Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jan 2016, 12:44

conny schreef:Het is toch zo dat je goed voorbereid op weg moet gaan in die alpenlanden? Dus; goede banden, schone ramen, ruitensproeierbakje vol, etc. Niet dat in de wet staat dat er simpelweg een sneeuwvlokje op je band moet staan. Toch?

Lees dit maar eens.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2016, 14:23

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Bij ijzel helpt niks behalve spikes (en die mogen niet in NL en nabije omgeving).

Precies, zelfs Cooper Discoverer M+S niet of je moet er spikes in zetten (de spike-gaatjes zitten erin).
Overigens mag je (ook) als buitenlander met spikes rijden, mits op alle vier wielen, in: Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen (is soms zelfs ook verplicht op de getrokken aanhangwagen). Dit alleen gedurende bepaalde weken/maanden van het jaar en in veel landen dient er een sticker achterop het voertuig te zitten die dit aangeeft. En doorgaans geldt er een snelheidsbeperking (max. 80 of 90 km/h) bij het rijden op spijkerbanden.

Ik denk dat de Nokian's zonder spikes op ijzel nog net iets verder komen, maar het rijden op ijzel kan je maar beter zoveel mogelijk vermijden.
Ik vermoed dat de Cooper M+S in diepere sneeuw wellicht nog net iets meer tractie geven, zo heeft ieder nadeel weer z'n voordeel.

P1120582.jpg
    Nokian Hakkapeliitta LT2 - 235/85x16
Eerst naar Frankrijk om dan je spijkers te monteren is ook zo wat.

Kettingen helpen bij gebrek aan spikes wel, maar het rijdt kløte op zo'n hard ijs-opprvlak, kettingen in de sneeuw is wat anders, daar merk je niet veel van, dwz. je merkt dat je veel verder komt.

Overigens staan in Frankrijk sommige sneeuwkettingen-borden er gewoon jaarrond. Het risico van boetes in Frankrijk is ook beperkt, dwz. zolang je ervoor zorgt dat je blijft rijden en niemand in de weg staat doe je het "goed". Kom je vast te staan zonder "equipement" dan loop je het risico dat je sneeuwkettingen moet laten komen (en dat is vast en zeker een duur grapje, duurder als de boete).

Schermafbeelding 2016-01-12 om 14.17.57.png
    equipements hivernaux obligatoires
    Schermafbeelding 2016-01-12 om 14.17.57.png (220.53 KiB) 1712 keer bekeken

Groeten MarcS

MLaro

Berichtdoor MLaro » 12 Jan 2016, 20:20

Bij ijzel helpt niks behalve spikes

NIET WAAR!! Goede winterbanden hebben ook op glad ijs nog grip.

Check:
https://youtu.be/ZvRm5dzvWbU

Op spikes rijden is wel vet trouwens. 2 jaar terug op wintersport in Zweden geweest. 2 weken in gloedje nieuwe Subaru (170pk 4wd) met spikes gestuurd. Dat ging veel harder over de besneeuwde/beijsde bospaden dan ik durfde.
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Dommel

Berichtdoor Dommel » 12 Jan 2016, 20:47

Ook ik rijd op AT's en heb van mijn DUITSE bandenboer begrepen dat als er M+S óf bergje opstaan de banden wettelijk voldoen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2016, 20:54

Dommel schreef:Ook ik rijd op AT's en heb van mijn DUITSE bandenboer begrepen dat als er M+S óf bergje opstaan de banden wettelijk voldoen.

Geldt dit Duitse advies ook voor Oostenrijk? In Frankrijk is het nog weer schemeriger, daar gaat het toch iets meer met de Franse slag, en in Zweden heb je de STRO lijst die richtinggevend is.

Groeten MarcS

PS Qua grip op ijs moet je echt niet te optimistisch zijn. Ik nam de sneeuwkettingen eens af op de laatste hellende meters en zag ineens een ketting-loos wiel tegendraads draaien en de auto de helling af rollen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2016, 00:09

lees de link van Erik er maar op na
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2016, 01:18

Roger B. schreef:lees de link van Erik er maar op na

Tja ... ik weet het nu ook niet meer. Ik heb altijd begrepen dat er M+S gemarkeerde banden zijn - type Mud of grove AT - met niet of nauwelijks winterse kwaliteiten (behalve wellicht buiten de platgereden sneeuw), en .... dat zulke banden niet als adequate winteruitrusting gelden.
Wellicht heeft iemand het uitgevochten en mag het nu dus met om het even welke M+S band. Ik zou het liever niet uitproberen.

Ik heb zelf gezien hoe een paar Fransen vrolijk met Michelin XZL boven kwamen en meewarig glimlachten over mijn sneeuwkettingen rond de oude vertrouwde XPC .... totdat ze weer naar beneden moesten ... toen reden ze ineens zonder enig bravour en heeeeeeel langzaam en voorzichtig, en de vrolijke glimlach was ineens een heel stijf bekkie. Ik had natuurlijk beneden wel even nodig om de kettingen weer los te halen, maar het is dan echt een gevalletje van "better safe than sorry".
Het betreft hier overigens een weg zonder enig bord (anders als het verbod om er in de nachtelijke uren te rijden), maar ook zonder dat de sneeuw geruimd wordt en ... 15-20 km van de bewoonde wereld.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Jan 2016, 08:32

Landmarcs schreef:PS Qua grip op ijs moet je echt niet te optimistisch zijn. Ik nam de sneeuwkettingen eens af op de laatste hellende meters en zag ineens een ketting-loos wiel tegendraads draaien en de auto de helling af rollen.

Precies en dan maakt het nog verschil of je op 'droog' ijs rijdt of op nat (smeltend) ijs.
In het filmpje wordt stapvoets gereden en inderdaad hebben winterbanden iets meer grip dan zomerbanden (die totaal geen grip hebben).

Groet,

Erik.

p.s. Ik had net op tijd de winterbanden onder de Twingo van Carolien gelegd, die ging afgelopen week 's maandags naar Groningen en vanaf Hoogeveen was het glad, sneeuw op de weg (A28) en ijzel op de voorruit. En 's woensdags weer terug en weer/nog steeds ijzel op de linker baan.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

HJK

Berichtdoor HJK » 13 Jan 2016, 09:22

Feit is dat de lamellen vd winterbanden zich vastbijten in de sneeuw en ijs. Mijn ervaring in de winter (jaartje noord Zweden) is dat je met een Fiat Panda met gewone winterbanden op bevroren meren "rustig" met 80-100 km per uur kunt rondrijden ( wellicht sneller) en behoorlijk scherpe bochten kunt maken. Echter heel soms op spiegel keihard blank ijs grijpen de lamellen nagenoeg niet (net geveegde schaatsbaan..), tevens niet als je bijna stilstaat op hellend vlak , (zeker niet als deze naar de zijkant helt). Ik denk dat de vuistregel voor zo glad ijs is: stap uit: probeer een stukje te lopen en als je niet snel op je achterste ligt dan kun je rustig rijden..
E.e.a. geldt voor een gewone auto, wellicht niet voor een Defender welke topzwaar is, daar blijft het mee opletten op ijs. Ps ook de Zweden moeten een weekje wennen aan de winterse omstandigheden.. AT's met sneeuwvlok hebben deze lamellen niet of te weinig ( 1 lamel geloof ik), dus zodra het ijzig is heb je simpelweg onvoldoende grip. Maar volgens mij is het ook zeer belangrijk dat de CARAVAN OOK WINTERBANDEN heeft, ter voorkoming van scharen bij noodstop of bergaf rijden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2016, 11:00

HJK schreef:Feit is dat de lamellen vd winterbanden zich vastbijten in de sneeuw en ijs. Mijn ervaring in de winter (jaartje noord Zweden) is dat je met een Fiat Panda met gewone winterbanden op bevroren meren "rustig" met 80-100 km per uur kunt rondrijden ( wellicht sneller) en behoorlijk scherpe bochten kunt maken. Echter heel soms op spiegel keihard blank ijs grijpen de lamellen nagenoeg niet (net geveegde schaatsbaan..), tevens niet als je bijna stilstaat op hellend vlak , (zeker niet als deze naar de zijkant helt). Ik denk dat de vuistregel voor zo glad ijs is: stap uit: probeer een stukje te lopen en als je niet snel op je achterste ligt dan kun je rustig rijden..
E.e.a. geldt voor een gewone auto, wellicht niet voor een Defender welke topzwaar is, daar blijft het mee opletten op ijs. Ps ook de Zweden moeten een weekje wennen aan de winterse omstandigheden.. AT's met sneeuwvlok hebben deze lamellen niet of te weinig ( 1 lamel geloof ik), dus zodra het ijzig is heb je simpelweg onvoldoende grip. Maar volgens mij is het ook zeer belangrijk dat de CARAVAN OOK WINTERBANDEN heeft, ter voorkoming van scharen bij noodstop of bergaf rijden.

HJK,

De vuistregel "Kijk of je te voet overeind blijft" is als vuistregel zo beroerd nog niet. Ik weet ook nog heel goed (opa verteld, vroeger hadden we nog natuurijs in Nederland) dat je de ene keer makkelijk op mooi vriesijs loopt, en een andere keer al onderuit ligt als je er "naar kijkt". Het hangt samen met hoe koud het is, hoe snel het ijs bevroren is etc etc. Verder is het niet zo gek dat je met een Panda harder door de bocht kan: de "middelpunt-vliedende kracht" is gewoonweg heel veel kleiner (want 1:1 aan gewicht gekoppeld), weliswaar is de grip in theorie ook 1:1 aan gewicht gekoppeld maar daar spelen allerlei aanvullende effecten: bijv. het feit dat bij sneeuw en ijs smallere bandjes het beter doen.

Het grote en belangrijkste verschil is dat een bevroren meer waterpas is en een beijzelde weg of verijsde sneeuw niet.
Een klein beetje helling doet al heel veel aan het grip-verlies: Misschien blijft de auto nog staan op de ijzel (ik heb ook al eens meegemaakt dat je een auto zijdelings kon inparkeren door 'm een duwtje te geven - hij schoof dan zo tegen de stoeprand aan). Op het moment dat er de aandrijfkrachten, de extra oneffenheden van het weg-oppervlak, een eventuele helling of verkanting van de weg en de middelpuntvliedende krachten gaan spelen heb je niet alleen het blijven staan maar een veelvoud aan momenten waarbij je grip verliest, verliest één wiel even wat grip dan worden de krachten die de drie resterende wielen moeten weerstaan 1/3 groter en als die dan al aan de limiet zaten ... dan glij je ongecontroleerd.

MCS_5870.jpg

En ... het is duidelijk dat goede moderne winterbanden meer doen op ijzel als de banden waarmee je 's zomers een Pyreneeën pad omhoog wilt rijden (voor dat laatste wil je nl een tamelijk hard blokken-profiel dat de hoekige stenen weerstaat, zelfs bij + 30º of meer, voor dat eerste wil je een profiel dan bij — 10º zich nog steeds om de kleinste oneffenheid vormt en zo nog grip vindt).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”