Roger B. schreef:mij is altijd verteld door RDW en douane dat het basisvoertuig (in dit geval een standaard d3 (van welke uitvoeringstype dan ook) 1m30 binnenhoogte moet hebben (en een D3 voldoet daar niet aan) anders kun je er geen campertarief voor krijgen
Dat was ook altijd het verhaal, echter is er een uitspraak waarin het "af-fabriek" principe een sleutel-rol speelde.
De belastingdienst maakte onderscheid tussen elders omgebouwd en in NL omgebouwd. Elders bij een of andere (camper)carrossier gold altijd al als "af-fabriek", echter, als de ombouw later, hier in NL plaatsvond dan gold voor "af-fabriek" de maatvoering bij de oorspronkelijke fabriekspoort.
De rechter heeft dit ook in hoger beroep als een niet te rechtvaardigen ongelijke behandeling beoordeeld.
Of de belastingdienst hier nu weer een "reparatie" op heeft bedacht weet ik niet, tot nu toe kwamen er steeds aanscherpingen als er iets was dat in de ogen van de belastingdienst op een lek leek.
O ja, voordat iedereen nu de kwart-tarief-route kiest: Het staat de belastingmannen natuurlijk vrij dat kwarttarief zelf ook verder aan te scherpen, ik zou me bijv. kunnen voorstellen dat er een 3 maanden ophok-plicht wordt opgelegd, net als voor de OldTimer-overgangsregeling, dan ben je met een "excuus"camper ineens gemeen teruggefloten.
Groeten MarcS