Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2024, 10:37

Niels N schreef:.... of de 130 in niet HPCU uitvoering, ... zoals destijds gemaakt door special vehicles, voldoet aan de eisen van de belastingdienst met betrekking tot het grijs kenteken(lage MRB tarief).

Niels,

Je kan die Special Vehicles 130 natuurlijk eenvoudig nameten — de grijskenteken-regels zijn weliswaar lastig en soms absurd maar het is beslist geen rocket-science*.
Je kan er ook eenvoudig op vertrouwen dat het wel goed zit als het een echte Special Vehicles 130 is die voor de Nederlandse markt gemaakt is.   Ze lijken in Solihull weliswaar regelmatig Monty Python te evenaren, maar zo gek dat ze een speciale versie bouwen die dan alsnog niet aan de eisen voldoet zijn ze ook weer niet.

* Benodigd zijn een goed meetlint (en eventueel een 2 m "duimstok"), een potlood en een opschrijfboekje (eventueel wat tape om tussen-maten te markeren) ... en verder om het makkelijker te maken een paar schetsen waarin je alvast wat standaardmaten opneemt ... dan ben je zo klaar.

Groeten MarcS

Niels N
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 Mei 2016, 23:16

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Niels N » 08 Aug 2024, 11:11

Dank voor het document MarcS, Dit is verhelderend. Ik neem een meetlint mee ;)
Defender 90 300Tdi

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7854
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Edward » 08 Aug 2024, 13:40

Ja de niet HCPU voldoet. Mits je er geen huif of andere overkapping opzet idd want dan is het een bestelbus en moet ie minimaal 1300mm binnenhoogte hebben.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2024, 20:11

Edward schreef:Ja de niet HCPU voldoet. Mits je er geen huif of andere overkapping opzet idd want dan is het een bestelbus en moet ie minimaal 1300mm binnenhoogte hebben.

Ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn maar je zou kunnen kijken of je de laadvloer nog zou kunnen verlagen ... daarmee zou je met minder buitenhoogte aan de 1300 mm binnenhoogte kunnen komen.   Het is niet verboden om daarna luiken op die verlaging te leggen.

En ... d'r is nog een andere truuk, een truuk waarmee je denkelijk wel heel dicht op de grenzen van de Belastingmannen zit:
een (scharnierende) vlakke afdekking op de open laadbak is toegestaan ... nergens staat iets over de hoogte van de open laadbak. Of te wel: als een open laadbak van ± 1m10 mag, dan zou je daarop een (scharnierende) vlakke afdekking mogen hebben.
Ik ben overigens bang dat als je deze oplossing al goedgekeurd krijgt de Belastingmannen per omgaande de regels aanscherpen.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7854
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Edward » 08 Aug 2024, 21:31

Welk probleem ben je nu aan het oplossen? :shock: :shock:

Wil je een huif dan maak je die gewoon op een fiscale container en alles is lading. Simpel. Nee, laten we de laadbak aan gort zagen.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2024, 21:48

Edward schreef:Welk probleem ben je nu aan het oplossen?

Het probleem dat sommige mensen met de regels hebben ... je noemde zelf al die 1300mm.

Edward schreef:Wil je een huif dan maak je die gewoon op een fiscale container en alles is lading. Simpel. Nee, laten we de laadbak aan gort zagen.......

Die fiscale container is ook niet direct zo "gewoon" of simpel. Het ding moet zelfstandig zijn, en eenvoudig op- en af-laadbaar.
Er wordt wel meer verzaagd en verkloot.   Of dat laatste van toepassing is is een kwestie van smaak maar die Special Vehicles NL 130 was toch ook het resultaat van creatief zaag- en knutsel-werk.   Indertijd toen "Special Verhicles" nog actief was kon je alles bestellen, als je wilde ook een 115 of 120, of een dak op 1300mm - als je maar betaalde.   Is dat Special Vehicles zaagwerk ander zaagwerk als dat van een andere knutselaar ... het verschil is dan alleen het Special Vehicles stickertje (een stickertje dat je wellicht zo kan kopen).

Blijft staan dat ik zelf eigenlijk ook vraagtekens heb bij teveel geknutsel.   Het origineel is verre van subliem maar in ieder geval wel origineel.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3024
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Erik Peters » 09 Aug 2024, 08:48

Edward schreef:Ja de niet HCPU voldoet.

Dan alleen als 130 met enkele cabine, eentje met dubbelcabine (zoals op de foto van Niels N) dient wel 1300 mm binnenhoogte te hebben, lees de regeltjes maar na. En momenteel moet je dat in de auto kunnen meten.
Alleen een opplak-dakje, zoals bij een Toyota Hilux (met de hele laadbak als afzetcontainer) van een kennis, is tegenwoordig al niet genoeg meer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2024, 09:53

Erik Peters schreef:... 1300 mm binnenhoogte ... moet je dat in de auto kunnen meten.

Dat lijkt mij een open-deur, anders is het geen binnenhoogte.   Zelfs bij buitenhoogte willen ze dat een opplakdakje binnen (deels) open is.
Voor die binnenhoogte mag je overigens wel de dikte die een extra degelijke (werk)vloer, tapijt en andere bekleding inneemt meenemen in de hoogte.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7854
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Edward » 09 Aug 2024, 10:11

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Ja de niet HCPU voldoet.

Dan alleen als 130 met enkele cabine, eentje met dubbelcabine (zoals op de foto van Niels N) dient wel 1300 mm binnenhoogte te hebben, lees de regeltjes maar na. En momenteel moet je dat in de auto kunnen meten.
Alleen een opplak-dakje, zoals bij een Toyota Hilux (met de hele laadbak als afzetcontainer) van een kennis, is tegenwoordig al niet genoeg meer.

Groet,

Erik.


Lezen is moeilijk zeker?? Of is het woord "mits" te lastig?

Dat is letterlijk wat er staat!! :oops: Ja, hij voldoet MITS geen hiuf oid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En hoewel julie grtaag problemen creëren is de fiscale container gewoon nog toegelaten. Ook de hele laadbal als container zine mag nog steeds inclusief opplakdakje mits, (dat betekent tenzij Erik) de wagen zonder lading ook voldoet aan wegencerkeerswet. Dus mét spatborden achterbalk, verlichting etc, etc. Dat was altijd al zo maar om de een of andere reden zijn auto's toegelaten die zonder bal geen verlichting, spatborden etc hadden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2024, 10:35

Edward schreef:En hoewel julie graag problemen creëren is de fiscale container gewoon nog toegelaten. Ook de hele laadbak als container zien mag nog steeds inclusief opplakdakje mits, (dat betekent tenzij Erik) de wagen zonder lading ook voldoet aan wegenverkeerswet. Dus mét spatborden achterbalk, verlichting etc, etc. Dat was altijd al zo maar om de een of andere reden zijn auto's toegelaten die zonder bal geen verlichting, spatborden etc hadden.

Ik zag geen problemen in die fiscale container anders dan:
1º Die container moet ook werkelijk afneembaar zijn er daarvoor bijv. heftruck sleuven hebben
2º Het voertuig zonder container aan de wegenverkeerswet voldoet (lijk mij logisch en ook niet zo moeilijk)
3º Het voertuig zonder container óók aan de desbetreffende grijskenteken-regels voldoet

Dat laatste maakt het al een stuk(je) minder feestelijk. Rond dat eerste denk ik dan: met wat pech willen de belastingmannen tzt dat er meer dan één passende container beschikbaar is (zo gek zou dat niet zijn, die container is nu veelal niks anders als een truukje om de regels te omzeilen).   Je kan dan natuurlijk een FlatBed "container" achter de hand houden, maar het is weer een hobbel.

Groeten MarcS

PS   Mits betekent ‘(maar alleen) als, op voorwaarde dat’; tenzij betekent ‘maar niet als, behalve als’.
Mits en tenzij zijn allebei voegwoorden, maar ze hebben een tegengestelde betekenis. Mits betekent ‘als, op voorwaarde dat’; tenzij betekent ‘maar niet als, behalve als’. < https://taaladvies.net/mits-of-tenzij/ >


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten