Vroeger mocht je idd een flatbed oid hebben om als je de 130 bak eraf nam daarmee verlichting, bumper en spatborden terug te zetten. Maar dat is dus niet meer, het voertuig moet zonder lading ook compleet zijn.
Dat zie je bij vrachtwagens met wisselbakken ook, zonder bak is die gewoon rijdbaar en volgens de regels.
Toch is het allemaal minder moeilijk dan veel mensen het maken. De fiscale container zoals vroegah die van Fabuglass stelt weinig voor en hoeft geen lading te kunnen dragen bij verwijderen. Dus het hoeft alleen zichzelf te houden. Die Fabuglass kon eigenlijk niet eens fatsoenlijk dicht als ie naast de auto stond. Onderin zat wel een klepje van 2.5mm polyester maar dat sloot nergens op aan dus het sloot alleen virtueel af want als je het los liet viel het weer op de bodem.
Op mijn 130 had ik er een van multiplex. Zowel de bodem als de bovenkant. Daar de huif over voor een traditionele look. Hout is natuurlijk niet de lichtste optie maar voor mij erg voordelig. Zelfs die multiplex container konden we met twee mensen gewoon uit de laadbak tillen.
Enige lastige was dat je erg boven je macht moest tillen omdat de container over de rand heen getild moest worden. Maar met een takeltje oid is dat zo opgelost. Buiten het feit dat 99% nooit die container eruit pakt. Bij de keuring hoeft ie er niet eens uit.
Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3024
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Edward schreef:Toch is het allemaal minder moeilijk dan veel mensen het maken. De fiscale container zoals vroegah die van Fabuglass stelt weinig voor en hoeft geen lading te kunnen dragen bij verwijderen. Dus het hoeft alleen zichzelf te houden. Die Fabuglass kon eigenlijk niet eens fatsoenlijk dicht als ie naast de auto stond. Onderin zat wel een klepje van 2.5mm polyester maar dat sloot nergens op aan dus het sloot alleen virtueel af want als je het los liet viel het weer op de bodem.
Een van de voorwaarden die de fiscus stelt is dat sprake moet zijn van een vrachtcontainer die als
zodanig wordt aangeprezen door de fabrikant/leverancier. Het is daarom niet toegestaan om een kap
om te bouwen tot container.
Een gesloten container die los in de laadruimte is geplaatst, is aan de buitenzijde van het voertuig
vaak niet als zodanig herkenbaar. Als de (vracht)container aan alle volgende eisen voldoet, blijft
sprake van een voertuig met open laadbak.
1. De container moet zelfstandig geheel afsluitbaar zijn.
2. De container mag geen zijruiten hebben.
3. In de container moet minimaal de helft van het laadvermogen van de dragende auto aan lading
kunnen worden vervoerd.
4. De container moet, zowel in ongeladen als in beladen toestand eenvoudig afzetbaar zijn,
bijvoorbeeld met een heftruck Hiervoor moeten uitsparingen voor de lepels van de heftruck in
de container aanwezig zijn.
5. De container wordt door de leverancier naar het publiek toe gepresenteerd als afzetbare
vrachtcontainer.
Zo eenvoudig is het blijkbaar niet meer.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
- Berichten: 9192
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Erik Peters schreef:Zo eenvoudig is het blijkbaar niet meer.
Precies.
Het is zoals bij de toeslagen(affaire), of bij het vreemdelingenbeleid etc etc.
In de angst dat er ook maar iemand een "onterecht" voordeeltje heeft ontstaat er een kerstboom aan regels en regeltjes, ook omdat de regels zelf soms weer een uitzondering behoeven omdat anders weer een of andere (politieke) doelgroep teveel wordt getroffen.
Als je (doortrapt) slim bent en veel geduld (en geld) hebt kan je waarschijnlijk nog wel weer gaten in het regelbouwwerk ontdekken en daarna bevechten. De belastingmannen kunnen eenvoudig een uitspraak doen en daarna gratis (dwz op onze kosten) eindeloos procederen.
Wij, dwz ik niet maar de meerderheid van de Nederlanders hebben zich voor het karretje van de veelrijders-autolobby laten spannen en dus hebben we nog steeds geen kilometerbeprijzing, en dus straks wel 50% tarief voor campers en MRB naar gewicht voor e-auto's.
Tegelijkertijd wordt het OV steeds beroerder en duurder.
Groeten MarcS
PS Overigens is de eis "een vrachtcontainer die als zodanig wordt aangeprezen door de fabrikant/leverancier" denkelijk nog het minste probleem. Je "creëert" een fabrikant/leverancier en fabriekt een folder en/of website met de juiste aanprijzingen. Op basis van deze regels (en anders wel op basis van EU-regels) zijn er niet veel andere regels waaraan een fabrikant/leverancier hoeft te voldoen.
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Die laatste toevoeging van een fabrikant is idd nieuw voor mij. Mijn contaniner had sparingen aan de binnenkant waar dragers ingestoken konden worden. Dan kon je hem met een heftruck afzetten en laden, ook als er lading in zou zitten.
Dat laadgewicht was ten tijden van de Fabuglas container ook al en never nooit dat dat ding dat kon. Maar het is me al vaker opgevallen dat de Rdw voor particulieren anders kijkt dan voor ondernemers. Dat is bij camperdaken en dubbele cabines bij bussen net zo.........
Dat laadgewicht was ten tijden van de Fabuglas container ook al en never nooit dat dat ding dat kon. Maar het is me al vaker opgevallen dat de Rdw voor particulieren anders kijkt dan voor ondernemers. Dat is bij camperdaken en dubbele cabines bij bussen net zo.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3024
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
De RDW kan wel andere regels hanteren dan de belastingdienst.
Die Toyota Hilux van een kennis is voor de belastingdienst 'een geel kenteken auto', maar bij de RDW kreeg hij geen personenwagen kenteken, auto blijft gewoon een grijskenteken houden. Alleen moest er bij de belastingdienst bpm betaald worden en nu mrb voor geel kenteken.
De belastingdienst wil gewoon geld zien, dus worden de regels geregeld aangescherpt.
Groet,
Erik.
Die Toyota Hilux van een kennis is voor de belastingdienst 'een geel kenteken auto', maar bij de RDW kreeg hij geen personenwagen kenteken, auto blijft gewoon een grijskenteken houden. Alleen moest er bij de belastingdienst bpm betaald worden en nu mrb voor geel kenteken.
De belastingdienst wil gewoon geld zien, dus worden de regels geregeld aangescherpt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Erik Peters schreef:De RDW kan wel andere regels hanteren dan de belastingdienst.
Die Toyota Hilux van een kennis is voor de belastingdienst 'een geel kenteken auto', maar bij de RDW kreeg hij geen personenwagen kenteken, auto blijft gewoon een grijskenteken houden. Alleen moest er bij de belastingdienst bpm betaald worden en nu mrb voor geel kenteken.
De belastingdienst wil gewoon geld zien, dus worden de regels geregeld aangescherpt.
Groet,
Erik.
Dit is al jaren zo.
Als de auto 5 jaar is dan hoef je niet te betalen, particulier gaat dan voor geel betalen en als ik het goed heb zonder de provinciaalse opcenten.
Auto moet dan als nog in grijskenteken uitvoering blijven.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
De laastste Defenders waren ook allemaal bedrijfswagens die op geel stonden. Dat is ook een keuze die de importeur maakt al dan niet uit noodzaak vanwege emissie eisen oid.
Vanaf januari is de bpm vrijstelling voor bedrijfswagens geschrapt en blijft alleen het kwart tarief over. Campers gaan al half tarief betalen ipv kwart.
Maar het is inderdaad steeds de regels interpreteren en daarop reageren. Daarop reageert de belastingdienst weer en zo blijven we aan het dansen.
Voor mij was dat de belangrijkste reden om afscheid te nemen van een LaRo als bedrijfswagen. Het rekensommetje kwam niet meer uit.
Nu een stroomboot want een dak vol zonnepanelen. Een enorme luxe sloep van 2500kg maar voordeliger te rijden dan het busje op diesel grijs kenteken. Ben benieuwd wat na '25 de mrb wordt.
Vanaf januari is de bpm vrijstelling voor bedrijfswagens geschrapt en blijft alleen het kwart tarief over. Campers gaan al half tarief betalen ipv kwart.
Maar het is inderdaad steeds de regels interpreteren en daarop reageren. Daarop reageert de belastingdienst weer en zo blijven we aan het dansen.
Voor mij was dat de belangrijkste reden om afscheid te nemen van een LaRo als bedrijfswagen. Het rekensommetje kwam niet meer uit.
Nu een stroomboot want een dak vol zonnepanelen. Een enorme luxe sloep van 2500kg maar voordeliger te rijden dan het busje op diesel grijs kenteken. Ben benieuwd wat na '25 de mrb wordt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
- Berichten: 9192
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Ron63 schreef:Erik Peters schreef:De RDW kan wel andere regels hanteren dan de belastingdienst.
Die Toyota Hilux van een kennis is voor de belastingdienst 'een geel kenteken auto', maar bij de RDW kreeg hij geen personenwagen kenteken, auto blijft gewoon een grijskenteken houden. Alleen moest er bij de belastingdienst bpm betaald worden en nu mrb voor geel kenteken.
De belastingdienst wil gewoon geld zien, dus worden de regels geregeld aangescherpt.
Dit is al jaren zo.
Als de auto 5 jaar is dan hoef je niet te betalen, particulier gaat dan voor geel betalen en als ik het goed heb zonder de provinciaalse opcenten.
Auto moet dan als nog in grijskenteken uitvoering blijven.
En ... als je die grijskenteken-eigenschappen niet behoudt dan betaal je volledig geel incl die provinciale opcenten.
Ik denk dat die HiLux hetzij nog geen 5 jaar was en/of de auto niet meer aan de grijskenten-eisen voldeed.
De BPM is na 5 jaar grijs+ondernemerschap onverschuldigd zolang de auto aan de grijze eisen blijft voldoen.
Het fijne weet ik er niet van, maar ik denk dat de HiLux-man een onhandig traject gekozen heeft.
Overigens is grijskenteken en verder geel qua belastingen en gebruik niet nieuw.
Er rijden verschillende 7 persoons 110-Defenders rond onder deze vlag.
Groeten MarcS
Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130
Voor de 130 heb ik indertijd ook de bpm afgetikt, ontkwam ik niet aan ivm ombouw naar camper. Kreeg toen nog wel een nieuw kenteken na de verbouwing.
Heeft 2 jaar geduurd aan rechtszaken om het kwarttarief te krijgen (plukken vele 110 rijders nu de vruchten van, zolang het nog duurt)
Groet Ron.
Heeft 2 jaar geduurd aan rechtszaken om het kwarttarief te krijgen (plukken vele 110 rijders nu de vruchten van, zolang het nog duurt)
Groet Ron.
110-Td5 X-tech 2006
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten