Pagina 1 van 2

Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sahara?

Geplaatst: 30 Jun 2015, 11:50
door Waterrover
Disco 2 TD5 automaat

Een extra koelradiateur voor de automaat, een aanpassing voor rijden in laag door mul zand (temp rond de 50 graden). Ten eerste: is het noodzakelijk? Ten tweede: wie heeft het gedaan, en wat zijn je ervaringen?

Zelf dacht ik aan een serieschakeling + aansluiting vóór de originele radiateur, dan blijft de indicatie voor "te heet" origineel. Het duurt natuurlijk wel langer voor het lampje gaat branden, of helemaal niet. En plaatsing vóór de electrische koelvin van de airco. Maar wellicht is de capaciteit van de originele radiateur wel voldoende? Wie weet het, voordat ik geld ga uitgeven?

Groet, Chris

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 30 Jun 2015, 12:13
door TMW
Ik heb het wel overwogen, omdat onze bak erg heet werd op lange afstanden (1000km met aanhanger)
Vorige week bij Peter de Koning (Zuid Beijerland) geweest voor advies en reparatie.

Hij gaf aan dat een goed werkende bak geen extra koeling nodig zou moeten hebben.
Truuk zit hem met name in zorgen dat de bak niet onnodig veel schakelt, dus gebruik maken van 1-2-3 handmatig
Wellicht kun je ergens aan specs komen van Disco's die geleverd zijn in Africa/Midden Oosten en kijken of er daar aanpassingen zijn gedaan.

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 30 Jun 2015, 16:54
door Edward
De juiste rijstijl heeft idd meer effect en een extra koeler voegt mi niet veel toe. Als er al iets te warm wordt is dat de tussenbak. Daar zou ik een Ashcroft carter opzetten zodat er een litertje extra olie in kan, dat werkt redelijk. ;)

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 30 Jun 2015, 21:18
door Rangie
De Saoedi spec D2 heeft wel een extra (grote) koeler voor de automaatbak. belangrijk is idd dat je meer handmatig gaat schakelen, zodat het geheel wat meer revs maakt, en dus meer olie rond pompt

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 01 Jul 2015, 09:57
door Waterrover
Rangie schreef:De Saoedi spec D2 heeft wel een extra (grote) koeler voor de automaatbak. belangrijk is idd dat je meer handmatig gaat schakelen, zodat het geheel wat meer revs maakt, en dus meer olie rond pompt


Interessant, kan je wat meer info verstrekken over deze aanpassing? Of waar kan ik dit vinden? Ik ben het nog nergens tegengekomen. Wellicht kan het betreffende onderdeel gewoon besteld worden? De bak electronisch vastzetten in laag wist ik, daarmee voorkom je slip, en warmte.

Groet, Chris

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 01 Jul 2015, 10:01
door Edward
[quote="Waterrover" De bak electronisch vastzetten in laag wist ik, daarmee voorkom je slip, en warmte.

Groet, Chris[/quote]

Dat klopt niet. Ook al bedien je het schakelen handmatig dan heb je nog geen controle over de lock up. Zolang die er niet inkomt heb je slip.

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 01 Jul 2015, 10:36
door Crazy-G
Tussenbak in laag zetten dan zit je al bij rond 20 km/u in 3 in de lockup en bij 30 of zo in z'n 4 in de lockup, dus feitelijk geen slip meer.

Voordeel van de TD5 automaat is dat'e in 3 en in 4 een lockup heeft.

Mijn 300 TDi had dat niet, daarom had ik voor caravan gebruik de tussenbak omgebouwd naar 1,6:1 zodat de bak in z'n 4 in hoge gearing bij 65 km/u in de lockup ging.

G-J.

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 01 Jul 2015, 11:47
door Waterrover
Crazy-G schreef:Tussenbak in laag zetten dan zit je al bij rond 20 km/u in 3 in de lockup en bij 30 of zo in z'n 4 in de lockup, dus feitelijk geen slip meer.

Voordeel van de TD5 automaat is dat'e in 3 en in 4 een lockup heeft.

Mijn 300 TDi had dat niet, daarom had ik voor caravan gebruik de tussenbak omgebouwd naar 1,6:1 zodat de bak in z'n 4 in hoge gearing bij 65 km/u in de lockup ging.

G-J.


Volgens het WPH gaat de bak in hoog, in 3 en 4, bij 72 km/h in de lock up, ik heb altijd gedacht dat in laag een lockup voor alle versnelling geldt. Dus eigenlijk in laag 3 of 4 gebruiken in het zand, dienovereenkomstig, de juiste snelheid handhaven (zoals je geschetst hebt) dan heb je feitelijk de minste kans op oververhitting? Corrigeer me als ik het fout heb?

Groet, Chris

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 01 Jul 2015, 13:21
door Crazy-G
Net even nagezocht, maar blijkbaar heeft de D2 TD5 in LOW gear inderdaad in elke versnelling Torque converter lockup, dus niet te heet worden meer wanneer in low gear.

Snelheid is dan niet zo hoog, max 50 geloof ik, maar harder wil je volgens mij toch niet in de woestijn.

G-J.

Re: Disco 2 (aut) Extra koeling voor automaat, noodz. in Sah

Geplaatst: 01 Jul 2015, 15:38
door Waterrover
Crazy-G schreef:Net even nagezocht, maar blijkbaar heeft de D2 TD5 in LOW gear inderdaad in elke versnelling Torque converter lockup, dus niet te heet worden meer wanneer in low gear.

Snelheid is dan niet zo hoog, max 50 geloof ik, maar harder wil je volgens mij toch niet in de woestijn.

G-J.


Bedankt :D , ik was deze info (nog) nergens tegengekomen.

Groet, Chris