d3 tdv6 2005 automaat carter demontage

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ralphrutten

d3 tdv6 2005 automaat carter demontage

Berichtdoor Ralphrutten » 19 Jul 2015, 14:47

hallo,

Ik ben bezig om de carterpan van de versnellingsbak automaat te demonteren.
heb de versnellingsbak al helemaal opgekrikt, en toch wil de carterpan er niet onderuit.
is het nodig om de motorsteun(en) los te draaien? en zo ja hoe kom ik daar het makkelijkste bij

bedankt alvast voor de reactie

groet Ralph

Roger B.

Re: d3 tdv6 2005 automaat carter demontage

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2015, 15:18

succes......

van wat ik er van onthouden heb van wat ik gelezen heb.....om de carterpan te verwijderen moet je iets in het carter doorzagen, en dan een vervangend deel ervoor terug plaatsen oid, en dan nog akelig veel loshalen en wegbouwen.

of je moet de body er af halen en de bak omhoog tillen denk ik

Volgens mij heeft RobStewart het hier al eens een keer kort omschreven

edit: hier is dezelfde vraag eerder al gesteld en door Rob beantwoord
gone

Ralphrutten

Berichtdoor Ralphrutten » 19 Jul 2015, 16:06

Hoi Roger,

Hoezo kort :shock: bedankt voor de reactie
ga er mee aan de slag.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2015, 16:23

vwb de olie... het kan voordeliger dan bij de dealer......... in de advertenties wordt gezegd dat de olie voldoet aan de specs van landrover tyk500050, ik neem aan dat dat dan ook zo is
gone

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 06 Aug 2015, 23:43

Wellicht is de klus al gedaan maar dan voor de toekomstige zoekers....

Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden...

https://www.youtube.com/watch?v=mRrBGkv4EvQ

Juro
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

Ralphrutten

Berichtdoor Ralphrutten » 27 Okt 2015, 20:55

klus inmiddels geklaard,

gehandeld zoals roger vertelde, pan eronder uit, oliepijpje afzagen. cassette eronderuit schroeven,
nieuwe pan genomen, daar cassettte opgelegd en deze samen onder de bak gehouden en de cassette
vastgedraaid. nu nieuwe olie erop en het vibreren bij optrekken is bijna weg. inmiddels nogmaals nieuwe olie erop gedaan en de bak schakelt als een nieuwe. perfect!

Joel

Berichtdoor Joel » 03 Nov 2015, 09:12

Ik sta op punt hetzelfde klusje te klaren bij mijn D3 V8. Dacht een simpele job, onderdelen al besteld en daarna pas deze instructievideo bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=mRrBGkv4EvQ Spreken ze ook van uitlaten loshalen... Oef, halve dag werk!

Nu kom ik dit tegen, stalen carterpan met los filter. Beloofd een stuk eenvoudiger te zijn. Iemand ervaring hiermee? http://www.lrparts.net/automatic-transm ... ery-4.html

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 03 Nov 2015, 16:23

Men raadt aan om inderdaad voor deze nieuwe metalen pan te kiezen als je toch aan het wisselen bent.
Je krijgt dan een apart los filter waardoor toekomstige filter wissels een stuk eenvoudiger zijn. Die papieren filters kosten iets van €20 en zijn dan zeer eenvoudig te wisselen.

Het lastige is de oude pan eronder uit te krijgen. Maar als je deze toch gaat vervangen door de metalen versie heb je daar niets meer van nodig en kun je door het afbreken van de olie opvoer pijp die aan de voorkant van de plastic pan zit de pan er eenvoudiger onderuit krijgen. Je hoeft dan als het goed is ook verder niets los te maken. Die extra ruimte is alleen nodig voor het intact verwijderen van de plastic pan. Bij de nieuw pan zit die opvoerpijp in de behuizing van het losse filterelement.

Vullen is net zoals bij de plastic pan fill to spill met draaiende motor. En je moet de transmissieolietemperatuur in de gaten houden bij het vullen. Deze moet tussen de 30 en 50 graden zijn. Hiervoor met je de een tool gebruiken die deze kan uitlezen (zoals de IIDTool ;) )

Overigens is de genoemde kit hier een heel stuk goedkoper:
http://www.advancedfactors.co.uk/lr007474p-metal-transmission-sump-pan-and-oil-screen-kit-6774-p.asp
Bovenstaande kit is overigens de Bearmach versie. Wil je de echte pan van ZF zelf kun je deze kit nemen:
http://www.advancedfactors.co.uk/1068103820-genuine-zf-metal-transmission-sump-pan-and-oil-screen-kit-96919-p.asp
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2015, 17:04

Zou dat nou werkelijk op een paar graden komen... zou voelen aan het carter niet net zo goed werken?
gone

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 03 Nov 2015, 20:35

Niet op een paar graden, tussen de 30 en 50... :D
Ik geef alleen aan wat de procedure van de fabrikant is. Staat uiteraard een ieder vrij om daarmee te doen wat hij wil.
Maar de versnellingsbak is een zeer duur, complex en cruciaal onderdeel van je auto, waarom zou je daar een risico mee willen lopen?

Omdat de motor draait en dus ook de versnellingbak tijdens de vulprocedure (om alle kanalen te vullen met olie moet je alle versnellingen een aantal malen schakelen) zal de temperatuur gaan oplopen in de versnellingsbak. En dat kan best snel gaan waardoor het heel goed mogelijk is dat deze boven de 50 graden uit gaat komen. Daarom moet je live meekijken met de olietemperatuur van de bak.

Zit je onder de 30 graden zit er teveel olie in het systeem, zit je boven de 50 graden juist te weinig. Schijnt dus best nauw te luisteren.
De genoemde metalen pan zorgt er ook voor dat er ongeveer 1L minder olie in de gehele bak zit. Dus de marges worden ook kleiner.

Daarom heeft ZF en ook LR zelf daar duidelijke richtlijnen voor. Beste is overigens om het op of iets boven de 30 graden te doen, dan zit er altijd genoeg in.

http://www.zf.com/na/content/media/united_states/corporate_replacement_parts_1/service_portfolio/passenger_cars/Transmission_Fluid_Level_Procedures.pdf
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII

Terug naar “Techniek”