[ALGEMEEN] Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

[ALGEMEEN] Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)

Berichtdoor Rob Pt » 24 Mei 2015, 23:04

Beschouw het onderstaande als waarschuwing of misschien beter gezegd als een tip voor degenen die beschikken over dit systeem. In dit geval betrof het een RRS TDV8 '08.

Vorige week donderdag begon het lampje van het TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) te knipperen en bleef soms branden met tegelijkertijd de waarschuwing: CHECK ALL TYRE PRESSURES. Dit gebeurde steeds vaker waarbij de frequentie erg variabel was.
De dag erna naar het tankstation op ca. 1.7 km afstand van de camping gereden om, zoals het hoort, bij koude banden de bandenspanning te controleren. Gelukkig beschikt men over een goed onderhouden en betrouwbaar controleapparaat!.

Rechtsvoor OK, rechtsachter OK, linksachter OK maar toen kwam linksvoor. Niet OK dus want op het moment dat ik het ventieldopje eraf draaide: pang, ventiel gebroken en band binnen een paar seconden plat.
Ter plekke het wiel gewisseld (wat zitten die krikpunten allemachtig ver onder die auto zeg!) en met een 255/50 R19 linksvoor en een 275/40 R20 rechtsvoor (verschil in diameter 1.32%) rustig teruggereden naar de camping.
Onze dealer in Enschede (van Mossel Land Rover) gebeld maar helaas het gewenste onderdeel, een TPMS-sensor, niet in voorraad. Men zou even andere vestigingen bellen en gelukkig bleek de vestiging in Apeldoorn er 3 op voorraad te hebben. Rustig erheen gereden (ca. 65 km) en daar meteen geholpen.
Een zeer goede zaak bleek dat de monteur meteen de overige ventielen ook controleerde en ........ linksachter zat er al een duidelijk zichtbaar scheurtje in dat ik overigens niet gezien had toen ik de spanning controleerde!
Dus ook maar meteen vervangen. Uiteindelijk was ik voor € 215,79 incl. BTW weer klaar. € 121,34 ex. BTW voor de beide sensoren en € 57,00 ex. BTW arbeid.

Waaruit bestaat nu de waarschuwing en/of tip?

Wel het blijkt dat het materiaal waar de ventielen van deze sensoren van zijn gemaakt nou niet echt sterk is, zeker niet vergeleken met een gewoon ventiel.
Het lijkt op een aluminiumlegering. Tel daarbij op dat het een starre bevestiging is (een gewoon ventiel kan immers bewegen!) en voordat je het weet is het ventiel beschadigd lees: ontstaat er een scheurtje (dat dus blijkt lang niet altijd zichtbaar te zijn) als je onvoorzichtig/ruw met een bandenspanningsmeter te werk gaat!
De monteur gaf als advies om bij voorkeur een bandenspanningsmeter met een rubberslang aan het uiteinde te gebruiken i.p.v zo'n "staaf' met handvat.

Ik zou zeggen kijk zelf maar wat je doet met deze info.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

RobStewart

Re: [ALGEMEEN] Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)

Berichtdoor RobStewart » 25 Mei 2015, 10:34

... Interesting. I must admit that I have never come across this particular problem in all the years of looking after vehicles with TPMS. Yes the valve stem is alloy and not flexible but also it is very short so would not normally flex or be in a position where it could be put under stress.

The commonest problem that I have seen with the sensors is that some garages forget that they are mounted and rip them off with the tyre fitting machines or overtighten the stem when fitting new ones, they are only supposed to be 8Nm.

Now in the real world TPMS is about as useful as a chocolate teapot, do people really need a light on the dashboard to inform them when the bottom of their tyre is hitting the rim, did they never notice that the steering went heavy and pulled to one side or the other or indeed that the rear of the vehicle was 5cm lower on one side than the other.

The best thing you can do with TPMS is replace all the valves with normal rubber ones and switch the idiot light off :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

conny

Berichtdoor conny » 27 Mei 2015, 11:06

Op mijn BMW motor zit een zelfde soort systeem, alleen wat meer high tech. Vaak breken ze af door ze op te pompen met zo'n stangetje. Kracht x arm. Voorzichtig mee omgaan dus.

Heeft me wel al een paar keer gered, dat systeem. Nou is op een motor de bandenspanning wel wat spannender dan met een auto. 8-)

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 07 Jun 2015, 17:47

conny schreef:Nou is op een motor de bandenspanning wel wat spannender dan met een auto. 8-)

Zeker weten!!!

Overigens begon na een dag of drie het lampje weer te knipperen en bleef ook soms gedurende enige tijd weer branden. Terug naar Van Mossel Land Rover in Apeldoorn dus.
Het probleem bleek snel gevonden: de receiver van het rechter voorwiel bleek los gekomen te zijn van het binnenscherm en bungelde dus gewoon aan de bedrading. Een van de twee 'drukknoppen' waarmee die receiver is bevestigd bleek verdwenen te zijn waardoor de andere ook de geest had gegeven. Weer vastgezet en probleem opgelost.

Kosten: € 0 ;)

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jun 2015, 18:41

In tegenstelling tot bij een auto merk je op de motort meteen als je bandenspanning ook maar iets afwijkt, dus daar vind ik een monitor systeem nog meer overbodig dan op een auto. :shock: :shock:

Bij de Disco laatst rechtsachter een leeglopende band gehad en dat merkte Ing pas toen ze al thuis was geweest en weer even weg wou, toen viel het op. Maar de band was al overleden door te lang op de wang rijden.

Dat gaat je bij een motor niet gebeuren. Is de voorband zacht is je stuurgedrag meteen anders, is je achterband zacht voel je de kont meteen over de band bewegen.......

Een beetje ervaren rijden merkt het als z'n banden een halve bar meer of minder lucht hebben. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

conny

Berichtdoor conny » 09 Jun 2015, 11:25

Tuurlijk Edward. 25000 km per jaar op dat ding en regelmatig circuit; wat weet ik nou. :roll:

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jun 2015, 11:41

conny schreef:Tuurlijk Edward. 25000 km per jaar op dat ding en regelmatig circuit; wat weet ik nou. :roll:

Nie meer dan ikke. Ik rij ook pas 30 jaar. Op de weg, off road en soms circuit. :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”