Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2016, 20:16

Edward schreef:Roofrack doorzagen en los op de laadbak zetten met een eenvoudig losneembare vergrendeling mag weer wel mits er geen gereedschap aan te pas hoeft te komen. Boutje moertje mag dus weer niet....... :roll: :roll:


Dus een of andere snel-spanner, vleugelmoeren, moeren met een "handvat" oid.

Ze zijn volmaakt kierewiet:   Je hebt al "gereedschap" nodig om een lampje te vervangen.
Bij een beetje moderne auto moet je zelfs naar de garage om een half front te demonteren ... voor een nieuw lampje.
En ... in principe moet je een lampje ten alle tijden kunnen vervangen.

Groeten MarcS

Fredje
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 Aug 2017, 13:57

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Fredje » 09 Aug 2017, 14:05

Hoi allemaal,

we zijn bezig met aanpassen van onze Laro 130CC van 2013.
Wij willen daar een vaste kap op maken en zijn dan van plan om te zorgen dat de binnenmaat voldoet aan "eisen aan ombouw en inrichting van Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)".
De opbouw zou 132cm hoog worden gemeten aan de binnenzijde lengte en breedte voldoet dan ook, volgens de site van de belastingdienst. Doordat er toch een roofrack met tent op de cabine komt valt de vaste laadbak er dan nog steeds ruim achter.
Heeft iemand al eenzelfde werkwijze gehanteerd?
Ons lijkt het dat we, door de opbouw maar hoog genoeg te houden, (hadden hem eigenlijk liever 15cm lager gelijk met dak gemaakt) we voldoen aan de grijs kenteken normering.
Zie graag jullie meningen en evt ervaringen tegemoet.

Groet,

A&F

Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2017, 20:11

Fredje schreef:....
Ons lijkt het dat we, door de opbouw maar hoog genoeg te houden, (hadden hem eigenlijk liever 15cm lager gelijk met dak gemaakt) we voldoen aan de grijs kenteken normering.
Zie graag jullie meningen en evt ervaringen tegemoet.

Er is een slimmigheidje (dat waarschijnlijk net te slim is en zal worden getorpedeerd).
    1º Een harde afdekking van een open laadbak mag.
    2º De hoogte van de wanden van de open laadbak is niet aan beperkingen (anders dan de praktische) onderhevig.
    3º Een open laadbak van bijv 115 cm mag dus, en daarop mag een harde afdekkingsdeksel.
Ik zou de verschillende stappen een voor een aan de belastingmannen voorleggen en de antwoorden schriftelijk verzamelen.
En dus uiteindelijk het totaalplan van een 115 cm hoge laadbak met een deksel voorleggen ... en kijken wat dan het antwoord is.
Een doorlopend imperiaal moet dan wel deelbaar zijn (maar dat is niet de moeilijkste hobbel).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Bowmore_and_more
Berichten: 212
Lid geworden op: 13 Jan 2010, 12:33
Locatie: Heerhugowaard
Contact:

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Bowmore_and_more » 15 Aug 2017, 17:14

Ben benieuwd naar het vervolg hierop! Op zich is de oplossing listig bedacht, maar de overheid kennende zullen ze daar vast wel weer een reparatie op de wet op hebben (of maken...)
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor paul k » 16 Aug 2017, 10:53

Ik heb een "rand "op de HC bak gemaakt, waardoor de huif een binnen hoogte maat heeft van 130cm.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Jaaphaanhorp
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 Nov 2017, 19:17

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Jaaphaanhorp » 27 Nov 2017, 20:19

Hoe moet je wat groter duur gereedschap achter in de bak vervoeren vochtbestendig en diefstalvrij?????????????

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Roger B. » 27 Nov 2017, 20:26

Jaaphaanhorp schreef:Hoe moet je wat groter duur gereedschap achter in de bak vervoeren vochtbestendig en diefstalvrij?????????????


dat zal de overheid een zorg zijn...andere auto kiezen ... overigens stelt de hele stevigheid van de klep van zo'n polycab opbouw drie keer niks voor op vlak van diefstal

binnen de letter van de grijskenteken regelgeving.. door er een container in te plaatsen die er als geheel uit kan en die "afsluitbaar" is. dus niet alleen die hardtop maar zo'n hardtop met daaraan vast een kuip in de bak met ook een "klep" die de onderste helft afsluit
gone

Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2017, 20:51

Roger B. schreef:
Jaaphaanhorp schreef:Hoe moet je wat groter duur gereedschap achter in de bak vervoeren vochtbestendig en diefstalvrij?????????????

dat zal de overheid een zorg zijn...andere auto kiezen ... overigens stelt de hele stevigheid van de klep van zo'n polycab opbouw drie keer niks voor op vlak van diefstal

binnen de letter van de grijskenteken regelgeving.. door er een container in te plaatsen die er als geheel uit kan en die "afsluitbaar" is. dus niet alleen die hardtop maar zo'n hardtop met daaraan vast een kuip in de bak met ook een "klep" die de onderste helft afsluit

Of met een harde kap die binnen 1meter30 hoog is !
Of ... deze oplossing: Verhoogde wanden + deksel
Voor deze laatste oplossing wel zorgen voor een goed gedocumenteerde correspondentie met de belasting-mannen, liefst eerst los vragen naar het deksel, dan naar verhoogde wanden, en daarna naar de combinatie - volgens de letter van de regeling mag het (misschien mag het en krijg je dat ook op papier, misschien mag toch niet omdat de belastingman niet van slimmigheidjes houdt... en dan begint dus de discussie, en eventueel een gang naar de rechter)
Of je bouwt de auto om naar een echte camper. Ook dan moet je 130 binnenhoogte maken, en een hefdak, en verder aan de standaard campereisen voldoen ... en dan heb je het camper-kwart-tarief (de BPM heb je nu toch al moeten betalen neem ik aan).

Groeten MarcS

ACBakker
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 Jul 2021, 15:20

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor ACBakker » 22 Jul 2021, 15:22

Dit topic is alweer een paar jaar oud maar heeft iemand foto’s van de aanpassingen bij het kopschot/voorkant van de laadbak?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7854
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Edward » 22 Jul 2021, 16:29

Bij mijn 130 is het kopschot doorgezaagd en in het gat is een kunststof schot terug geplaatst dat laag is zodat de achterwand vd cabine maat wordt vd voorkant bak: (het lage stuk op de foto steekt door de wand vd bak heen waardoor die voor een 40-50mm langer wordt)

14095 kopie.jpg


Maar dat kunststof schot is puur voor het mooi, dat kan ook gewoon een gezet stukje alu oid zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten