Berichtdoor Landmarcs » 29 Aug 2015, 20:52
Aangenomen dat de Boomslang "Zweedse lichtversterker" voldoende lijkt op de echte "Zweedse" is het eenvoudig:
De massa-draadjes ergens aan de wing, of beter aan het "radiator-raam" vast zetten, waarschijnlijk is er nu al een schroefje dat daarvoor goed kan dienen.
Dan, een beetje afhankelijk van de motorisering: in ieder geval bij Td5 en Puma de relais onder de rechterwing redelijk kort achter de rechter-koplamp, de 12V +-draad gaat dan netjes naar de dynamo (daarbij wel even opletten: accu los nemen is verstandig). De "stuurstroom" komt dan van de originele rechter-koplamp stekker, de linker-stekker kan je inpakken en met een tie-rapje weg-hangen, de bekabeling naar de linker koplamp kan onder de plastic radiator-afdek-rand (als "boomslang" tenminste geen ribbel-buis ipv een soepeler hoes heeft gebruikt). Bij mijn oude Td5 kon ik alles van boven en onder benaderen, bij de Puma was het handiger om de lamp-units even los te nemen zodat je de bekabeling netjes kan draperen (bij de Puma zit er meer zooi onder de wings).
Groeten MarcS
PS Mijn originele "Zweedse" doet het inmiddels al ruim 10 jaar (en is meeverhuisd van Td5 naar de Puma), tot volle tevredenheid ... en vlgs mij slijten de lichtschakelaars nu alleen maar door het gebruik, en niet meer versneld door oververhitting. Monteer je LED lichtjes dan wordt ook de stadslicht schakelaar nauwelijks meer belast, althans zonder aanhanger (het standslichtcircuit valt niet onder de "Zweedse" relais en als je de standaardlampjes samen met een aanhanger met een beetje kerstboom aan lampjes hebt dan gaat er nog heel wat stroom door het stadslicht-circuit).