D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
p38rangerover
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
Locatie: Klazienaveen

D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor p38rangerover » 12 Dec 2015, 13:36

Terugkomend van boodschappen doen verloor ik op de rotonde aandrijving. De auto ging steeds langzamer en wordt niet aangedreven, de automaat geschakeld van Drive naar 3,2,1 maar dat hielp niets. De gang ging eruit. Ternauwernood op een parkeerplaats aan de kant uitgerold. De automaat door alle versnellingen geschakeld maar geen aandrijving. De weergave in het display P,R,N,D,3,2,1 wordt gewoon weergegeven. Geen knipperende groene tandwieltjes M en S. De auto naar huis gesleept.
Geen sporen van olielekkage, vulnippel van automaat verwijderd om olieniveau te controleren, hier kwam direct olie uit dus is volgens mij voldoende op niveau. Ronde Inspectieplaatje met de 3 boutjes verwijderd en driveplate ziet er goed uit. Als de motor draait zie je dit ook draaien. Tussenbak staat in hoge gearing, naar laag geen verschil geen aandrijving.
Is mijn automaat overleden (brein) of wellicht de oliepomp van de automaat, wie heeft er nog meer suggesties. :idea:
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2015, 14:21

Ik denk dat er inderdaad in de bak iets niet goed zit, als het buiten de bak zat zou je plots je aandrijving kwijt geweest zijn, niet steeds minder, dat lijkt op drukverlies oid in de bak.

Is er recent iets aan de bak gedaan kwa olieverversing/filter wissel, bak van motor geweest oid?
gone

Gebruikersavatar
p38rangerover
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
Locatie: Klazienaveen

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor p38rangerover » 12 Dec 2015, 16:28

Ja, bak is van motor geweest of eigenlijk de motor van de bak. Heb recent een motorwissel gedaan met goed resultaat. De bak is daarbij gewoon onder de auto blijven hangen. Ik kan mij wel herinneren dat de as die uit de bak steekt lastig in de koppelomvormer ging. Zou de as bij voorbeeld niet goed in de koppelomvormer kunnen steken.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)

JeroenHeijkoop
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor JeroenHeijkoop » 12 Dec 2015, 18:12

Dit klinkt alsof de oliepomp van de automaat niet meer aangedreven word.
Dit kan gekomen zijn doordat de koppelomvormer niet helemaal goed zat voor het plaatsen van de andere motor.
Weet je zeker of de koppelvormer op de goeie plek zat?
Als de koppelvormer er uit geweest is dan moet die 2 trappen naar binnen.
Ging de motor makkelijk op zijn plek of moest je duwen?
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.

Landmarcs
Berichten: 7441
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2015, 20:04

't Kan ook nog een steek-as zijn en/of een meenemer (heeft een D2 die?).
Ik weet niet of deze 2004 Disco 2 de DiffLock-optie heeft ... indien ja, dan is dat een goede test.
Zonder DiffLock staat de auto stil zodra er op één wiel geen aandrijving meer is.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor Eric Tol » 12 Dec 2015, 20:47

p38rangerover schreef:Ja, bak is van motor geweest of eigenlijk de motor van de bak. Heb recent een motorwissel gedaan met goed resultaat. De bak is daarbij gewoon onder de auto blijven hangen. Ik kan mij wel herinneren dat de as die uit de bak steekt lastig in de koppelomvormer ging. Zou de as bij voorbeeld niet goed in de koppelomvormer kunnen steken.


De koppelomvormer moet je volgens mij eerst op ingaande as van de bak plaatsen en na het plaatsen van het blok schroef je hem dan pas aan het vliegwiel vast
Plaats je het blok met de koppelomvormer al op het vliegwiel gemonteerd dan sloop je geheid de oliepomp en daar merk je nu de gevolgen van.
Die motorwissel was dus niet "met goed resultaat".

Eric.

sleen42
Berichten: 198
Lid geworden op: 13 Aug 2014, 22:51
Locatie: net over de Duitse grens bij Ter Apel

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor sleen42 » 12 Dec 2015, 21:27

Ik denk toch dat dat niet het geval is want dan had hij niet eerst gereden en was de pomp meteen wel kapot gedrukt..
Kan het niet in de tussenbak zitten?Je ziet dat de koppelomvormer draait,dan zou je zeggen dat,normaal gesproken ook de uitgaande as van de bak moet draaien,dan zou het in de tussenbak kunnen zitten???Zit er geen sensor op die uitgaande as,gever voor de kilometerteller oid??Daar zou je misschien iets door kunnen meten??En anders eerst de tussenbak er achter vandaan halen om te zien of de uitgaande as wel draait. :idea:

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2015, 00:52

Geen idee of de oliepomp per definitie gelijk de geest geeft bij onjuiste montage van de koppelomvormer..

Het feit dat de aandrijving langzaam minder werd doet me vermoeden dat het in de automaat zit en niet in tussenbak of steekassen (bij een D2 zitten geen losse meenemers op de naaf maar steekt de steekas door een splinegat in de naaf zelf)

Ik raad mensen altijd met klem af de koppelomvormer te verwijderen als bak en motor gescheiden worden omdat het terugplaatsen vaker mis gaat met schade van dien.... gewoon 3 boutjes van de flexplaat los...koppelomvormer blijft zitten en motor van bak gescheiden ....

Ik denk dat dit een gevolg kan zijn van verkeerde montage bij de motorwissel.... dan is waarschijnlijk de pomp stuk in de bak..daarvoor moet de bak er onder vandaan. Bellhousing er af en dan het pomphuis wisselen....

Afhankelijk van wat de bak verder achter de kiezen heeft is het een overweging een gereviseerde bak te verkiezen.. zelf goede ervaring met peter de koning ... niet duur ook, ook incl.uit en inbouw niet
gone

Gebruikersavatar
p38rangerover
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 21:37
Locatie: Klazienaveen

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor p38rangerover » 13 Dec 2015, 10:57

Ik begin al langzaam een vermoeden te krijgen dat het bij demontage / montage fout gaat.

De koppelomvormer kwam bij demontage van de oude motor logische mee / los van de bak. Omdat ik die ervaring niet heb, wist ik dus niet dat het verstandiger is om de 3 boutjes van de flexplaat los te nemen.
Hoe doe je dat overigens? Ik neem dan aan door het ronde inspectieplaatje te verwijderen en de boutjes op de flexplaat los te maken.

Bij montage dus de koppelomvormer aan de flexplaat gemonteerd en de motor voor de bak gehangen. Daarbij ging de motor niet makkelijk op zijn plek en moest je aardig duwen. Uiteindelijk bleef er een centimeter ruimte tussen motor en bak. Deze zijn toen bij elkaar gedraaid door de bevestigingsbouten :oeps:

Wat mij nu verder opvalt is dat het vliegwiel met al die gaatjes in de zijkant, niet recht boven het gat zit waar je een timing pin in kan steken. Het zit te ver naar voren, naar de motor, zeg maar een half gat, halve centimeter.
Hiermee dus ook het vermoeden dat de as niet goed in de koppelomvormer steekt.

Peter de Koning zit al in het achterhoofd, maar kan ik nog de koppelomvormer op enige wijze op zijn plek krijgen, juist te monteren, door de bak bij voorbeeld te verwijderen, of is dit kansloos en tijdverspilling.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 '04 Td5 Automaat geen aandrijving

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2015, 21:21

denk dat de pomp al naar zijn grootje geholpen is ......

die drie boutjes van de flexplaat kun je of via het gat van de startmotor doen, of via het inspectiegat in het bellhouse, bij de p38 (dezelfde bak, iets ander bellhouse wegens de BMW motor) doe ik het gewoon via dat inspectiegat
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten