Defender 130 2015 achteruitrijcamera's

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bowmore_and_more

Defender 130 2015 achteruitrijcamera's

Berichtdoor Bowmore_and_more » 15 Aug 2015, 20:48

De knoop is doorgehakt, ik heb, nu het nog net kon, een Defender 130 besteld (en de disco 2 staat nu te koop...)
Ik wil wel gelijk een goed camerasysteem monteren, en mijn oog is gevallen op een 4 camera systeem van Van Zwitserland. Heeft iemand ervaring met zo'n systeem (en met het goed inbouwen ervan)?
De set zou bestaan uit een display met 4 weergaven, een camera voor- achter en 2 op de beide spiegels (die ik eigenlijk onder de dakrand achter het achterportier zou monteren).

Alvast dank voor jullie reacties!

Groet, André
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

HJK

Re: Defender 130 2015 achteruitrijcamera's

Berichtdoor HJK » 15 Aug 2015, 21:16

zit zelf net aan de Garmin BC 30 te denken in combi met een nuvi..

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 15 Aug 2015, 21:22

Ik heb dat zelf ook overwogen maar 4 camera's met nachtzicht spreekt toch ook wel aan. Het zicht in een 130 is naar achteren niet geweldig, maar met inparkeren is rondom zicht wel zo handig.
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Aug 2015, 11:54

geen ervaring met het specifieke systeem, Wel vaak zat één camera systemen ingebouwd in diverse machines en (kleine) vrachtautotjes en hoogwerkers en dergelijke.

Denk er wel aan dat een te klein beeld niet erg duidelijk is tijdens het manouvreren. Als je je scherm verdeeld hebt in 4 beelden wordt het erg klein (uitgaande van max 7" scherm) en als je dan tijdens het manouvreren een blik op het scherm werpt (alleen camera zou ik niet op vertrouwen, ik zou het als hulp bij het normale zicht zien, al is het maar omdat je je vaak verkijkt op hoe en wat je exact ziet op zo'n camera beeld.)

als je moet kiezen tussen de beelden werk ook niet, daar heb je ook niet echt de tijd voor dus dat ga je op den duur vaker niet doen.

Kies een systeem met weergave in spiegelbeeld (op zijn minst als optie) omdat je dan een beeld ziet op je scherm ( naar voorzijde auto kijkend) dat overeen komt met wat je zou zien als je naar de achterzijde kijkt (en dat is natuurlijk beeld voor achteruit rijden)

Inbouw van jouw voorkeurssysteem of welk systeem dan ook is in principe niet anders. Montage camera(s), montage beeldscherm, wegwerken bekabeling (en doorvoer bekabeling) en aansluiten op voeding en achteruitrij signaal
gone

Teun

Berichtdoor Teun » 16 Aug 2015, 18:34

Mijn 130 heeft een Carvision camera met een apart schermpje. Dit schermpje is ingebouwd in het 'handgreepdeel' rechts. Bij manoeuvreren heb je de rechter buitenspiegel en het scherm dan in één blikveld. Ik had graag de camera willen koppelen aan de Garmin Nüvi, maar dat gaat helaas niet. Je moet dan naar de grotere Campersystemen van Garmin, maar dan heb je wel meteen een halve iPad op je dashboard staan en dat vond ik te groot.

De combinatie van buitenspiegels en camera (met één beeld dus) is wat mij betreft prima. Je ziet wat je móet zien.
Defender 90 2.2 tdci Soft Top - 'Liv'
Defender 130 CC HCPU 2.2 tdci - 'Mr Wilks'

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Aug 2015, 18:51

Voor de liefhebber heb ik hier nog een Alpine scherm liggen met een tuner waar je drie camera's of spelers op aan kunt sluiten. Ligt vast ook nog wel een oud voorraadje aan camera's maar da weet ik zo nie.

Als iemand er belang bij heeft mag het voor weinig weg. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 18 Aug 2015, 20:20

Ik heb de set besteld bij Van Zwitserland, en vandaag kwam de post.. :-).
De zijcamera's zijn best wel fors en ook het 9" scherm is vrij groot. Ik vind het best wel spannend om te monteren, met name het boren van een gat voor de zijcamera's in een gloednieuwe auto....
20150818_200522_resize4.jpg

Iemand ervaring met inbouw/montage?
André Nagel

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Aug 2015, 20:45

Ja, heel veel. En ik zal voor een camera NEVER NOOIT gaten boren in de wagen!!! Hooguit ergens een kabeldoorvoer maar meer ook niet. Die camera's zijn over 5 jaar hopeloos ouderwets en dan wil je toch graag het betere dat dan te koop is. Dan zit je met gaten die net niet passen........ :shock: :shock:

Zijcamera's monteer ik aan de goot net achter de cabine voor de huif. (Bij voorkeur hang ik ze aan het roofrack, maar dat moet er wel zijn uiteraard....)Dan heb je geen schade van gaten. Kabels kunnen via de vloer naar binnen, bestaande gaten zat en ook na drie set-up wijzigingen is je wagen nog heel. Want je denkt nu dat dit de ultieme oplossing is maar dadelijk blijkt het één groot kutsysteem en dan heb je je wagen geperforeerd. Gewoon niet doen! :roll:
Edward van Vugt

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 18 Aug 2015, 20:54

Duidelijk Edward! Er komt geen roofrack op de auto, dus die valt af. Waar bedoel je dan precies aan de goot achter de cabine? Achter de deur zit nog een klein stukje goot boven het ronde raam. Heb je daar een beugeltje voor gemaakt oid?
André Nagel

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Aug 2015, 21:13

Bowmore_and_more schreef:Duidelijk Edward! Er komt geen roofrack op de auto, dus die valt af. Waar bedoel je dan precies aan de goot achter de cabine? Achter de deur zit nog een klein stukje goot boven het ronde raam. Heb je daar een beugeltje voor gemaakt oid?

De goot loopt helemaal door achter. In essentie gewoon een platte rvs strip met een u-profiel erop. Door u-profiel en strip een boutje zodat de strip en u-profiel tegen elkaar gedraaid kunnen worden met de goot ertussen. Strookje neopreen ertussen tegen beschadiging. Een en ander natuurlijk een beetje sexy vormgeven, vaak moet de strip een bocht maken om genoeg afstand tot de achterwand te creëren en aan het uiteinde een passende aansluiting voor de camera al dan niet met kabelborging en begeleiding. Net hoe mooi je het hebben wilt.

Voordeel is dat de camera bijna helemaal tussen cabine en huif blijft zodat je hem er niet gemakkelijk afrijdt. ;)
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”