Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender TD5 2001 Rem-verklikker-lampje probleem...

Berichtdoor Landmarcs » 26 Feb 2016, 17:37

Peu schreef:....

Wordt vervolgt...

Ps stekkers los van het potje is geen verandering....

Tja ... als je stiekem onderweg de spelregels verandert ....
(Ik bedoel dus "met terugwerkende kracht" iets in een eerder bericht aanpassen zodat het volgende antwoord niet meer op het voorgaande past, zoals nu hier weer optreedt.)

Als de stekkers van het remvloeistof-reservoir losnemen niet helpt dan zit het in het contact van de handrem, of je hebt een spook-contact ergens in het rem-verklikker-circuit. In ieder geval hoef je als de stekkertjes (of eentje) aan het remvloeistof-reservoir losnemen geen verandering geeft vooralsnog niet verder naar de remvloeistof te kijken (dwz niet vanwege dit probleem).

Groeten MarcS

PS Er lopen hier inmiddels twee verschillende problemen doorelkaar
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 26 Feb 2016, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Peu

Re: Defender TD5 2001 Rem-verklikker-lampje probleem...

Berichtdoor Peu » 26 Feb 2016, 21:24

Landmarcs schreef:
Peu schreef:....

Wordt vervolgt...

Ps stekkers los van het potje is geen verandering....

Tja ... als je stiekem onderweg de spelregels verandert ....
uh..?
Laatst gewijzigd door Peu op 27 Feb 2016, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!

Roger B.

Re: Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Berichtdoor Roger B. » 27 Feb 2016, 00:05

LennardG schreef:Ben benieuwd hoe dit afloopt.. Zelfde probleem namelijk hier. Bij mij gaf hij storing in de rechter achtersensor. Maar meet gewoon het goede aantal ohms op alle sensoren.

Daar gaan we weer.... als een ECU aangeeft dat ie een storing merkt in een sensor wil dat alleen zeggen dat er een signaal binnenkomt dat niet plausibel is... het is dan aan de monteur om de oorzaak daar van te ontdekken..... veel hobbyisten gaan er vanuit dat de ECU zegt de sensor is stuk......

jij gaat dan iig nog meten aan die sensor en meet dan niets vreemds.... aangenomen dat je juist meet en er geen storing in de sensor zit die geen invloed op de weerstandswaarde heeft ga je er dan van uit dat de sensor ok is.... nou, dan is er dus een andere reden, in geval van de ABS sensoren komt het vaak voor dat ze niet vast genoeg zitten en zich omhoog werken en dan te ver van de getande ring komen om een goed signaal af te geven.... maar het kan ook zitten tussen de ECU en de stekker van de sensor bijvoorbeeld.

MBT de lampjes van PEU beste Landmarcs en anderen die over het niveau (en nu de handrem) begonnen.... het ABS en het TC lampje gaan niet branden als je de handrem aantrekt of het niveau van de remvloeistof laag is, die hebben alleen effect op het (!) lampje en Peu noemde de ABS en TC lamp als symptoom.......
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 27 Feb 2016, 10:34

Roger B. schreef:MBT de lampjes van PEU beste Landmarcs en anderen die over het niveau (en nu de handrem) begonnen.... het ABS en het TC lampje gaan niet branden als je de handrem aantrekt of het niveau van de remvloeistof laag is, die hebben alleen effect op het (!) lampje en Peu noemde de ABS en TC lamp als symptoom.......
sorry, komt ook door mij. Ik heb nl ook een tijdje zonder ABS zekering rond gereden om van het gemekker van de pomp af te zijn. Dan brand je handremlampje ook continue!
Vandaar dat ik mss ook wel een link leg...?
Ga nu de connectors even checken.....

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Feb 2016, 19:08

Vandaag bij De LR dealer de 110 uitlaten lezen. Wel 10 stuks foutcodes en na het wissen en het de brug af rijden branden de contr.lampjes alweer. Toen bleek het RA wiel geen signaal te geven. Sensors zijn allemaal goed.
Helaas geen tijd ingeroosterd om verder te zoeken. Stoel moet eraf en dan kabel vanaf de connector RA naar de ECU doormeten....wordt weer vervolgd

Peu

Berichtdoor Peu » 13 Mar 2016, 20:53

Intussen had ik de ledunit die alle controle "lampjes" bevat 2e hands gehaald om te vervangen. De huidige bleven el branden maar héél flauw. Toen bleek dat de bewuste ledjes waren Afgetaped! Na verwijderen bleken de controle lampjes weer gewoon fel te branden. Een echte storing dus!

Vrijdag had ik een afspraak om bij Bas4Cars rondom nieuwe remschijven en blokken te laten monteren (incl HD meenemers voorzijde).
Nadien nog even aandacht geschonken aan de ABS/TC lampjes die blijven branden incl handrem!

De boys hebben alle sensoren weer een tikkie gegeven en wat denk je......lampjes blijven nu al 2 dagen uit!?!.!?
Zou het dn troch na bijna 2 jaar. Hulde dan weer voor de mannen!
Bijlagen
image.jpeg

Luke

Berichtdoor Luke » 17 Jan 2018, 20:11

Hallo heren (en dames)

Me aansluitend bij dit probleem en ook mbt tot een eerdere post van mij betreffende lucht in systeem en abs het volgende:
En in dit geval gaat het om een 90 puma.
Gisteren voor "second opininion" naar colega gereden....nou ja gereden......50 km sukkelen met zo'n beetje elke 2 minuten TC die ingreep.

weggereden met alleen ABS lampje op dashbord....binnen 5 minuten kwam TC ook om de hoek kijken en dus elke keer flink gerem zonder dat ik dat wilde....best link.

Afijn uit laten lezen (mijn diagnostisch apperaat gaf niks aan) sensor RV intermittent signal.........en ook geen waarde van snelheid bij rijdende auto op die sensor. en dus logischerwijze is daardoor ook TC mee gaan spelen immers computer denkt he....wiel links draait en wiel rechts niet (ivm met sensor signaal wat er niet is) en dus sprake van wielspin LV en dus grijpt TC in.
Frappant overigens dat dat een poosje heeft geduurd vervolgens eventjes met allebij de lampjes continu aan en daarna ABS zichzelf helemaal uitgeschakeld en ik probleemloos terug naar huis kon rijden.
Nu dus die abs sensor eruit gehaald en aan het kijken of ik kan controleren of er sprake is van een loszittende draad of dat ik gewoon een nieuwe sensor moet hebben

gr Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2018, 22:30

Luke,

Waarschijnlijk had het enorm geholpen als je de zekering die de ABS zekert had losgetrokken.
En de sensor RV is waarschijnlijk de oorzaak. In landen waar men aan de wrong side rijdt is het vaker de sensor LV.
Goede kans helpt voorzichtig aantikken, dan was de sensor iets opgekropen.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 18 Jan 2018, 14:35

mensen, is het al iemand overkomen dar de sensor een stukje omhoog is gekropen en daardoor signaal verlies heeft. Wat feitelijk dezelfde melding tot gevolg heeft nl intermittent signaal (onderbroken signaal). ik heb na de dief service bij deze auto de steekassen weer terug gemonteerd met quasi de hoeveelheid vet in de swivelhousing zou als deze in de one shot verpakking zit. Een mogrlijke theorie zou kunnen zijn dat de sensor daardoor naar buiten is gedrukt.
Het moge duidelijk zijn dat een nieuwe sensor ivm met kosten en tijd het laatste is wat ik wil kopen.
Later vandaag zal ik de sensor nog een je er terugplaatsen en de diep te ervan vergelijken met de andere kant.
Ik moet de kanttekening maken dat bij demontage van de delen van de voor as ik nog wel een poging heb gedaan de sensor voorzichtig te verwijderen maat omdat hij nogal diep zat en ik zag dat de steek as er ook zo uitkwam ik daar verder maar vanaf heb gezien. Frappant is dat het nu juist deze sensor is die problemen geeft en ook dat deze sensor er gisteren simpel uit kwam.

Gr luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jan 2018, 14:51

het zou zelfs kunnen dat je de sensor naar buiten gedrukt hebt met de demontage van de steekas, in het ergste geval zelfs beschadigd.,..... zou het moeten nakijken, maar zou me niks verbazen, eigenlijk eerder wanneer het niet zo is, als in het werkplaats handboek geschreven staat dat de sensor omhooggetrokken moet worden voor je de steekas met homokineet uit het swivelhouse trekt.

overigens komen die sensoren al omhoog van kasseien weggetjes.... dus dat ie omhoog gekomen zou zijn is niks uitzonderlijks. Doet ie dat vaak en gemakkelijk dan moet je er een nieuwe spanhuls omheen zetten (blijft doorgaans in het gat zitten) officieel moet ie meen ik altijd vervangen die huls.

Maar als je dit topic doorgelezen had, dan had je al kunnen lezen dat iets aantikken van de sensor bij Peu het probleem verhielp.... :roll:
gone

Terug naar “Techniek”