Werking TD5 injector?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Werking TD5 injector?

Berichtdoor Gerard4t » 26 Mei 2015, 10:53

Kan iemand uitleggen hoe een TD5 injector werkt? Ik weet dat de druk door het pompgedeelte van de injector geleverd wordt, maar wat bepaalt de inspuiting? Is dat alleen het "magneetventiel" of is het eerder een samenwerking tussen dat ventiel en het mechanisch deel van de injector?
Hier een plaatje, maar ik kom er niet helemaal uit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2116
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor Erik Peters » 26 Mei 2015, 12:42

Een verstuiver spuit pas in op het moment dat de naald gelicht wordt door de brandstof onder (zeer) hoge druk. Het moment van inspuiting wordt volgens mij bepaald door het magneetventiel, die er voor zorgt dat er geen druk kan worden opgebouwd dan wel dat de drukopbouw (op tijd) wordt afgebroken (hoeveelheid van inspuiting). Uiteraard is het een samenwerking, als de pomp niet pompt kan het mageneetventiel wel aangestuurd worden, maar dan gebeurt er niks.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor Gerard4t » 26 Mei 2015, 13:06

En andersom ook niet neem ik aan? Geen stroompuls, geen inspuiting?

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 607
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor JoostKenya » 26 Mei 2015, 16:52

Zoals gezegd zal er geen inspuiting zijn als het magneetventiel niet bekrachtigd wordt.
De duur van de bekrachtiging van het ventiel zorgt voor een bepaalde inspuithoeveelheid.
De gerealiseerde inspuitdruk zal een gevolg zijn van de timing en openingsduur.

Maar je ziet hier ook meteen waarom commonrail systemen zo populair geworden zijn. Bij commonrail kan je onafhankelijk van elkaar de inspuitduur en inspuitdruk regelen. Bij deze injectoren met meer hardware en kosten alleen de inspuitduur.

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor Rob Pt » 26 Mei 2015, 18:16

Weliswaar geen verstuiver van een Td5, maar wellicht kun je er iets mee:

Pompverstuiver

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Gerard4t
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor Gerard4t » 26 Mei 2015, 18:25

Veel dank voor de antwoorden.
Het schijnt een 2-traps systeem te zijn volgens de zin:
Knock is reduced further by an pilot injector in each cylinder that advances the flame front at idle
Uit:http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Td5engine.htm
Waarbij de 2 veren een rol spelen. Het lijkt me dat de mechaniek ergens ook iets doet met de inspuitregeling en het magneet ventiel de "rest" regelt.
Ik ga me deze week nog even verdiepen in de link van Rob Pt.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor RobStewart » 26 Mei 2015, 20:50

... a couple of documents in Dutch about the Td5 injection system

Td5 Brandstof Toevoersysteem.pdf
(22.26 KiB) 132 keer gedownload


Td5 Elektronische unit-injector (EUI).pdf
(435.26 KiB) 154 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor Roger B. » 26 Mei 2015, 21:49

geen zin om de documentjes te lezen, dus vergeef me als het daar al in staat, of ik iets niet goed herinner.... maar van wat ik me herinner van de cursus discovery2 bij Land Rover...

de pomp in de verstuiver wordt door de nokkenas bediend en maakt dus altijd zijn pompende beweging op dezelfde wijze tov de zuigerbeweging.

de diesel die door de pomp verpompt wordt gaat retour naar de tank, totdat de ECU bepaald dat het magneetventiel dicht moet, dan wordt de retour afgesloten en druk opgebouwd. (en door het ventiel weer te openen wordt de inspuiting afgebroken)

verder werkt de verstuiver als een conventionele 2traps verstuiver.
twee veren zorgen ervoor dat de verstuiver in twee stappen open gaat, bij een relatief lage druk gaat de verstuiver een beetje open zodat de verbranding start, daarna gaat de verstuiver bij hogere druk helemaal open en wordt de rest ingespoten.

deze tweetraps inspuiting zorgt voor een rustigere verbranding met beter rendement
gone

Landmarcs
Berichten: 7355
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2015, 09:22

Dag Gerard4t,

Hier: http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/techeui vind je niks nieuws, maar wel prettig overzichtelijk, vooral als je de WebRover Knowledge-base via http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb benadert en dus verder bladert (weliswaar is de laatste up-date van 2006, maar dat is de Td5 ook zo ongeveer).

Groeten MarcS

Gerard4t
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Werking TD5 injector?

Berichtdoor Gerard4t » 28 Mei 2015, 06:40

Dank weer!
Ik zei het nu zo voor me. Ik vind het slim bedacht!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten