Defender '07 2.4 aansluiten lichtversterker

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Defender '07 2.4 aansluiten lichtversterker

Berichtdoor Houston » 29 Aug 2015, 18:27

Ondertussen al een beetje aan de Defender geklust, e.e.a. aangeschaft en nog een hele 'wishlist' over. ;)
Tot nu toe heb ik o.a. de lichtschakelaar vervangen maar wil ik daarnaast een zgn. Zweedse lichtversteker aansluiten. Deze heb ik al in huis (Boomslang) en m.b.v. de instructie, ziet het er allemaal niet zo ingewikkeld uit maar vraag ik me toch af waaraan ik hem het beste kan aarden, bij de koplampen in de buurt?
Verder misschien nog tips m.b.t. (Het installeren van) deze verbetering?
Laatst gewijzigd door Houston op 29 Aug 2015, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

ppw

Re: Hallo aarde? (Hier Houston! ;) )

Berichtdoor ppw » 29 Aug 2015, 19:33

aarden op chassis/wing ;)
en ook goed kijken naar je schakelaar....die heeft ook maar beperkte levensduur ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

ernsts

Re: Defender '?? motor? aansluiten lichtversterker

Berichtdoor ernsts » 29 Aug 2015, 20:40

Gisteren net gedaan met mijn zoon bij zijn Defender. Half uurtje werk. Massa gemaakt zo dicht mogelijk bij de koplampen. Waar de wing vastzit aan de motorkap zitten een paar boutjes. 12v van de dynamo af en de kabel van deze set (ook Boom) is nét lang genoeg om dan onderlangs van de rechter naar de linker koplamp te kunnen lopen. Bij deze Defender zat een of ander schot onder tegen de motor aan, daar ligt hij dan op. De twee aan elkaar geklikte relais netjes vastgezet hoog in motorruimte bij rechter wing. De kabel van dynamo naar rechter koplamp is veel te lang, dus die netjes opbossen (en zekering bereikbaar houden). Tie-raps erbij en klaar.

Succes,
Ernst
Laatst gewijzigd door ernsts op 29 Aug 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Re: Defender '?? motor? aansluiten lichtversterker

Berichtdoor Landmarcs » 29 Aug 2015, 20:52

Aangenomen dat de Boomslang "Zweedse lichtversterker" voldoende lijkt op de echte "Zweedse" is het eenvoudig:

De massa-draadjes ergens aan de wing, of beter aan het "radiator-raam" vast zetten, waarschijnlijk is er nu al een schroefje dat daarvoor goed kan dienen.

Dan, een beetje afhankelijk van de motorisering: in ieder geval bij Td5 en Puma de relais onder de rechterwing redelijk kort achter de rechter-koplamp, de 12V +-draad gaat dan netjes naar de dynamo (daarbij wel even opletten: accu los nemen is verstandig). De "stuurstroom" komt dan van de originele rechter-koplamp stekker, de linker-stekker kan je inpakken en met een tie-rapje weg-hangen, de bekabeling naar de linker koplamp kan onder de plastic radiator-afdek-rand (als "boomslang" tenminste geen ribbel-buis ipv een soepeler hoes heeft gebruikt). Bij mijn oude Td5 kon ik alles van boven en onder benaderen, bij de Puma was het handiger om de lamp-units even los te nemen zodat je de bekabeling netjes kan draperen (bij de Puma zit er meer zooi onder de wings).

Groeten MarcS

PS Mijn originele "Zweedse" doet het inmiddels al ruim 10 jaar (en is meeverhuisd van Td5 naar de Puma), tot volle tevredenheid ... en vlgs mij slijten de lichtschakelaars nu alleen maar door het gebruik, en niet meer versneld door oververhitting. Monteer je LED lichtjes dan wordt ook de stadslicht schakelaar nauwelijks meer belast, althans zonder aanhanger (het standslichtcircuit valt niet onder de "Zweedse" relais en als je de standaardlampjes samen met een aanhanger met een beetje kerstboom aan lampjes hebt dan gaat er nog heel wat stroom door het stadslicht-circuit).

Houston

Re: Defender '07 2.4 aansluiten lichtversterker

Berichtdoor Houston » 12 Sep 2015, 21:53

Een tijdje geleden aangesloten maar nu (aangezien het 's avonds al vaker eerder donker is ;) ) merk ik dat m'n lichten 'flikkeren'. Zeg maar in lichtsterkte variëren, tijdens het rijden.
Kan dat toch met de massa te maken hebben? Ik heb 't ongeveer zo gedaan als Marcs aangaf en op zich functioneert het ook allemaal best -ik heb tenslotte licht ;) - maar lijkt het dus alsof het af en toe wat knippert.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Sep 2015, 23:11

Houston schreef:Een tijdje geleden aangesloten maar nu (aangezien het 's avonds al vaker eerder donker is ;) ) merk ik dat m'n lichten 'flikkeren'. Zeg maar in lichtsterkte variëren, tijdens het rijden.
Kan dat toch met de massa te maken hebben? Ik heb 't ongeveer zo gedaan als Marcs aangaf en op zich functioneert het ook allemaal best -ik heb tenslotte licht ;) - maar lijkt het dus alsof het af en toe wat knippert.

Misschien, maar ik denk eerder dat de dynamo spanning wat wisselt tijdens het rijden waardoor de lampen iets 'flikkeren'. Je haalt de stroom tenslotte direct bij de dynamo weg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 12 Sep 2015, 23:24

Of je aansluitingen zitten niet goed ;)
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Houston

Berichtdoor Houston » 13 Sep 2015, 16:26

Hoe bedoel je dat? Niet goed vast? Want verkeerd aansluiten, kan eigenlijk niet. :D

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Sep 2015, 17:00

losse contacten ;)
mannetje in vrouwtje... :roll:
http://lrch.nl/sites/default/files/Luca ... rkness.pdf
― Robert Downey Jr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2015, 22:51

Houston schreef:Een tijdje geleden aangesloten maar nu (aangezien het 's avonds al vaker eerder donker is ;) ) merk ik dat m'n lichten 'flikkeren'. Zeg maar in lichtsterkte variëren, tijdens het rijden.

Ik gok op een zwakke massa. De spanning bij de dynamo varieert wel iets maar heel weinig, en vrijwel net zoveel als wanneer je de stroom van de accu zou afnemen .... er zit immers een vrijwel verliesloze dikke plus tussen dynamo en accu.
Zelf heb ik ook te maken gehad met soms wat zwakker licht ... was toen eenvoudig te herleiden op een massa probleempje. Ik zou dus eerst de massa-draad even checken. Overigens: als het de massa is dan zie je de flikkeringen individueel per lamp.

Flikkeren de lampen tegelijk dan zit het waarschijnlijk in de 12+ aansluiting of in de bedrading daarna naar de relais.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”