[RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

[RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Rob Pt » 13 Mei 2015, 23:32

Zoals wellicht bekend wordt in Portugal een APK niet uitgevoerd bij een garagebedrijf maar bij speciale keuringsstations die er qua inrichting net zo uitzien als die van de RDW.

De remvertraging wordt op een rollenbank getest waarbij eerst de voorwielen op de rollen komen te staan en vervolgens de achterwielen. Bij de Defender geeft deze methode geen enkel probleem maar er zijn 4x4's met permanente vierwielaandrijving die er beslist niet tegen kunnen lees: waarvan de aandrijving kapot gaat/kan gaan of de auto helemaal niet op de rollenbank blijft staan.

Vraag:

Kan de remvertraging van een Range Rover Sport '08 zonder problemen ook op deze wijze worden getest?

Ik vraag dit omdat ik tegenstrijdige dingen gehoord of gelezen heb. Bij de dealer in Enschede beschikt men over een speciale 4x4 rollenbank die kennelijk de mogelijkheid heeft om beide rollen tegengesteld te laten draaien waarbij er zich dan geen problemen zouden voordoen. Deze werkwijze zou o.a. te maken hebben met het feit dat het een automaat is. Althans dat is wat ik begreep uit het verhaal.
Om aan de woorden van de dealer te twijfelen heb ik geen reden maar ik wil het graag echt zeker weten zodat ik in Portugal kan zeggen hoe e.e.a in elkaar steekt. Het klinkt misschien ongelooflijk maar het zou beslist niet vreemd zijn als onze RRS de eerste is die bij 'ons' keuringsstation ter keuring wordt aangeboden.
Zo heeft het bijv. ook heel veel moeite gekost om de keurmeester bij de eerste keer dat onze Defender werd gekeurd, de werking van het ABS-controlelampje duidelijk te maken. Hij wilde al tot afkeuring overgaan omdat het bleef branden. In Portugal leidt elk controlelampje dat brandt terwijl het uit zou moeten zijn zonder meer tot afkeur! Toen ik zei dat het pas uitging als je zo'n 7 km/u rijdt kreeg ik als antwoord "Ja maar op de rollenbank heeft hij al sneller dan 7 km/u gereden". Na weer een hoop uitleg kon ik hem dan uiteindelijk duidelijk maken dat dan wel alle 4 de wielen tegelijkertijd 7 km/u moeten 'rijden' en niet alleen de voor- of achterwielen!

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Roger B. » 14 Mei 2015, 00:11

zoals ik begrepen heb zijn de aandrijflijnen van RRS en D3/D4 (vrijwel?) identiek.... hoe deed je dat met de D3 dan?

Hier in duitsland wordt er gewoon een remproef op de weg gedaan bij voertuigen die niet op de testbank kunnen/mogen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Mei 2015, 00:28

Ik heb bij nog geen enkele dealert een andere rembank gezien dan 1 voor 1 as.......... :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mei 2015, 01:02

Roger B. schreef:zoals ik begrepen heb zijn de aandrijflijnen van RRS en D3/D4 (vrijwel?) identiek.... hoe deed je dat met de D3 dan?

Hier in duitsland wordt er gewoon een remproef op de weg gedaan bij voertuigen die niet op de testbank kunnen/mogen

Dat is hier in Nederland ook zo bij de APK. Als de draaisnelheid van die testbank de 5 km/u niet overschrijd, dan kan kan het wel, en ook als links en rechts de rollen tegengesteld draaien (dan heeft het middendifferentieel helemaal niks te lijden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 14 Mei 2015, 08:30

... there is a complete section in the workshop manual about rolling road testing.

The basic detail is

"On NO ACCOUNT should an attempt be made to carry out any form of testing on a two wheel rolling road"

... even with DSC switched off and at low speeds the vehicle will brake the spinning wheels and transfer power to the stationary ones. This is why all the dealerships must (according to Land Rover) have either four wheel rollers or preferably pads set into the floor.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 14 Mei 2015, 13:45

In zowel Portugal als Spanje wordt de APK gedaan in universele keuringsstations. Beide hebben ze rollenbanken voor de remvertragingstest waar twee wielen tegelijk op staan. Daarna rijd je door en dan doen ze de andere twee wielen.
Mijn 110 (zonder ABS/ ETC) krijgt zijn APK in Portugal. Gaat prima.
Mijn 90 (met ABS/ETC) krijgt zijn APK in Spanje. Gaat ook prima.

Het gaat allemaal heel beschaafd en op lage snelheid en dan moet het haast zo zijn dat je ruim onder de snelheid blijft waarop de ETC inkomt.

Verder denk ik zomaar dat de constructeur van een rollentestbank ook wel weet dat er 4WD's bestaan en ook auto's met actieve electronica gekoppeld aan de ABS-sensoren. Mijn gevoel is dat er helemaal niets mis gaat; de keurmeester is ook niet uit op het veroorzaken van schade, alleen op keuring.

Het enige waar ik beducht voor ben is de handremtest bij de Defender. Dan leg ik uit hoe de constructie is en ik kijk heel zorgelijk en dan testen ze extra voorzichtig.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mei 2015, 19:43

voor de handrem van de defender en disco 1/rrc en ik meen ook D2 schrijft Land Rover expliciet in de gebruiksaanwijzing dat deze NIET gebruikt mag worden als het voertuig in beweging is, ik ga er van uit dat ze een rollenbank ook als "in beweging" zien.

Voor een auto met een open diff tussen voor- en achteras is een 2-wiel rollenbank ook geen probleem....het probleem zit ook niet in het ABS ETC verhaal maar in het viscodiff (of soortgelijke variant) dat tussen voor- en achteras zit.

Door snelheidsverschil tussen voor- en achter as zal dit gaan sperren
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Mei 2015, 20:11

Je kunt wel denken dat op deze manier de remmen testen van een Defender goed gaat......
toch zou ik het zo niet doen! Niet met een Defender en zeker niet met een RRS.

Dit is wat Ashcroft over het Defender centre diff schrijft:
A little background on the LT230 centre diff. The centre diff is there to allow the props to turn at different speeds when cornering to stop drivetrain wind up. The speed difference is quite small and the centre diff gears are only designed to cope with these low speeds. If you are Off Road on snow or ice and you get wheelspin from one front wheel, what will happen is the rear prop will not be moving, the front will thus be going double speed, this means the small centre diff gears will be spinning like fury and after a matter of only a few seconds the planet gears will friction weld to the cross pins and the gears will fail etc. Of course in this situation the centre diff should be locked to avoid failure.

De situatie van de remmentest op de rollenbank is een beetje vergelijkbaar met één doordraaiend wiel op sneeuw.
Ik zou er ook zeker niet van uit gaan dat de constructeur van de rollenbank goed nagedacht heeft over het testen van Landrovers.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mei 2015, 20:41

leuk om nu op de defender door te gaan borduren (vind dat verhaaltje wel flink overdreven trouwens, wielen spinnnen offroad wel vaker door een ook langer dan een paar seconden, en die diff's gaan niet ZO vaak stuk)

maar het gaat hier over de RRS die geen LT230 bak heeft
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 14 Mei 2015, 20:47

ligt er volgens mij aan WAT voor een soort remmenbank ze gebruiken... ik ken een soort rollerbank, niet doen, en een tweetal vlakke platen waar je op rijdt en dan remt... en dat dus voor & achter... en dat kan dus wel ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”