Defender '07 2.4 aansluiten lichtversterker

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Defender '07 2.4 aansluiten lichtversterker

Berichtdoor Roger B. » 14 Sep 2015, 17:34

Flikkering in de lichtsterkte duidt op variatie in spanning... meet eens wat je accuspanning doet bij varieren van het toerental
gone

Houston

Berichtdoor Houston » 15 Sep 2015, 00:19

Ik heb inderdaad wel het idee dat het bij beide lampen (tegelijk) is. Maar heb dan de massa ook ongeveer op 'hetzelfde' schroefje gedaan. Zat nl. aan beide kanten een soort steuntje aan het raamwerk van de radiateur, zeg maar. Kan zijn dat dat niet helemaal lekkere massa is. Zal het eens ergens anders proberen.
En inderdaad had ik al wat geprobeerd te zien of het verschil maakt, met het gas geven. Ik had nl. ook het idee dat het dan varieerde.
Zal het allemaal nog eens checken!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Sep 2015, 00:34

tenzij er echt iets los zit aan verbindingen zal een slechte verbinding geen varierende spanningsval geven (flikkerende lichtsterkte) maar een relatief constante (lamp gewoon minder fel)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Sep 2015, 09:00

Roger B. schreef:tenzij er echt iets los zit aan verbindingen zal een slechte verbinding geen varierende spanningsval geven (flikkerende lichtsterkte) maar een relatief constante (lamp gewoon minder fel)

Dus ... omdat er wel een flikkerende verlichting geconstateerd wordt is er ergens iets "los".

Zijn het flikkeringen in beide lampen gelijktijdig dan zit het in de 12+ "aanvoer", flikkerende de lampen individueel (of slechts eentje) dan zit het in de massa (de "afvoer") -- de massa op aan iedere kant "hetzelfde" schroefje. Ik had bij mijn eerste Zweedse (een echte uit Zweeeeeeeden) lichterversterker-montage ook ineens flikkeringen, eenzijdig overigens, en dus duidelijk een massa-probleempje. Eerst even seinlicht hielp, dus een soort net aan massa die bij tijd en wijle een overgangsweerstand kende (een overgangsweerstandje dat dus "weggebrand" werd door een net iets grotere stroom) -- een klap op de rechter (het was rechts) wing hielp soms ook, dus even dat "ene" schroefje nalopen, en even een net iets betere massa maken en er is weer licht.

O ja, eventueel en dan vanzelf voorbijgaand kan een bijna hemelende koplamp ook soms flikkeren ... maar dat duurt nooit lang en dan flitst ie nog een laatste keer.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”