Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Stephane

Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Berichtdoor Stephane » 20 Jan 2015, 21:23

Hallo iedereen,

Sinds kort heeft mijn Defender TD5 een klein probleempje. De remblokken en schijven werden recent vervangen en sindsdien brandt het ABS lichtje.
Ik heb zojuist even gekeken en wat bleek: de sensor rechtsvoor zat niet helemaal tot beneden. Even op geduwd en hij schoof naar beneden. Jeej, gemaakt! niet dus...
Toertje gaan maken, ABS lichtje nog steeds aan en elke keer als ik in een put rijdt springt de tractie controle in actie.... :S
Ik neem aan dat de sensor nog niet goed zit? Is het wijselijk om hem er eens uit te halen?
Het ABS lampje kan vermoedelijk enkel met een computer gereset worden?

dank bij voorbaat

Stephane
Laatst gewijzigd door Stephane op 21 Jan 2015, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Stephane

Re: Defender TD5 ABS/TC probleem...

Berichtdoor Stephane » 20 Jan 2015, 21:25

Ook even getest:
De ABS werkt uitstekend....

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 20 Jan 2015, 21:41

Lampje resetten is niet nodig bij de Td5 als lampje uitgaat is de storing weg. De computer onthoud de storing wel en bij uitlezen kun je hem wel zien. Zit de sensor wel goed vast geklemt er in? Misschien toch een andere sensor? Uitlezen kan je misschien in de goede richting sturen welke sensor opspeelt.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Stephane

Berichtdoor Stephane » 20 Jan 2015, 21:44

Ik heb de sensor net even wat omhoog getild en weer laten zakken. het ABS Lampje is nu uit maar de tractie controle grijpt nu nagenoeg continu in...
Ik vrees dat het einde verhaal is voor die sensor. Fout kan hij er toch niet inzitten? Hij is nu helemaal tot beneden geduwd....

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 20 Jan 2015, 22:39

... once a sensor starts to move upwards then it will continue to do so and no matter how many times you push the little bugger back he will pop his head back up.

You could replace the copper bush FTC1374 to see if that helps but I would first read out the system just to make sure that it is that problem, you should get the following Fault Code

24 Sensor right hand front - sensor offset voltage out of range

The wheel speed sensor air gap may be too large
Wheel speed sensor circuit high resistance
The resistance of the wheel speed sensor changed from the nominal value of 950±80 ohms
The output of the wheel speed sensor may be intermittent

Check front right hand wheel speed sensor for correct air gap. Refer to the electrical guides and check front right hand wheel speed sensor circuit for high resistance. Check front right hand wheel speed sensor resistance for correct nominal value of 950±80 ohms. Suspect front right hand wheel speed sensor.

Now it also could be that while pressing the sensor back down into the hole you have damaged the O ring FTC1376

... and finally Pop Quiz time, in mainland Europe this is the most common fault on ABS on Defenders, but here in the UK it is fault code 26 ...

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 20 Jan 2015, 23:04

Andere wiel, omdat jullie links rijden dus rotondes ed de andere kant nemen? Wilde gok?

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2015, 23:19

JanTD5 schreef:Andere wiel, omdat jullie links rijden dus rotondes ed de andere kant nemen? Wilde gok?

Da's niet zo wild Jan. Daar op dat grote eiland hebben ze ook meer lekke banden links, waar ze bij ons rechts het eerst lek zijn (even generaliserend).

Groeten MarcS

Stephane

Re: Defender TD5 BJ: 2006 ABS/TC probleem...

Berichtdoor Stephane » 21 Jan 2015, 19:55

Nu doet hij het helemaal niet meer...beide lampjes branden continu...morgen maar weer naar de dealer en laten uitlezen I guess ;)

Stephane

Re: Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Berichtdoor Stephane » 16 Feb 2015, 22:54

Even een kleine sitrep...
Heb de ABS laten uitlezen en hij had effectief een error op de sensor rechtsvoor.
Voltmeter aangesloten op de rechtersensor, met het wiel gedraaid en 0V...aan de linkerkant kreeg ik pakweg 2V AC als ik het mij goed herinner.
Sensor er weer uitgetrokken en als ik hem voorbij metaal bewoog gaf hij wel voltage uit.
Probleem bleek te zijn dat de bovenste lager van de "swivel housing" scheef gezakt was en voor de ABS sensor zat...oeps.
Alles uit elkaar, gerepareerd en weer in elkaar, sensor erin, even meten met de voltmeter...woohoow...
Hij doet het ondertussen nog steeds goed ;)

Bart1

Re: Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Berichtdoor Bart1 » 07 Aug 2015, 18:52

Hoi,

Vandaag hetzelfde probleem hier.
Vervangen van remblokken en schijven en ook een brandend lampje.
Kun je me vertellen hoe het toen bij jouw verholpen is?
Groetjes

Terug naar “Techniek”