[RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 607
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor JoostKenya » 14 Mei 2015, 21:19

Roger B. schreef:maar het gaat hier over de RRS die geen LT230 bak heeft


Rob geeft toch al aan dat het in geen geval mag met een RRS want dat staat in de handleiding.

Bij Landrovers met visco koppeling zoals de Freelander gaat het ook niet goed want dan rook je visco koppeling op.

Ga er gewoon maar vanuit dat het aandrijven van afzondelijke as bij geen enkele Landrover met constante vierwiel aandrijving een goed idee is (met SI, SII en SIII kan het wel).

Het slepen op lepels met de voorwielen van de grond is ook geen goed idee, tenzij je de aandrijfas naar de voorwielen losmaakt.

De remmentest op losse platen kan natuurlijk wel.

kuyperh
Berichten: 112
Lid geworden op: 15 Dec 2007, 20:19

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor kuyperh » 20 Mei 2015, 19:27

En zo zakt zo'n draadje dan geluidloos weg, zonder dat het iets opgeleverd heeft!

Leerzaam was het wel; een RRS heeft geen LT230; wist ik niet; nu snap ik de ernstige waarschuwing van Rob S.

Maar per saldo weet de steller van de vraag (Rob pt) nu precies wat hij NIET moet doen, maar niet wat hij WEL moet doen. Daar ging het om, toch?

Roger geeft aan dat de Duitsers een remproef op het terrein doen, als de rollenbank niet kan. In Portugal zit dat vast niet in de functieomschrijving van de meiskes en jongetjes op het keuringsstation. Daarom laat ik mijn (Defender-) handrem toch maar op de rollenbank testen: anders krijg ik gewoon geen sticker.

Zelf zou ik die RRS, denk ik, naar een dealer brengen en vragen of ze het willen regelen.

Ik ben toch heel benieuwd hoe Rob pt dit gaat oplossen!

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6503
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Edward » 20 Mei 2015, 20:59

Als je niet weet wat je wel of niet moet doen is er dus maar één goede tip: Ga naar een specialist. :shock: :shock:

Of dat nou een dealert is of een goede specialist is van minder belang. Zolang het maar geen universele garage is waarvan je niet weet of ze LaRo expertise hebben......... :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2114
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mei 2015, 23:29

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:zoals ik begrepen heb zijn de aandrijflijnen van RRS en D3/D4 (vrijwel?) identiek.... hoe deed je dat met de D3 dan?

Hier in duitsland wordt er gewoon een remproef op de weg gedaan bij voertuigen die niet op de testbank kunnen/mogen

Dat is hier in Nederland ook zo bij de APK. Als de draaisnelheid van die testbank de 5 km/u niet overschrijd, dan kan kan het wel, en ook als links en rechts de rollen tegengesteld draaien (dan heeft het middendifferentieel helemaal niks te lijden).

Groet,

Erik.
Dit is alleen van toepassing op mijn 300 Tdi (zonder ABS/ETC).
kuyperh schreef:Het gaat allemaal heel beschaafd en op lage snelheid en dan moet het haast zo zijn dat je ruim onder de snelheid blijft waarop de ETC inkomt.
Dit is helaas niet het geval.
Eergisteren de Defender 110 Td5 (bj. 2001) met ABS/ETC laten keuren, hier in Heino. De keurmeester testte de auto op de rollentestbank (wel de bank omgezet zodat de wielen tegengesteld draaiden). Een meting was niet mogelijk "de auto remt zelf" zei de keurmeester. Ja, zei ik, kijk maar, het lampje van de tractiecontrole is aan. En het lampje voor de ABS ging niet uit. Dat komt omdat de achterwielen stil staan zei ik. Het lampje gaat pas uit als alle vier wielen even snel draaien (wanneer je een bocht maakt blijft ie ook aan). Uiteindelijk een testrit gemaakt. De snelheid die de rollenbank draaide was ongeveer 5 km/uur zo zei de APK-keurmeester.
Krijg ik ook nog een steekproef op de auto. De RDW-steekproefcontroleur (uit Zwolle) vertelde dat het tegenwoordig verplicht is dat de auto getest wordt op een remtestbank en als dat daar (bij dat keuringsstation) niet kon, dan dienden ze mij weg te sturen (simpel zeggen dat ze de LR niet kunnen keuren). Ik vraag mij af hoe ze dat bij de RDW in Zolle doen, daar hebben ze alleen een enkele rollentestbank........

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Gerard4t » 21 Mei 2015, 08:05

De overheid wil graag dat we allemaal in een gestandaardiseerd oplaadbaar boodschappenwagentje gaan rijden. Vanwege het milieu, want daar hebben ze zich over laten voorlichten (oplichten?).

rolandrover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 Jul 2014, 22:36

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor rolandrover » 21 Mei 2015, 09:46

eigenlijk is het simpel,als de overheid wil dat auto's gekeurd worden ,moeten ze zorgen dat ze alle auto's KUNNEN keuren .
In Belgie hangt in het keuringsstation en bordje waarop staat dat je moet melden aan de keurder dat het 4x4 betreft,en dan wordt de remmentest gedaan met een vertragingsmeter die men gewoon meeneemt in de auto,natuurlijk niet zo accuraat als een meting van wiel per wiel,maar het wordt wel aangenomen.Enkel de test van de handrem is soms nog een probleem,daar moet nog op gehamerd dat ze die niet rijdend moeten aantrekken,eerder uit gewoonte denk ik dan.

Landmarcs
Berichten: 7350
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mei 2015, 10:51

Gerard4t schreef:De overheid wil graag dat we allemaal in een gestandaardiseerd oplaadbaar boodschappenwagentje gaan rijden.


Ik denk dat het vooral een kwestie is van het hier in Nederland ver doorgevoerde "management by numbers", of te wel een "afreken-cultuur".*

Er wordt niet meer gekeken naar het werkelijke resultaat maar eerst een norm gesteld en daarna gekeken of de norm gehaald wordt.
Blijken er dan twee of meer meetmethoden te zijn dan wordt niet gekeken of de meetmethode een bruikbare maat is en/of voldoende onderscheidend is voor "goed" en "fout", maar dan kijkt men vooral naar de verschillen in de meet-methoden/meet-resultaten ... die moeten dan gelijkgeschakeld.

Het meten van de individuele remvertragingen per wiel is ingegeven door de wens dat een auto gelijkmatig en netjes recht remt. In plaats van het gelijkmatig en netjes recht remmen als norm te stellen wordt nu de remvertraging per wiel gemeten en zijn er normen mbt de onderlinge verschillen. Meestal gaat dat goed, maar heb je een auto die achter veel te hard remt dan kan je nog steeds binnen de normen vallen en heb je tegelijkertijd een auto die rampzalig reageert bij een noodstop. (En heb je een eend die achter niet remt dan heb je afkeur, werken de achterremmen wel volgens het boekje dan doen de achterremmen nog steeds ongeveer niks aan de totale remvertraging, maar goed, de auto voldoet dan aan alle regels.)

    * Management by numbers heeft ons bijv ook de 130 km/u opgelevert, en de HSL en de Betuwe-lijn, en daarna ook het Fyra-debacle. De grappige samenhang tussen deze ongein is dat niemand echt heeft doorgerekend hoeveel tijdwinst de "gemiddelde" reiziger nu ging behalen, en tegen welke kosten. Goed beschouwd ging het om tijdwinst, maar door een meervoudige haasje-over van doellen en middelen is die tijdwinst helemaal zoek geraakt in de afreken-cultuur.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 607
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor JoostKenya » 21 Mei 2015, 13:39

Ik ben al jaren niet in een Nederlandse APK garage geweest.
Maar zijn die vlakke rem-testplaten dan niet meer de norm?
Wat is daar mis mee? Dat werkt toch prima voor elk type auto.

Ik zou namelijk denken dat er ook bij andere merken problemen kunnen optreden.
Vroeger gaven ABS sensoren onder ongeveer 5 km/h geen signaal. Maar de wieltoerentallen worden steeds nauwkeuriger en er kunnen dan problemen optreden met ABS en tractie control.

Ook bij auto's met een dwars visco of platen sper is dat tegen elkaar indraaien van de wielen op een rollenbank niet per definitie zonder issues.

Ik zou denken dat er net als in Belgie en Duitsland een uitzondering voor bepaalde 4x4s zou moeten zijn.
Maar blijkbaar is het een probleem van de klant.

Landmarcs
Berichten: 7350
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mei 2015, 14:36

JoostKenya schreef:...
Ik zou denken dat er net als in Belgie en Duitsland een uitzondering voor bepaalde 4x4s zou moeten zijn.
Maar blijkbaar is het een probleem van de klant.


Waarschijnlijk is het vooral een mix van onkunde en ambtenarij.
Keuringsregels die strijdig zijn met het verstandig gebruik van een type-goedgekeurde auto zouden niet moeten kunnen, dus zijn hetzij die keuringsregels ongeldig dan wel zijn er toch uitzonderingen en/of andere oplossingen (die dan niet per sé door iedereen gekend en/of gelijk geïnterpreteerd worden).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor Rob Pt » 21 Mei 2015, 22:58

Roger B. schreef:zoals ik begrepen heb zijn de aandrijflijnen van RRS en D3/D4 (vrijwel?) identiek.... hoe deed je dat met de D3 dan? Hier in duitsland wordt er gewoon een remproef op de weg gedaan bij voertuigen die niet op de testbank kunnen/mogen

Een voor de hand liggende vraag maar de D3 was al weer weg voordat hij naar de APK moest. En eerlijk gezegd had ik er ook helemaal nog niet over nagedacht. De vraag kwam pas bij me op toen ik vrij recent met een Nederlandse kennis meeging die voor het eerst naar de IPO (=APK) moest en bang was dat zijn Portugees nog niet voldoende zou zijn.
Hij heeft een Honda HRV en daarbij schijnt het ook niet mogelijk te zijn die op een rollenbank te testen waarbij beide rollen in dezelfde richting draaien. Net zoals in Duitsland werd daar ook een remtest mee gedaan buiten het keuringsstation.

Erik Peters schreef: De RDW-steekproefcontroleur (uit Zwolle) vertelde dat het tegenwoordig verplicht is dat de auto getest wordt op een remtestbank en als dat daar (bij dat keuringsstation) niet kon, dan dienden ze mij weg te sturen (simpel zeggen dat ze de LR niet kunnen keuren).

Ja dat is ze in dergelijke gevallen wel aan te raden want als de zaak stuk draait hebben ze toch echt een (juridisch) probleem als ze de schadeclaim niet zouden accepteren! Het is n.l. erg simpel: Je biedt een auto met Europese en Nederlandse typegoedkeuring ter keuring aan om aan de wettelijke APK verplichting te voldoen en dan kan het natuurlijk nooit zo zijn dat de instantie of dealer die de keuring uitvoert de boel aan gort draait omdat niet wordt beschikt over de geschikte testapparatuur!

kuyperh schreef:Ik ben toch heel benieuwd hoe Rob pt dit gaat oplossen!

Nou dat is niet zo moeilijk. Eerst eens informeren bij mijn keuringsstation of ze op de hoogte zijn met het testen van de remmen van een RR(S) en in ieder geval op een of andere manier hetgeen Land Rover er zelf over op papier heeft gezet bij me te hebben.
Moet die tekst die Rob Stewart noemde nog even ergens vandaan zien te halen en wel op een zodanige manier dat er ook uit blijkt dat het een officiële publicatie van de fabrikant betreft.
Gelukkig heb ik nog de tijd tot 01/16.

Landmarcs schreef:Waarschijnlijk is het vooral een mix van onkunde en ambtenarij.

Waarschijnlijk?? Die twee begrippen zijn in dit geval toch onlosmakelijk met elkaar verbonden want het is een aanname eis ..........

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten