Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tookaphotoof

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor tookaphotoof » 21 Jan 2016, 11:15

Uitgaande dat we niet ieder jaar de nieuwe wetgeving hoeven te volgen en onmiddellijk onze voertuigen er op moeten aanpassen, zul je naar mijn mening sowieso altijd moeten kijken naar het besluit dat geldig was ten tijde van de registratie, tenzij je gaat herkeuren.
Hoe dan ook, in BLKB 2015/1381M (meest recent) zie ik onder andere hetvolgende staan:

2.2.1.4 Open bestelauto; hoogte vaste wand
Bij sommige bestelauto’s moet onder meer de laadruimte van de bestuurderszitplaats zijn afgescheiden door een vaste wand over de gehele breedte en hoogte van de bestuurderscabine (artikel 3, eerste lid, onderdeel b, 2˚, van de wet). De vaste wand moet op maximaal 115 cm, gemeten vanaf het achterste punt van het stuurwiel, zijn geplaatst (artikel 3, achtste lid van de regeling). Als de laadruimte een lengte heeft van ten minste 200 cm is geen vaste wand vereist.
Bij geheel open bestelauto’s met enkele cabine waarbij zowel de bestuurderscabine als de laadbak niet zijn overdekt (bijvoorbeeld sommige (ex-)legervoertuigen) levert de hoogte van de vaste wand problemen op. Om constructietechnische redenen is een volledig vaste wand tussen cabine en laadruimte niet te realiseren.
Goedkeuring
Ik keur met toepassing van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) goed dat bij een geheel open bestelauto met enkele cabine, waarbij zowel de cabine als de laadbak niet zijn overdekt, wordt volstaan met een vaste wand met een hoogte van minimaal 30 cm.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2016, 11:47

Open bestelauto

't Probleem is dat een "tent" (=huif) op een "open bestelauto" genoeg is om van deze bestelauto een "gesloten bestelauto" te maken.

Neem je het strikt dan mag je in een PickUp geen lading met een kop erop meenemen: Zonder afdekking ben je fout want de lading is niet afgedekt, met afdekking ben je ook fout want dan val je ineens onder het open <=> gesloten probleem. Het gaat alleen goed als je een kop erop zet die in totaal een lading-hoogte van 130 cm haalt (en dat dan over de juiste lengte en breedte).

Groeten MarcS

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 21 Jan 2016, 13:21

Landmarcs schreef:
Open bestelauto

't Probleem is dat een "tent" (=huif) op een "open bestelauto" genoeg is om van deze bestelauto een "gesloten bestelauto" te maken.

Neem je het strikt dan mag je in een PickUp geen lading met een kop erop meenemen: Zonder afdekking ben je fout want de lading is niet afgedekt, met afdekking ben je ook fout want dan val je ineens onder het open <=> gesloten probleem. Het gaat alleen goed als je een kop erop zet die in totaal een lading-hoogte van 130 cm haalt (en dat dan over de juiste lengte en breedte).

Groeten MarcS

Dit slaat nergens op Marc.

Er mag geen kans zijn op afvallende lading. Dit is te realiseren met bv spanbanden, een net, een dekzeil of een klep.
Een dekzeil of een klep is geen huif en zijn gewoon toegestaan bij een pick-up volgens de belastingdienst.
Je kan dus gewoon hoger dan de zijkanten laden en die lading afdekken met een zeil.
Een huif heeft zijn eigen buizenframe.

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jan 2016, 16:48

Weeral maar weer half gelezen.... :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door Edward op 21 Jan 2016, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Jan 2016, 19:49

Edward schreef:
Eric Tol schreef:
Dit slaat nergens op Marc.

Er mag geen kans zijn op afvallende lading. Dit is te realiseren met bv spanbanden, een net, een dekzeil of een klep.
Een dekzeil of een klep is geen huif en zijn gewoon toegestaan bij een pick-up volgens de belastingdienst.
Je kan dus gewoon hoger dan de zijkanten laden en die lading afdekken met een zeil.
Een huif heeft zijn eigen buizenframe.

Of het ergens op slaat of niet, feit is dat een huif NIET mag! Wat jij daar ook van vind. :shock: :shock:

Erik heeft het niet over een huif ( dus de constructie met beugels en een tentdoek er overheen), maar over afdekzeil dat over lading gespannen wordt. Marc S stelt dat dat dan strikt genomen ook een huif is en niet mag, Eric zegt dat dat nergens op slaat
gone

HJK

Berichtdoor HJK » 24 Jan 2016, 14:38

We gaan er dus niet aan ontkomen ruimte voor het fiscale blok te creëren, voor de tent betekent dit 130*20*150cm ruimte, ik neem aan dat ik dit kan berekenen vanaf de tentdoek achter het voorste framebuis ( scheelt weer 2.5cm) tot voor de achterste framebuis, dit betekent dat de middelste buis 2-2.5cm hoger staat ( kan geen kwaad ivm afwatering). Als ik het goed meet moeten de voorste en achterste buis 7 cm omhoog en de middelste 9 cm. (optimistisch gemeten, anders is het 8 en 10 cm)

volgens mij zij er 2 simpele mogelijkheden om op te lossen: de voorste en achterste framebuizen met 7 cm verlengen en dmv een 40-45 mm (alu)buis (tbv de verdikking) eromheen het frame verhogen en de middelste dmv een 9 cm alu blok hoger te zetten. In dit geval dient de tent aan de onderzijde ca 7-9 cm verlengd te worden.

Een andere (bakverhoger), betere oplossing is simpelweg op de bak een extra koker profiel van 7 cm te plaatsen met dezelfde ronding als de bestaande bak, 4 ronde gaten erin, netjes de hoek erin lassen, haakjes voor de tent-touwtjes eraan en in de kleur vd auto verven de middelste buis wordt verhoogd dmv een 2 cm blokje. Op de klep ook nog een profiel plaatsen.
In dit geval hoeft er niets aan de tent gedaan te worden, gemakkelijk weer origineel te maken en alles blijft standaard landrover...Ik ben er voorstander van de tent origineel te houden, en dus ook makkelijk en relatief goedkoop te vervangen.

Ik neem aan dat er wel meedere mensen zo'n "bakverhoger" willen hebben, wellicht kunnen we iemand vinden die er een aantal wil maken?
Ik denk dat ik vd week maar eens ga beginnen met zagen - boren en lassen...

Met de bakverhoger is ook de afn hardtop weer legaal neem ik aan.

one-ten

Berichtdoor one-ten » 24 Jan 2016, 14:43

Hou er wel rekening mee dat je laadruimte 40% voor de achteras moet blijven. Als je kopschot hiervoor is verwijderd moet er dus wel een oplossing voor gevonden worden dat de voorkant van de huif ook strak tegen de achterkant van de cabine begint. Ik denk dat er dus een extra stang vóór de huidige eerste stang gemonteerd zal moeten worden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2016, 14:55

of is een huif flexibel genoeg om zo veel mee te geven dat het blok er in zou passen.... en wordt dat dan geaccepteerd?

vwb de maat..... ik zou liever een cm te veel verhogen dan op de rand en met niet te creatief meten door oom douanemeter dus niet hoog genoeg....

bij het verlengen van de poten van de huif zou ik eerder die ring van de huif afslijpen (of als aanslag blijven gebruiken) dan een buis over die ring schuiven... ipv buis als verlenging kun je ook een blok maken dat op de rand van de bak rust en waar de buis in staat.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2016, 15:08

one-ten schreef:Hou er wel rekening mee dat je laadruimte 40% voor de achteras moet blijven. Als je kopschot hiervoor is verwijderd moet er dus wel een oplossing voor gevonden worden dat de voorkant van de huif ook strak tegen de achterkant van de cabine begint. Ik denk dat er dus een extra stang vóór de huidige eerste stang gemonteerd zal moeten worden.

Misschien de huif aan (de dakgoot van) de CrewCab "ritsen" ?
Is er niet al een standaard oplossing voor de traditionele Cab-PickUp aansluiting en een "gootje" boven het Cab achter-raam.
En verder de voorste huif-hoepel ietsje uitbuigen ? Er zijn overigens uitvoerige instructies voor wat er wel en niet mag met dakspanten, en hoe daar dan welke maat genomen moet worden, die regels kan je 1:1 overzetten naar het nameten van de huif en het huif-frame (immers de huif wordt door de "blauwe mannen" gelijkgesteld met de dichte bak van een gesloten wagen).

Groeten MarcS

HJK

Berichtdoor HJK » 24 Jan 2016, 16:09

vwb de maat..... ik zou liever een cm te veel verhogen dan op de rand en met niet te creatief meten door oom douanemeter dus niet hoog genoeg....

dak ondergrondse garage is helaas 210 hoog dus elke cm is er een gewonnen...en ivm schuine inrit is meten niet direct ook weten..

bij het verlengen van de poten van de huif zou ik eerder die ring van de huif afslijpen (of als aanslag blijven gebruiken) dan een buis over die ring schuiven... ipv buis als verlenging kun je ook een blok maken dat op de rand van de bak rust en waar de buis in staat.

wil het frame graag intact houden hooguit onderkant 7 cm verlengen zodat het frame diep genoeg in de bak past, en dmv een losse alu-buis een variabele aanslag maken.

Hou er wel rekening mee dat je laadruimte 40% voor de achteras moet blijven. Als je kopschot hiervoor is verwijderd moet er dus wel een oplossing voor gevonden worden dat de voorkant van de huif ook strak tegen de achterkant van de cabine begint. Ik denk dat er dus een extra stang vóór de huidige eerste stang gemonteerd zal moeten worden.

Kopschot is inderdaad verwijderd, dus dan kan daar het profiel niet doorlopen, dus de spatflap aanpassen. De voorste buis kan wel hoofdpijn bezorgen, zou bij controle een flinke duw niet helpen in de goede richting?

Terug naar “Techniek”