[RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re: [RRS TDV8 '08] Contole remvertraging op rollentestbank

Berichtdoor RobStewart » 22 Mei 2015, 22:05

Rob Pt schreef:Moet die tekst die Rob Stewart noemde nog even ergens vandaan zien te halen en wel op een zodanige manier dat er ook uit blijkt dat het een officiële publicatie van de fabrikant betreft.

... well it comes from "WSM-9304 - Workshop manual - Range Rover Sport (L320) 2007-09" which all the dealers have access to.

Now the question is did you want the relevant section (100-00 General information) in English

RRS Road-Roller Testing - ENG.pdf
(9.32 KiB) 75 keer gedownload

... or Dutch

RRS Proefrit-rollenbanktest - DUT.pdf
(10.23 KiB) 89 keer gedownload

... or even Portuguese

So exactly what was the question ? :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 22 Mei 2015, 22:58

Sir Stewart, u bent onbetaalbaar! ;)

Deze zin: AVISO: Quaisquer que sejam as circunstâncias, nunca se deve tentar testar os travões num dinamómetro para duas rodas. dat is hem! Dat zal ze leren die .........

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mei 2015, 00:05

Misschien een "stupid question" maar zijn er voor de Defender (en andere typen) ook dergelijke handzame instructies.

Mij lijkt zoiets toch handig voor het geval ze de remmen per as (eventueel tegengesteld draaiend) willen beproeven, of voor de hardleersen die de handrem rollend willen testen.

Groeten MarcS

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 23 Mei 2015, 03:18

Marc, geen stupid question.Bij mijn110 bj. 91 staat het rollentestbankverhaal op de zekeringskastafdekplaat ( op Alu instructieplaat).Vr gr Henk B.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 23 Mei 2015, 07:54

Landmarcs schreef:Misschien een "stupid question" maar zijn er voor de Defender (en andere typen) ook dergelijke handzame instructies.

... all of the models have instructions, as usual there is no standard place in the Workshop Manual for them but it's usually in the General Instructions section at the beginning

For your Defender Marc, then the instructions are in the Jacking and Lifting Section under Lifting (because that is the most logical place :lol: :lol: :lol: )

DEF Auto omhoog brengen - DUT.pdf
(27.87 KiB) 86 keer gedownload

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Mei 2015, 08:39

Duidelijk dus.
Een 2-wiel rollenbank en een moderne Landrover gaan niet samen.

Bij een test van de Defender op een 2-wiel rollenbank eerst de cardanas naar de niet draaiende as demonteren (dat is dus even een klusje).
En dan zou ik vervolgens niet de wielen tegen elkaar in laten draaien, maar gewoon in dezefde richting. Anders belast je onnodig het diff in de assen :!:

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 23 Mei 2015, 11:31

Mijn 110 is gistermiddag( voor de zoveelste keer) ook weer op de 2 wielrollentestbank geweest ivm. APK. Het tussendiff. is volledig in (warme) 80W90 olie gedompeld en de test duurt per as nog geen 3 seconden en gebeurt met lage snelheid.Wel leuk dat LR dat allemaal voorschrijft om zichzelf in te dekken,maar ik denk dat het technisch gezien allemaal wel wat meevalt. Het tussendiff. gaat hier echt niet van kapot.Vr gr Henk B.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mei 2015, 11:55

hnb1965 schreef:Mijn 110 is gistermiddag( voor de zoveelste keer) ook weer op de 2 wielrollentestbank geweest ivm. APK. Het tussendiff. is volledig in (warme) 80W90 olie gedompeld en de test duurt per as nog geen 3 seconden en gebeurt met lage snelheid.Wel leuk dat LR dat allemaal voorschrijft om zichzelf in te dekken,maar ik denk dat het technisch gezien allemaal wel wat meevalt. Het tussendiff. gaat hier echt niet van kapot.Vr gr Henk B.

Heb je een Defender met ABS/ETC dan gaat het dus op een 2 wielrollenbank gemakkelijk mis - zie de ervaring die Erik P. met zo'n rollenbank meldt.
Ik denk verder dat een korte en bescheiden belasting van het middendifferentieel geen problemen kan/mag geven, in het normale (men leze wat ruigere) gebruik moet het middendifferentieel wel vaker "werken" ... het is dus geen "juffertje" dat bij het minste of geringste flauw valt.

Rijdt maar eens een stenig/grindig (of een besneeuwd) bergpad op: Een serieus koppel, regelmatig een wiel dat kort voetenveegt, en verder ook met een zekere regelmaat full-lock* door de (haarspeld)bocht. * beter voor de PAS net niet full-lock
Je kan natuurlijk DiffLock kiezen, maar dat is weer een beetje veel van het goede op een ondergrond waar je meestentijds wel goed grip hebt. Heb je ABS/ETC dan heb je in ieder geval een bescherming tegen (en ook een waarschuwing voor) het iets langere grip-verlies van een van de wielen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2015, 12:03

JoostKenya schreef:
Bij een test van de Defender op een 2-wiel rollenbank eerst de cardanas naar de niet draaiende as demonteren (dat is dus even een klusje).

dat gaat bij een APK keuring niet gebeuren, bij en TUV keuring niet, en het lijkt me stug dat ze daar in andere landen wel aan beginnen..... bij de keuring mag je niets demonteren/monteren om de keuring uit te voeren als ik me niet vergis. Bovendien begint een keuringsstation daar domweg niet aan...... en bij een defender/d1/RRC (zonder ETC) geloof ik ook niet dat een rollenbank remtest je schade aan de auto toebrengt of beinvloed wordt door het niet meedraaien van de andere as
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2015, 12:06

hnb1965 schreef:Mijn 110 is gistermiddag( voor de zoveelste keer) ook weer op de 2 wielrollentestbank geweest ivm. APK. Het tussendiff. is volledig in (warme) 80W90 olie gedompeld en de test duurt per as nog geen 3 seconden en gebeurt met lage snelheid.Wel leuk dat LR dat allemaal voorschrijft om zichzelf in te dekken,maar ik denk dat het technisch gezien allemaal wel wat meevalt. Het tussendiff. gaat hier echt niet van kapot.Vr gr Henk B.

geen appels met peren vergelijken.... dat "indekken" van Land Rover heeft betrekking op modernere modellen met een viscodiff/zelfsperrend middendif en/of electronische regeling die reageert op snelheidsverschillen tussen de wielen. niet op de inmiddels redelijk antieke techniek in een ETC loze defender
gone

Terug naar “Techniek”