Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
chess

Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor chess » 29 Jul 2015, 12:08

Weet iemand wat precies de voorwaarden zijn voor de Defender 130, grijs kenteken? Ik zou graag de huif vervangen door een hard top, maar waar vind ik de voorwaarden waar ik aan moet voldoen?
De richtlijnen van de Rijksdienst zijn niet te lezen!
Cees

Edward

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Edward » 29 Jul 2015, 12:25

Een hardtop is alleen toegestaan als het een "fiscale container" betreft. Dat houd in dat de hardtop samen met een onderkuip een compleet, afsluitbaar en afneembaar geheel vormt. Deze container mag niet vast verbonden worden met de wagen maar moet zonder gereedschap af/uitneembaar zijn met hooguit een heftruck om het gewicht te tillen.

De enige legale hardtop die ik ken is de Fabuglas container welke nu weer geleverd wordt door De Uiver in Doenrade.

Ook als je laadbak zelf afneembaar is met snelkoppelingen, de zogenaamde "chassiscabine variant" waarmee de 130 een tijdlang geleverd is moet de inrichting voldoen aan de eisen voor grijs kenteken.

Wil je een AFN top oid zul je zelf een onderkant moeten (laten) maken. Deze hoeft niet gekeurd te worden maar bij een controle moet het wel kloppen anders wordt je voor geel kenteken aangeslagen inclusief bpm heffing, achterstallige mrb en een dikke boete.

En er wordt steeds meer op gecontroleerd. Tenslotte ziet de belastingdienst het gewoon als belastingontduiking.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 16 Okt 2015, 19:46

Vandaag belde Jaap van Twisk mij met de mededeling dat er recent mensen met een 130 zijn aangehouden en de auto niet blijkt te voldoen aan de grijs kenteken regeling. Zo wie zo sympathiek dat Jaap mij belde (wetende dat mijn auto gedurende de garantieperiode niet meer bij hem in onderhoud is).
Het bericht luidde dat de huif te laag zou zijn om onder de (kennelijk nieuwe) grijs kenteken regeling te vallen. Uiteraard onaangenaam verrast, omdat mijn auto 4 weken geleden is gekeurd en op kenteken is gezet. Jaap meldde mij dat Landrover Nederland hierover aan de slag is met de belastingdienst, omdat dit alle 130 eigenaren met de standaard huif zou benadelen. Is dit bij iemand bekend?
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Okt 2015, 23:49

de huif heeft nooit ( of iig de laatste 10 jaar ofzo) aan de eisen van het grijs kenteken voldaan (niet hoog genoeg om het fiscaal blok in de laadruimte te kunnen zetten) maar werd gedoogd omdat ie stof en afneembaar was, dat is recent (paar maanden terug ofzo) gewijzigd naar ook niet meer toegestaan. nieuwe auto's worden niet individueel gekeurd, maar komen volgens type goedkeuring op kenteken, daarom kan een niet op de hoogte zijnde dealer een auto met huif op grijs verkopen terwijl dit eigenlijk niet zou mogen kunnen
gone

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 17 Okt 2015, 08:35

Vraag ik me af hoe het zit met auto's die voor de regelwijziging geleverd zijn.
Verder mag je bagage wel afdekken lijkt me. Dus, wat als je het rek van de huif zo aanpast dat je deze zonder gereedschap eruit kunt tillen?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2015, 09:44

De tijd dat ie gedoogd werd was ie ook al niet conform de eis... dus voertuigen uit die periode vallen binnen het niet niet gedoogd worden...

Verder... bel de belastingdienst.. die moeten uitvoeren en bepalen de regels.... daar moeten ze dan ook maar zeggen hoe en wat.

Jij kunt veel vinden... maar wat zij vinden bepaald of het duur wordt of niet
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2015, 10:29

Roger B. schreef:.....

Jij kunt veel vinden... maar wat zij vinden bepaalt of het duur wordt of niet

Uiteindelijk is het de rechter die bepaalt hoe de regels gelezen en toegepast moeten worden.
De route via de rechter kan evenwel een lange route zijn.

En, als de regelgeving erg ondoorzichtig is en de interpretatie nogal willekeurig (zoals mijns inziens hier het geval is) zou je ook kunnen kijken of je de Nationale Ombudsman kan interesseren in het ontwarren van een en ander.

Groeten MarcS

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 17 Okt 2015, 13:29

Goed, even een hele simpele vraag.
Mag je in het geval van de Defender 130 de huif afdekken met een stuk zeil?

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 17 Okt 2015, 14:16

Uit de " Eisen aan ombouw en inrichting" van de belastingdienst.

◾als een open laadbak wordt overkapt, dan moet de auto voldoen aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte. Een afdekzeil/afdekschot is toegestaan.

Een huif moet dus aan de eisen van een vaste opbouw voldoen maar een dekzeil of een deksel mag gewoon.

Eric.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2015, 18:46

Eric Tol schreef:Uit de " Eisen aan ombouw en inrichting" van de belastingdienst.

◾als een open laadbak wordt overkapt, dan moet de auto voldoen aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte. Een afdekzeil/afdekschot is toegestaan.

Een huif moet dus aan de eisen van een vaste opbouw voldoen maar een dekzeil of een deksel mag gewoon.

De belastingdienst houdt natuurlijk niet van slimmigheidjes maar een deksel en daarbovenop een (met een huif) afgedekte en tegen verlies gezekerde lading .... dat zou wellicht door de mazen passen.
Overigens nogal wiedes dat een afdekzeil is toegestaan, was dat niet toegestaan dan zou je de laadbak ongeveer niet mogen gebruiken, want met losse lading niet gezekerde en/of afgedekte lading mag je weer niet op pad van de mannen met een blauw zwaailicht en bonnenboekje.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”