Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor A_Erven » 20 Dec 2015, 18:26

Heb OBD uitgelezen omdat mijn Defender td4 inhoud en volgas ineens tijdens laatste rit niet harder wil dan 115-120 km/u. Auto rookt niet, brandt geen lampje op dashbord. Uitgelezen foutcodes met nanocom:

- 0234 - 00 Turbocharger A over boost condition
- 1402 - 2F Exhaust gas recirculation (EGR) cont valve metering orifice restricted. Signal erratic
- 0404 - 73 Exhaust gas recirculation (EGR) cont range/performance. Actuator stuck closed
- 1103 - 00 Mass air flow (MAF) sensor in range higher than expected
- 0299 - 00 Turbocharger A under boost condition


Iermand een idea wat de oorzaak kan zijn van deze foutmeldingen?
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
Velar P250 SE, 2018

Jankouwenberg
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Dec 2015, 18:32

Ik ken de def 110 2008 td4 niet goed maar als deze auto een modulator heeft zou het heel goed een kapotte modulator kunnen zijn. Maar ik zou even andere reacties afwachten

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 18:50

foutgeheugen wissen, rijden, kijken wat er dan weer terug in staat..

heeft je auto tuning
heeft ie de EGR verwijderd/onklaar
controlleer je wastegate op gangbaar zijn
gone

Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor A_Erven » 21 Dec 2015, 21:45

Auto is origineel, geen tuning, altijd dealer onderhouden . EGR klep is al eerder vervangen (30.000 km geleden), zou het dus ook niet moeten zijn. Ga eens verder zoeken.
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
Velar P250 SE, 2018

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2015, 22:43

dat inhouden, doet ie dat op de snelweg op hogere snelheden en/of met zware last?

spoel je radiateur eens HEEL goed schoon met lauw water uit een tuinslang (NIET met harde straal) voor naar de motor en van de motor naar voren... Td4 heeft heel snel last van koelproblemen, zeker als de radiateur iets vervuild raakt en reageert daar op (vóór de meter dat aan geeft) met vermogens terugval
gone

Landmarcs
Berichten: 7441
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2015, 22:59

Roger B. schreef:... Td4 heeft heel snel last van koelproblemen, zeker als de radiateur iets vervuild raakt en reageert daar op (vóór de meter dat aan geeft) met vermogens terugval


Als ik zo de berichten lees zijn het alleen de airco Puma's die moeite met de koeling hebben.
Ik heb nog geen problemen mogen ondervinden, ook niet met erg warm weer en Pyreneeën-hellingen.
Zelfs met een (open) radiator-muff om de plastic grill heen, en extra gaas voor de radiator lukte het me alleen kortdurend de visco-fan aan het werk te krijgen .... en het lukte dan niet eens om 'm aan het werk te houden (en ik had die visco maar wat graag wat langer laten draaien, met een draaiende visco merk je bijna direct dat de tunnel minder warm wordt). Van onverwacht vermogensverlies was tot nog toe bij mij nooit sprake.

Maar goed, zowel overboost als underboost alsook andere rare waarden komen waarschijnlijk eerder uit de EGR en/of de sensoren daaromheen.


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2015, 23:11

ik ken ook alleen maar verhalen van problemen met inhouden op de snelweg, waarschijnlijk is het daar het duidelijkst merkbaar, en daar alleen bij hogere snelheden (tegen de begrenzer aan) of stevig doorrijden met (zware) aanhanger. Ik weet van minstens een puma die er ook zonder airco last van had, tot ie een grotere radiateur plaatste, daarna (nog) geen last meer gehad, zijn oude radiateur was onderin flink dicht met modder en andere troep die ie in het terrein verzamelt had..... (hij heeft ook regelmatig water tot zijn enkels in de auto en dunne blubber/dik water vult regelmatig zijn motorruimte)
gone

JeroenHeijkoop
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor JeroenHeijkoop » 22 Dec 2015, 12:44

ALs je naar de foutcodes kijkt:
De turbo over en under boost fouten zou de regelunit op de turbo kunnen zijn.
Die gaan nog wel eens stuk. Of dat het bedieningsarmpje vast zit.
De MAF sensor kan vervuilt zijn door roet van de EGR klep. Ik zou die eerst schoon maken, kijken wat er dan gebeurt.
En de EGR foutcodes lijkt er inderdaad op dat de EGR klep niet goed meer functioneerd.
Maar zou inderdaad eerst alles laten wissen en dan kijken welke fouten er dan terug komen.
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Roger B. » 22 Dec 2015, 16:14

Nou....als de MAF sensor vervuilt door roet van de EGR .... dan is de boel wel heel erg volgekoekt met aanslag..... de MAF zit ruim vóór de EGR gassen toevoer in het inlaattraject
gone

JeroenHeijkoop
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor JeroenHeijkoop » 22 Dec 2015, 16:55

Mijn fout ik dacht aan de MAP sensor.
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten