Series2 1963, Welke kleur onderzijde ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Goos

Series2 1963, Welke kleur onderzijde ?

Berichtdoor Goos » 24 Dec 2015, 16:44

Beste mede-Laro-enthousiastelingen,

Ik ben bezig de laatste hand te leggen aan de restauratie van een Series 2 uit 1963. Ik wil de auto zo origineel mogelijk houden en graag de originele specs volgen. Mijn vraag is: welke kleur heeft een Series2 origineel aan de onderzijde van de bodem, de binnenzijde van de spatborden, de onderkant van de vloerpanelen, etc. Ik bedoel dus niet het chassis, dat is al satijn-zwart gemaakt.

Hopelijk weet iemand dit.

Goos Slotegraaf
Land Rover Series 2A 1963 2.25 benzine marine/limestone inner headlights

dyngo

Re: Kleur onderzijde Series2

Berichtdoor dyngo » 24 Dec 2015, 18:35

Wel, mijn series 1 (Belgie, CKD) van de politie is donkerbauw.
De onderkant, en ook het chassis.
Ik denk dat het meestal zo was, onderkant hetzelfde als de bovenkant.

Goos

Re: Series2 1963, Welke kleur onderzijde ?

Berichtdoor Goos » 25 Dec 2015, 12:18

Ik begrijp inmiddels dat oude Laro's af fabriek aan de onderkant niet zijn gespoten, maar behandeld met alodine, een chemisch chromateringsproces. Heeft iemand ervaring met het behandelen van de onderkant van oude Laro's ? Ik bedoel dus niet het chassis, maar de bodypanels.

Rick107

Berichtdoor Rick107 » 25 Dec 2015, 17:22

De binnenkanten van de panelen horen inderdaad niet gespoten te zijn.
Ik zou me er persoonlijk niet te veel zorgen over maken en ze gewoon blank laten zonder de behandeling. Het enige wat je kunt doen is een blanke lak erover zetten. De coating waar je over praat wordt moeilijk als de panelen al gespoten zijn aan de buitenkant.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2015, 18:42

Geanodiseerd of blank gelakt aluminium blijft kwetsbaarder als gewone lak of de betere afwerkingen in het genre chassis-lak/underbody-coating.

Je hoeft maar een keertje over een nieuw met fijn grind ingestrooide weg te rijden en een blanke onderzijde krijgt vroeger of later een puberaal-puisterig aanzien, allemaal kleine katertjes die uiteindelijk ook alu-oxide-mee-eterjes gaan vormen.
Ik zou dus gaan voor de meer praktische "originaliteit" van een auto waar de onderzijde een verduurzaamheidsbehandeling heeft gekregen.
(In de 60er jaren was het "bitakken" een heel gebruikelijke voorzorg, of het de beste voorzorg was is een ander verhaal.)

Groeten MarcS

Rick107

Berichtdoor Rick107 » 25 Dec 2015, 19:45

Alle series 1's zijn compleet blank aan de onderkant uit de fabriek gekomen. Dat plaatwerk is in bijna alle gevallen nog heel na 60 jaar. Dan lijkt me dus dat het allemaal wel mee gaat vallen bij een series 2 die is gerestaureerd en nog als hobby auto gebruikt gaat worden.

Als je de auto helemaal in origineelstaat hebt gerestaureerd dan vind ik het persoonlijk een beetje jammer om alle panelen aan de binnenkant zwart te verven.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2015, 20:17

Rick107 schreef:Als je de auto helemaal in origineel staat hebt gerestaureerd dan vind ik het persoonlijk een beetje jammer om alle panelen aan de binnenkant zwart te verven.

Ik doel met name op de onderkant, binnenkant is wat anders, daar kan het ook origineel blank blijven.

Groeten MarcS

Rick107

Berichtdoor Rick107 » 25 Dec 2015, 21:53

Met de binnenkant van de panelen bedoel ik ook de onderkant. De binnenruimte waar de inzittenden zitten is meegespoten.

Goos

Berichtdoor Goos » 26 Dec 2015, 10:51

Ik bedoel inderdaad de onderzijde van de auto, niet zijnde het chassis en de assen. Punt is dat van mijn auto in een eerdere restauratie delen van het plaatwerk aan de onderzijde zijn meegespoten in de carrosseriekleur, delen in de grondverf staan en andere delen nog origineel blank/alodine/ruw alu zijn. Ik wil in ieder geval eenheid brengen in het geheel.

Persoonlijk houd ik niet zo van een zwarte onderzijde, omdat je daar zo moeilijk iets op ziet. Zit nu te denken aan verven in carrosseriekleur (marine) of in een lichtgrijze tint. Heeft iemand daar ervaring mee?

dyngo

Berichtdoor dyngo » 26 Dec 2015, 11:06

Zoals gezegd, mijn series 1 (CKD, Belgie) uit 1952 heeft chassis en onderkant in donkerblauw, dezlfde kleur die ook ooit op de bovenkant zat. Voor deze auto's is de kleur op het chassis zelfs een aanwijzing van originaliteit (ook al is er weinig meer van over).
Chassis zwart, onderkant in dezelfde kleur als de bovenkant lijkt mij praktisch en dicht bij origineel.

Terug naar “Techniek”