hnb1965 schreef:Mijn 110 is gistermiddag( voor de zoveelste keer) ook weer op de 2 wielrollentestbank geweest ivm. APK. Het tussendiff. is volledig in (warme) 80W90 olie gedompeld en de test duurt per as nog geen 3 seconden en gebeurt met lage snelheid.Wel leuk dat LR dat allemaal voorschrijft om zichzelf in te dekken,maar ik denk dat het technisch gezien allemaal wel wat meevalt. Het tussendiff. gaat hier echt niet van kapot.Vr gr Henk B.
Heb je een Defender met ABS/ETC dan gaat het dus op een 2 wielrollenbank gemakkelijk mis - zie de ervaring die Erik P. met zo'n rollenbank meldt.
Ik denk verder dat een korte en bescheiden belasting van het middendifferentieel geen problemen kan/mag geven, in het normale (men leze wat ruigere) gebruik moet het middendifferentieel wel vaker "werken" ... het is dus geen "juffertje" dat bij het minste of geringste flauw valt.
Rijdt maar eens een stenig/grindig (of een besneeuwd) bergpad op: Een serieus koppel, regelmatig een wiel dat kort voetenveegt, en verder ook met een zekere regelmaat full-lock* door de (haarspeld)bocht.
* beter voor de PAS net niet full-lockJe kan natuurlijk DiffLock kiezen, maar dat is weer een beetje veel van het goede op een ondergrond waar je meestentijds wel goed grip hebt. Heb je ABS/ETC dan heb je in ieder geval een bescherming tegen (en ook een waarschuwing voor) het iets langere grip-verlies van een van de wielen.
Groeten MarcS