16:20

Re: model?? bouwjaar?? TD5: Krukaspoelie zit muurvast.

Berichtdoor killita » 23 Jun 2020, 16:43

hoi , Weet iemand toevallig welke kant de schroefdraad los draait?
Alle garages hier zeggen wat anders .

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2009
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: model?? bouwjaar?? TD5: Krukaspoelie zit muurvast.

Berichtdoor Erik Peters » 23 Jun 2020, 18:27

Dan bestel je eerst een nieuwe bout, voor de bevestiging van de krukaspoelie, kun je zien of het linkse of rechtse draad is. Je moet toch een nieuwe bout gebruiken voor het opnieuw monteren van de krukaspoelie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 7078
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: model?? bouwjaar?? TD5: Krukaspoelie zit muurvast.

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jun 2020, 19:44

Je kan natuurlijk ook even kijken naar, en nadenken over, draairichtingen.
Kennelijk kan je met de startmotor (en wat geluk) de bout loskrijgen.
Gewoonlijk draait de startmotor slechts één kant op, en daarmee is ook de draairichting van de krukas bepaald.

Groeten MarcS

PS   Als "alle" garages wat anders zeggen dan is alle kennelijk twee, en dan weet je in ieder geval zeker dat een van die twee niet deugt.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten