chassisnummer probleem bij rdw

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
aventyr

chassisnummer probleem bij rdw

Berichtdoor aventyr » 28 Aug 2015, 21:11

nummer 2.jpg

Onlangs een defender 300tdi 110 hardtop uit 1997 gekocht. Deze defender is onlangs door de vorige eigenaar ingevoerd en in juni door het RDW gekeurd en is er een kenteken afgegeven.

Ik heb twee weken geleden de auto gekocht en er heb toen een verhoogd dak aangebracht voor grijs kenteken. Toen bij het RDW een herinrichting keuring aangevraagd.

keuring ging goed tot het moment dat de keurmeester het chassisnummer ging controleren. Nu blijkt dat er door een cijfer een ster is geslagen en onder het chassisnummer staat ook een cijfer tussen twee sterren. (zie foto). Als voorbeeld: DHA.....229099*
*1*
Nu zijn ze bij het RDW een identiteitsonderzoek gestart en praten ze ook over een eventuele PAT onderzoek. Ik maak me zorgen dat ik dadelijk het kenteken kwijt ga raken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een soortgelijk chassisnummer? waarbij een cijfer dus is aangepast op deze wijze? Het vreemde is dat de keurmeester bij een ander RDW station voor keuring kenteken het een paar maanden geleden wel heeft goed gekeurd.

Wie kan me a.u.b. meer informatie verschaffen.
Laatst gewijzigd door aventyr op 30 Aug 2015, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Re: chassisnummer probleem bij rdw

Berichtdoor Roger B. » 28 Aug 2015, 21:34

ja, het is schandalig.... maar zo is ie waarschijnlijk uit de fabriek gekomen.....

ik heb het gezien bij een gloedje nieuwe bij de nulbeurt

nergens op de papieren een aantekening er van ( want ja, de RDW geeft dat kenteken administratief af aan de dealer en die geeft het nummer vanuit de inkooppapieren op)

geen idee hoe je dit recht moet praten, maar de RDW zou dit mijns inziens bij importkeuring toch ook gezien moeten hebben....

veel sterkte maar ik vrees dat je een probleem hebt
gone

rrover

Berichtdoor rrover » 28 Aug 2015, 21:36

Heb een tijdje geleden een 110 uit '98 ingevoerd uit D en kreeg ook een PAT. Volgens de keurmeester klopte het typeplaatje op de rembooster niet (ingeslagen cijfers ipv opliggend en het chassisnummer stond er te scheef in en een cijfer op zijn kop. Bovendien stond er nog een cijfer onder. Keurmeester liet me een gegoogeled chassisnummer zien en dat stond er superstrak in. Heb er al heel wat gezien maar nog nooit eentje die er zo instond. Geen discussie mogelijk en de RDW mag tegenwoordig zelf niets meer doen en moet bij twijfel of afwijking een PAT aanvragen en dus een PAT.
Ivm vakantieperiode en mijn eigen vakantie kon PAT pas later plaatsvinden (week of 6). Mag je zoals je wellicht weet niet bij aanwezig zijn. Ik had mijn huiswerk gedaan en wat opgezocht mbt het typeplaatje en ook de hele klapper met facturen en onderhoudshistorie erbij om het onderzoek te vergemakkelijken.
Eind vd dag de auto weer ophalen en gevraagd hoe het gegaan was. RDW kon er niets over zeggen, moeten wachten op politierapport en dat kon wel enkele weken duren. Dat werd uiteindelijk 3 maanden maar gelukkig wel positief en kreeg een kenteken, alles klopte. Wel terug om het nummer er opnieuw in te laten slaan en andere doorhalen.

Naderhand gekeken wat ze dan allemaal gecontroleerd konden hebben ... geen nummers op de assen zichtbaar, nummers op hoofd- en tussenbak niet zichtbaar gemaakt, motornummer had ik al zichtbaar gemaakt. Dus op basis daarvan (en sleutelnummers??) hadden ze bepaald dat het allemaal klopte :shock: ???
Maar goed, uiteindelijk toch goedgekomen en dus een kenteken. RDW was overigens zeer behulpzaam en netjes maar de politie had niet echt haast met het rapport.

Als je auto klopt zou ik me geen zorgen maken. Erg onwaarschijnlijk dat er met een wagen uit 110 gerommeld is. Dat gebeurt eerder met de voormalig belastingvrije.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Aug 2015, 21:55

of met gestolen voertuigen, maar dan verwacht je niet dat het zo opzichtig gedaan is
gone

aventyr

Berichtdoor aventyr » 29 Aug 2015, 09:04

Bedankt voor jullie reacties.

Kan ik in beroep gaan tegen fouten die gemaakt zijn bij het RDW?

Uiteindelijk wordt ik nu met hoge kosten opgezadeld terwijl ik ervan uitging dat de auto onlangs gekeurd is voor een Nederlands kenteken.

Vorige eigenaar wist het overigens ook. Want er waren bij de APK al vragen gesteld over het chassisnummer. Vervolgens heeft hij daarover weer contact gehad met de keurmeester van het RDW die aangaf dat het chassisnummer gewoon goed leesbaar is ondanks dat er een cijfer onder is geplaatst, maar blijkbaar zijn ze het daar in het andere RDW keuringsstation niet mee eens.

Vorige eigenaar heeft mij deze problemen niet mede gedeeld.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Aug 2015, 10:40

Ik denk dat het wel reden kan zijn de vorige eigenaar te verplichten de koop ongedaan te maken, maar dan zit je wel weer met het probleem dat jij aanpassingen aan de auto gedana hebt die dan weer ongedaan gemaakt moeten worden.... lastig bij een correcte ombouw naar grijs.

RDW aansprakelijk stellen zal ook harde dobber worden... gaat je vast ook een boel geld kosten
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Aug 2015, 11:09

aventyr schreef:Kan ik in beroep gaan tegen fouten die gemaakt zijn bij het RDW?

Uiteindelijk wordt ik nu met hoge kosten opgezadeld terwijl ik ervan uitging dat de auto onlangs gekeurd is voor een Nederlands kenteken.

Vorige eigenaar wist het overigens ook. Want er waren bij de APK al vragen gesteld over het chassisnummer. Vervolgens heeft hij daarover weer contact gehad met de keurmeester van het RDW die aangaf dat het chassisnummer gewoon goed leesbaar is ondanks dat er een cijfer onder is geplaatst, maar blijkbaar zijn ze het daar in het andere RDW keuringsstation niet mee eens.

In beroep gaan tegen de RDW is lastig en een lange weg.

Wellicht heb je meer kans en meer nuttig resultaat als je je probleem voorlegt aan de Nationale Ombudsman.

Het probleem is dat de overheid (in dit geval de RDW) nu eenmaal een controle-opdracht heeft, en dus in geval van twijfel verder onderzoek kan en mag (en moet) doen.
Het voor de burger belangrijkste knelpunt, en het aanknoppunt voor de Ombudsman is (of zou kunnen zijn): Het feit dat je niet af kunt gaan van een kort te voren gegeven oordeel, hiermee wordt uiteindelijk de overheid (hier de RDW) een onbetrouwbare tegenpartij. De onbetrouwbaarheid wordt daarbij vergroot door het feit dat een PAT-onderzoek vaak gedurende een lange tijd onzekerheid geeft ... als je zoals beschreven tot maanden op een onderzoeksuitslag moet wachten wordt de "controle" een ernstig bezwarend instrument. Aanvullend hierop is dan dat het oordeel "vals" nogal stevige financiële consequenties heeft.

Wellicht is het dus materie die de Nationale Ombudsman wil onderzoeken (zoals ze bijv. ook de systematiek rond de PGB's hebben beoordeeld).
Of ze nu de RDW direct onder de loep kunnen/willen nemen of niet, je krijgt in het algemeen van de Ombudsman netjes antwoord en bovenal ook suggesties welke stappen je verder zelf zou kunnen/moeten ondernemen (de Ombudsman is geen rechter, ze oordelen niet over het goed of fout, maar vooral over de gang van zaken ... en misschien is dat in dit geval dus wel zo handig, want bij de rechter moet je met voldoende contra-expertise komen om de RDW te kunnen pareren, en dan zit je dus al in een verliespositie waar je je uit moet zien te vechten terwijl de RDW door de rechter om te beginnen als de "autoriteit" gezien zal worden).

Groeten MarcS

aventyr

Berichtdoor aventyr » 30 Aug 2015, 11:29

nummer 2.jpg
Hierbij de afbeelding van een deel van het nummer. Iemand ooit gezien dat dit zo in de fabriek gedaan is? Kunnen mensen mij voorbeelden sturen?

Bedankt alvast.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2015, 11:34

ja, zo gezien, nee geen foto's van... was auto van klant bij de dealer nog voor aflevering... waar het gedaan is is natuurlijk niet te zeggen... maar ga er van uit dat het gewoon fabrieksaktie was..... zelfde lettertype, zelfde grootte geeft ook al indicatie
gone

aventyr

Berichtdoor aventyr » 30 Aug 2015, 11:47

Roger B. schreef:ja, zo gezien, nee geen foto's van... was auto van klant bij de dealer nog voor aflevering... waar het gedaan is is natuurlijk niet te zeggen... maar ga er van uit dat het gewoon fabrieksaktie was..... zelfde lettertype, zelfde grootte geeft ook al indicatie

Roger B. Bedankt. Vaker gezien is al een kleine geruststelling. Hopen dat de RDW tot dezelfde conclusie gaat komen.

Terug naar “Techniek”