[RRS TDV8 '08] TV ontvangst in Nederland.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

[RRS TDV8 '08] TV ontvangst in Nederland.

Berichtdoor Rob Pt » 04 Apr 2015, 01:54

Kun je met de tv-ontvangstinstallatie zoals die in de RR/RRS MY08 is ingebouwd in Nederland TV zenders (free-to-air) ontvangen?

Hier is het me tot nu alleen maar gelukt om enkele Spaanse zenders te ontvangen (woon vlak bij de grens met Spanje). Vermoedelijk is er van meer geluk dan wijsheid sprake want omdat ik nog geen boekje heb (ligt voor me klaar bij een NL dealer), doe ik maar wat! D.w.z. het menu is redelijk intuïtief maar de (basis-)instellingen daar heb ik geen kaas van gegeten.
Overigens kun je zowel in Portugal als in Spanje TV zenders ontvangen via de kabel (alleen in de steden), satelliet (hebben wij dus), telefoonlijn (indien je glasvezelkabel hebt) en DVB-T. Dit laatste hebben heel veel mensen op het platteland sinds men ca. 2 jaar geleden (!) in Portugal gestopt is met het uitzenden van analoge TV-signalen.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

fenix2

Re: [RRS TDV8 '08] TV ontvangst in Nederland.

Berichtdoor fenix2 » 04 Apr 2015, 09:21

Hallo Rob,

Als je dvb-t kunt ontvangen met die installatie, heb je in NL beschikking over de NPO zenders die free to air worden uitgezonden dmv dvb-t (zie ook 'digitenne' via een internet zoekmachine)
In NL wordt, behalve door een enkele radio amateur, geen analoge tv meer uitgezonden.

groetjes, Fenna
Afbeelding

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 06 Jun 2015, 00:28

Intussen ruimschoots kunnen experimenteren in Spanje, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland. Overal wel een aantal zenders, variërend van 3 - 7, kunnen ontvangen alleen tot nu toe in Portugal nada d.w.z. op een paar Spaanse zenders na. Handig dat ik nu net in Portugal geen Portugese zenders kan ontvangen alhoewel TV kijken in de auto ........ ach waar maak ik me eigenlijk druk om want dat gebeurt eigenlijk nauwelijks.
Ik ben echter zo'n gek die vind dat als er een of ander systeem in een auto zit dat je er dan ook wat mee moet kunnen doen dus ....... nog even uit vogelen wat de reden is dat ik (vooralsnog) geen Portugese zenders kan ontvangen want:

fenix2 schreef:Als je dvb-t kunt ontvangen met die installatie, heb je in NL beschikking over de NPO zenders die free to air worden uitgezonden dmv dvb-t

en in Portugal worden óók een beperkt aantal zenders o.a. RTP1, RTP2 (ja, inderdaad de staatspropaganda zenders zoals in Nederland de NPO zenders) via DVB-T (MPEG-4/H.264 norm) uitgezonden. Misschien is genoemde norm afwijkend van die in andere landen maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet voor de hand liggend omdat ik wel de Spaanse zenders kan ontvangen net zoals de mensen thuis die ook dicht bij de grens wonen.

Maar hoe dan ook, mijn vraag is in ieder geval beantwoord.

Rob

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Jun 2015, 07:48

... you should be able to receive whatever is out there on the "Free to Air" channels.

You do keep swapping the Country and TV Country on the menu when you cross the borders ?

Anyway here is the relevant section from the Infotainment Manual, apologies but there is only an English Digital version.

RRS Television Handbook.pdf
(235.08 KiB) 86 keer gedownload

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

steefklei

Berichtdoor steefklei » 11 Jun 2015, 12:06

Rob Pt schreef:Intussen ruimschoots kunnen experimenteren in Spanje, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland. Overal wel een aantal zenders, variërend van 3 - 7, kunnen ontvangen alleen tot nu toe in Portugal nada d.w.z. op een paar Spaanse zenders na. Handig dat ik nu net in Portugal geen Portugese zenders kan ontvangen alhoewel TV kijken in de auto ........ ach waar maak ik me eigenlijk druk om want dat gebeurt eigenlijk nauwelijks.
Ik ben echter zo'n gek die vind dat als er een of ander systeem in een auto zit dat je er dan ook wat mee moet kunnen doen dus ....... nog even uit vogelen wat de reden is dat ik (vooralsnog) geen Portugese zenders kan ontvangen want:

fenix2 schreef:Als je dvb-t kunt ontvangen met die installatie, heb je in NL beschikking over de NPO zenders die free to air worden uitgezonden dmv dvb-t

en in Portugal worden óók een beperkt aantal zenders o.a. RTP1, RTP2 (ja, inderdaad de staatspropaganda zenders zoals in Nederland de NPO zenders) via DVB-T (MPEG-4/H.264 norm) uitgezonden. Misschien is genoemde norm afwijkend van die in andere landen maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet voor de hand liggend omdat ik wel de Spaanse zenders kan ontvangen net zoals de mensen thuis die ook dicht bij de grens wonen.

Maar hoe dan ook, mijn vraag is in ieder geval beantwoord.

Rob

Rob waarom wil je naar RTP kijken, voor Preço certo?
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 11 Jun 2015, 13:48

steefklei schreef:Rob waarom wil je naar RTP kijken, voor Preço certo?

O Preço Certo? Nee, dat is te hoog gegrepen voor mij en bovendien wordt ik steeds hierdoor

Afbeelding

afgeleid. Zal de leeftijd wel zijn ...... ;)

Maar serieus nu. Thuis heb ik twee schotels, één voor CanalDigitaal en één voor MEO.
Ik ben echter gewoon nieuwsgierig waarom ik nu juist de Portugese zenders niet kan ontvangen. Echt belangrijk is het natuurlijk niet want in de auto TV gaan zitten kijken ..........

Rob

P.S. Jullie bezettingsgraad ziet er naar mijn idee wel goed uit!

steefklei

Berichtdoor steefklei » 18 Jun 2015, 20:47

Ja, we zijn een populaire vakantie bestemming :) Wat is nu precies je vraag, probeer je RTP via de schotel of via DVBT te ontvangen?
Ik heb zelf geen ervaring met de schotel hier, omdat ik DVBT gebruik, welke volgens mij in Portugal niet anders is dan in Nederland. Ik kijk hier op een Philips LCD, direct op de antenne aangesloten naar RTP (als het moet)
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 19 Jun 2015, 01:26

steefklei schreef:Wat is nu precies je vraag, probeer je RTP via de schotel of via DVBT te ontvangen?

Het lijkt erop dat er enige onduidelijk is ontstaan omdat ik het plotseling over schotels heb maar dat slaat uiteraard alleen op de thuissituatie.
Mijn oorspronkelijke vraag over de TV ontvangst in de RRS in Nederland is intussen beantwoord doordat ik dat tijdens ons verblijf aldaar zelf heb kunnen uitproberen.

Wat over is gebleven is de vraag waarom ik in de RRS vooralsnog geen Portugese zenders ontvang maar wel enkele Spaanse hier in het grensgebied. Ik moet nog gaan experimenteren met o.a. de landeninstelling maar zoals gezegd heb ik geen haast want TV kijken doe ik in huis.

Het bovenstaande is eigenlijk een herhaling van deze reactie waarin hetzelfde staat, zij het anders verwoord.

Voorlopig ben ik klaar met dit topic. Als ik wat gespeeld heb met het systeem in de auto laat ik wel weten wat het resultaat was.

Rob

Terug naar “Techniek”