Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pbeijersbergen

Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Berichtdoor pbeijersbergen » 11 Jan 2016, 13:05

Hallo, ik ben sinds1 jaar lid van de LRCH, maar rijd al tientallen jaren met een Defender 90 TD 5.
Nu ga ik in februari voor het eerst met mijn caravan naar de Wintersport in Oostenrijk onder Salzburg.
Ik heb geprobeerd veel op te zoeken over het wel of niet rijden met winterbanden, en volgens verschillende sites zou ik met mijn banden: AT 265/75 R 16, als winterband in Duitsland mogen rijden.
In Oostenrijk moet je echte winterbanden hebben. Nu is het bijzondere, dat ik net 10 km. over de grens Oostenrijk in moet, dus een kippe-eindje! Ik zou de gok kunnen wagen (volgens de caming-site is de weg goed berijdbaar en heb je geen sneeuwkettingen nodig) maar mijn vraag is eigenlijk: heeft één van jullie ervaring met het rijden van All Seasons banden zoals ik heb, in de sneeuw?
En mocht het advies zijn om toch echt winterbanden aan te schaffen, is er dan iemand die zegt: ach, die heb ik nog liggen, of ik weet een adres waar je die kunt huren/kopen?
Ben benieuwd wie ervaring heeft met dit gegeven.
Ook moet ik nog achter sneeuwkettingen aan, maar dat lijkt me op zich geen probleem........
Groetjes, Peter.

Landmarcs

Re: Defender - winterbanden

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2016, 13:34

Peter,

Allereerst: De inhoudelijke vraag is meer iets voor techniek - de moderator heeft dit inmiddels herschikken, en hij zal ook zeggen dat je auto-type etc in de kop moet zetten

Dan de vraag inhoudelijk:
Het maakt uit welke AT-band je hebt. Sommige hebben zelfs een "sneeuwvlokje+bergje" markering, heb je deze markering dan ben je in ieder geval wettelijk gedekt -- AT-banden met markering zijn echter meestal geen echt goede winterbanden qua prestaties. Sommige AT-banden zijn in aangereden sneeuw gewoonweg rampzalig (in losse sneeuw is het een ander verhaal) ... bedenk overigens dat helling af vaak enger is als helling op.
Heb je die "sneeuwvlokje+bergje" markering niet dan ben je in Oostenrijk "fout" -- geen idee hoe streng ze zijn, wat de boete kost en wat de verdere gevolgen kunnen zijn (er zal maar iemand tegen jou aan rijden en jij bent de pineut wegens de regels).

Verder is qua werking van een winterband een vuistregel: hoe smaller hoe beter. Dus ben je beter uit met 235/85x16 winterbanden. Rond een smallere band monteer je ook makkelijker/lichter de sneeuwkettingen. O ja, 2 kettingen is misschien weer wettelijk genoeg, 2 kettingen brengen je niet (of nauwelijks) verder als 4x4 met goede banden, 4 kettingen helpen je echt verder.

En dan qua banden: Echte winterbanden in 235/85x16 zijn er een paar. Nokian Hakkapeliitta LT2 geldt als de top, heeft qua dagprijs nu in ieder geval ook een top-prijs, Kumho Power Grip KC11 ken ik niet, ziet er leuk uit maar is ook nog goed aan de prijs, en Cooper Discoverer M+S is heel leuk geprijsd: een wat ouder band-ontwerp, met als voordeel dat de band bi-directioneel is, en ook het voordeel dat ie wat "grover" toont en wellicht ook iets verder komt in diepe losse sneeuw. Ik ken hier op het forum iemand die zweert bij de Cooper Discoverer M+S (ik heb zelf de Nokians en een Cooper als reserve). Het zou mooi zijn om de Nokians eens te vergelijken met de Coopers ... alleen wil het maar niet sneeuwen.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jan 2016, 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.

pbeijersbergen

Re: winterbanden

Berichtdoor pbeijersbergen » 11 Jan 2016, 13:42

Hallo Marc,
dank voor je informatie; ja ik ben voor het eerst op het forum, dus ik moet mijn weg nog een beetje vinden, maar dat gaat goedkomen.

Je geeft goeie tips, bv. over de bandenmaat, dus dat ga ik zeker uitzoeken.
Ik heb inderdaad (helaas) geen sneeuwvloksymbooltje, dus ik denk dat ik toch naar echte winterbanden moet.
Wordt vervolgd.
Dank en groet, Peter.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2016, 13:50

pbeijersbergen schreef:Hallo Marc,
dank voor je informatie; ja ik ben voor het eerst op het forum, dus ik moet mijn weg nog een beetje vinden, maar dat gaat goedkomen.

Je geeft goeie tips, bv. over de bandenmaat, dus dat ga ik zeker uitzoeken.
Ik heb inderdaad (helaas) geen sneeuwvloksymbooltje, dus ik denk dat ik toch naar echte winterbanden moet.
Wordt vervolgd.
Dank en groet, Peter.

Peter,

Welke AT-banden heb je nu "helaas" ?
Overigens is het "helaas" wellicht helemaal niet zo "helaas" ... AT-banden, zelfs met sneeuwvlokjes-markering, presteren soms heel matig in de sneeuw.
Je wilt niet hebben dat de caravan jou gaat sturen.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jan 2016, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

pbeijersbergen

Berichtdoor pbeijersbergen » 11 Jan 2016, 16:10

Hoi Marc,

aan een caravan die de leiding over gaat nemen moet ik inderdaad niet denken!
Alles lezende, moet ik maar op zoek gaan naar goede winterbanden.
Ik neem het zekere maar voor het onzekere.

Groetjes, Peter.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2016, 16:42

Het meeste is al gezegd.... een fatsoenlijke winterband presteert beter dan een AT (ook al heeft die een sneeuwvlokjessymbool) Heb zelf BFG AT KO met sneeuwvlok gehad, en was niet bijzonder onder de indruk van de prestaties om aangereden sneeuw (en laten we eerlijk zijn.... dat kom je waarschijnlijk het meest tegen waar je moeilijkheden met grip zult hebben)

overigens heb ik in de winterbanden discussie(s) van vorig jaar begrepen dat ook in Oostenrijk die sneeuwvlok/alpine aanduiding geen vereiste is
gone

Roger72
Beheerder

Berichtdoor Roger72 » 11 Jan 2016, 16:46

Landmarcs schreef:Peter,

Allereerst: De inhoudelijke vraag is meer iets voor techniek - de moderator gaat dit vast en zeker herschikken, en hij zal zeker ook zeggen dat je auto-type etc in de kop moet zetten -

Groeten MarcS

Niet model etc gebonden vraag, dus gewoon "Algemeen" vooraan in de titel :mrgreen:

en inderdaad verplaatst naar "Techniek" :lol:
Ik ben moderator-af.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2016, 16:58

pbeijersbergen schreef:aan een caravan die de leiding over gaat nemen moet ik inderdaad niet denken!
Alles lezende, moet ik maar op zoek gaan naar goede winterbanden.
Ik neem het zekere maar voor het onzekere.

Zie hier de keuze (en de dagprijzen ... die veranderen soms werkelijk per dag) http://www.bandenspotter.nl/winterbande ... 6/?speed=Q

Het "hoort" niet maar je kan ze ook op de standaard-stalen 5,5 velg monteren, volgens het "boekje" moet de velg minimaal 6 inch breed zijn.
Wel bij voorkeur tubeless velgen kiezen. Omdat je nu 265/75x16 (op lichtmetaal?) hebt zal een 235/85x16 op standaard-staal een vergelijkbare draaicirkel geven.

Groeten MarcS

pbeijersbergen

Re: Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Berichtdoor pbeijersbergen » 11 Jan 2016, 17:20

Dag Marc,
misschien een wat suffe vraag, maar ik ben niet het toppunt van technisch vernuft..........
kunnen die 235/85 winterbanden op de huidige velg (5 spaaks metaal); je hebt het er wel over, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe of wat.
Is het handiger/beter om winterbanden incl. velg te bestellen?
(Sorry, maar op technisch gebied leef ik nog wat in de prehistorie;)
Groet, Peter.

Roger B.

Re: Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2016, 17:28

geloof dat de meeste (5 spaaks is denk ik lichtmetaal,?) defender aluvelgen 7" zijn en dus aan de erg brede kant voor 235 bandjes. sowieso is het een aanrader om banden niet vaker dan noodzakelijk te de- en monteren op de velg. Je kunt beter een (goede gebruikte) set velgen voor je winterbanden kopen en dan elk najaar de winterbanden monteren en na de winter weer de zomerbanden... ook buiten de sneeuw zal een winterband in winterse omstandigheden veiliger rijden (tenzij je je rijstijl totaal niet aanpast OMDAT er toch winterbanden onder zitten)
gone

Terug naar “Techniek”