Hallo allemaal,
Wederom een probleempje waarbij ik jullie hulp nodig heb.
Boven de 2300 a 2500 toeren begint de motor te pulseren als ik gas bij geef, ook heb ik het idee dat ik op dat moment vermogen verlies heb. Met een constante snelheid en onder deze toerentallen geen probleem.
Onbelast, dus in neutraal, ook geen pulswerking, ik kan langzaam het toerental zonder problemen opvoeren.
Zou het de wastegate modulator kunnen zijn?
Alvast bedankt en een fijne avond en een goed 2016 voor iedereen!
gr Ronald
pulserende motor TD5 D2
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10
Re: pulserende motor TD5 D2
Dat klinkt inderdaad als de modulator van de wastegate.
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.
-
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Tolbert
Re: pulserende motor TD5 D2
ronald61 schreef:Hallo allemaal,
Wederom een probleempje waarbij ik jullie hulp nodig heb.
Boven de 2300 a 2500 toeren begint de motor te pulseren als ik gas bij geef, ook heb ik het idee dat ik op dat moment vermogen verlies heb. Met een constante snelheid en onder deze toerentallen geen probleem.
Onbelast, dus in neutraal, ook geen pulswerking, ik kan langzaam het toerental zonder problemen opvoeren.
Zou het de wastegate modulator kunnen zijn?
Alvast bedankt en een fijne avond en een goed 2016 voor iedereen!
gr Ronald
Ik vermoed dat de lucht massa meter (LMM) defect is. Haal de stekker eraf en rij een stukje, als het dan weg is, dan weet je het. De computer gaat bij loshalen van de stekker naar standaard waarden. De turbo lijkt mij OK.
Groet, Chris
Re: pulserende motor TD5 D2
Wastegate modulator. Of zoals bij de mijne: het slangetje van de buis van de turbo naar de modulator doorgescheurd. Dan doet ie het ook nie



Edward van Vugt
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
-
- Berichten: 10156
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: pulserende motor TD5 D2
Waterrover schreef:ronald61 schreef:Hallo allemaal,
Wederom een probleempje waarbij ik jullie hulp nodig heb.
Boven de 2300 a 2500 toeren begint de motor te pulseren als ik gas bij geef, ook heb ik het idee dat ik op dat moment vermogen verlies heb. Met een constante snelheid en onder deze toerentallen geen probleem.
Onbelast, dus in neutraal, ook geen pulswerking, ik kan langzaam het toerental zonder problemen opvoeren.
Zou het de wastegate modulator kunnen zijn?
Alvast bedankt en een fijne avond en een goed 2016 voor iedereen!
gr Ronald
Ik vermoed dat de lucht massa meter (LMM) defect is. Haal de stekker eraf en rij een stukje, als het dan weg is, dan weet je het. De computer gaat bij loshalen van de stekker naar standaard waarden. De turbo lijkt mij OK.
Groet, Chris
De luchtmassameter geeft bij een Td5 allerlei al dan niet opgemerkte symptomen.... maar pulserend lopen van de motor heb ik nog niet meegemaakt tgv de MAFsensor.
Het is kenmerkend, zeker icm het genoemde toerental voor het afkappen van de inspuiting om overboost te corrigeren.
De overboost is vaak veroorzaakt door een defecte wastegate modulator PMK100130 zou vorige week op voorraad liggen bij jager, kimman, schaap en geba.. die laatste zit nu in Edwards D2

Uiteraard zijn er,zoals Edward al aangaf meer oorzaken te bedenken voor het niet openen van de wastegate... de slangetjes is er een van, vastzitten van de wastegate is ook een optie.
Als je heeeel rustig versneld met weinig gas zal het fenomeen pas tegen de 3000 toeren de kop op steken omdat je dan minder drukopbouw in de turbo hebt en de druk in het inlaatspruitstuk langer onder de max waarde blijft
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: pulserende motor TD5 D2
... it could also be the throttle potentiometer pack, which is also a common problem giving the same symptoms and curiously fixed by drilling a hole in the back of the pedal mount and putting a bolt through it to just stop the pedal reaching full depression
Rob



Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two



-
- Berichten: 10156
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: pulserende motor TD5 D2
Als het weg is bij volledige pedaalslag blokkeren zou het dus ook alleen optreden als je het pedaal volledig intrapt.... bij overboost doet ie het ruimschhots voor volgas al
gone
Re: pulserende motor TD5 D2
Thanks allemaal, en een heel goed 2016 toegewenst.
Ik ga er mee aan de slag, slangen vernieuwen, wastegate checken en een nieuwe modulator.
Luchtmassameter zit er nog geen jaar in, alles kan stuk natuurlijk, dat zal stap twee worden.
Heb ook een bout door de gaspedaal gemaakt, en heb nu een brommer kenteken
grinnik, niet dus
ik meld mij weer, nogmaals bedankt
Ronald
Ik ga er mee aan de slag, slangen vernieuwen, wastegate checken en een nieuwe modulator.
Luchtmassameter zit er nog geen jaar in, alles kan stuk natuurlijk, dat zal stap twee worden.
Heb ook een bout door de gaspedaal gemaakt, en heb nu een brommer kenteken







grinnik, niet dus
ik meld mij weer, nogmaals bedankt
Ronald
Re: pulserende motor TD5 D2
Ok modulator vernieuwd, pulseren is nagenoeg weg, eigenlijk weg in de eerste kilometer, denk dat het even moest doordringen in de computer. Maarrrrrr, ik heb nu weinig vermogen, de eerste twee versnellingen gaat wel, maar als je vol gas geeft maakt de motor wel toeren maar ten opzichte van de toeren versneld hij niet genoeg. Ook de kickdown heeft alleen toeren effect maar geen snelheid.
Met moeite kom ik op de 120 km/u.
Toch maar de slangetjes vervangen? evt alle turbo slangen?
Overigens , onderdeel bij Hurxens besteld, hj gaf zelfs o zondag antwoord op de mail/bestelling, chapeau! vanochtend binnen gekregen, lekker vlot dus.
Met moeite kom ik op de 120 km/u.
Toch maar de slangetjes vervangen? evt alle turbo slangen?
Overigens , onderdeel bij Hurxens besteld, hj gaf zelfs o zondag antwoord op de mail/bestelling, chapeau! vanochtend binnen gekregen, lekker vlot dus.
Re: pulserende motor TD5 D2
De wastegate zelf zit niet vast? 

Edward van Vugt
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten