Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
HJK

Re: Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Berichtdoor HJK » 13 Jan 2016, 11:29

en tevens winterbanden op de caravan.. zeker in de Alpen

http://www.caravaning.de/ratgeber/winte ... 77834.html

Was bringen Winterreifen auf dem Caravan?
WinterreifenHier geht's zu passenden Produkten auf Amazon.de! stabilisieren das Gespann beim Bremsen und in Kurven besser als Sommerreifen. Blockieren die Caravanräder auf Schnee, übertragen sie kaum mehr Seitenführungskräfte. Je nach Fahrbahnneigung rutscht der Caravan nach links oder rechts – mit eventuell drastischen Folgen. Übrigens: Ohne Anhänger steht ein voll bremsender Pkw aus 50 km/h nach 30, mit Sommerreifen erst nach 62 Meter. Der Einfluss eines Caravans ohne Winterreifen ist also nicht zu unterschätzen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2016, 16:10

HJK schreef:en tevens winterbanden op de caravan.. zeker in de Alpen

Winterbanden ... op de caravan/aanhanger lijken mij zeker niet gek.

Stel je remt op een gladdere ondergrond, de auto op winterbanden - die dus ± 2x zo effectief remt als op zomerbanden - en daarachter een caravan/aanhanger die veel minder grip heeft, dus doordrukt en daardoor 1º de trekkende auto wil gaan sturen en 2º door de oploop-rem nog weer harder remt.
Bij een beetje serieuze helling + gladheid ben je met een gewone auto al blij dat helling af de sturende wielen voor blijven ... met een aanhanger erachter wil je nog meer dat voor voor en achter achter blijft.

Overigens zou ik - geheel op subjectieve intuïtieve gronden - kijken naar bi-directionele winterbanden, banden van een traditioneler ontwerp. Dergelijke banden hebben in het algemeen een wat grover/opener profiel, mij lijkt dat dat te verkiezen is.

Groeten MarcS

pbeijersbergen

Berichtdoor pbeijersbergen » 13 Jan 2016, 16:28

Wat is zo'n forum toch geweldig hè!
Ik weet weer een hoop meer en ga zeker op zoek naar winterbanden.
Gewoon geen risico nemen, nietwaar.
Kon vanwege mijn werk, nooit op wintersport met LARO, dus het wordt een primeur.
Ik heb geen spectaculaire rit voor de boeg hoor, bijna alles is Autobahn en het laatste stukje is vrij vlak en kort binnendoor, volgens de campingsite, zelfs te bereiken zonder sneeuwkettingen. (Camping ligt op 600 mt.) Maar die neem ik uiteraard wel mee. (moet ook)
Maar met jullie informatie kan ik zeker vooruit! Dank!
Groet, Peter.

pbeijersbergen

Berichtdoor pbeijersbergen » 13 Jan 2016, 17:07

Toch nog even een laatste vraagje:
als ik sneeuwkettingen ga kopen, is het dan verstandig om 1 of 2 sets te kopen; en bij 1 set: leg ik die dan over de voor- of achterwielen?
Groet, Peter.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2016, 17:37

Marc s heeft het al gezegd...4 wielen voorzien van kettingen

Anders de as die " het hoogst op de helling" rijdt
gone

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 13 Jan 2016, 17:52

Roger B. schreef:Anders de as die " het hoogst op de helling" rijdt

En dan duimen dat het niet heuvelig is, anders blijf je de kettingen van voor naar achter leggen. :D

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2016, 17:59

Tja bergaf met voor veel, en achter weinig grip.... wordt je niet gelukkig van.... bergop met achter veel meer grip en achter of 4wd....ook geen succes...

Vandaar het best op 4 wielen....eigenlijkgeldt dat zelfs een beetje voor alle autos....
Want grip is niet alleen aandrijfkracht overbrengen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2016, 18:31

Roger B. schreef:Marc s heeft het al gezegd...4 wielen voorzien van kettingen

Anders de as die " het hoogst op de helling" rijdt

Ik had één jaar één paar ... één keer uitproberen was genoeg om direct een tweede paar te kopen.

Een enkel keertje leg ik uit luiheid maar één paar om en dan weet ik weer dat dat foute zuinigheid is.
Je koopt beter 2 paar goedkope als één paar dure sneeuwkettingen (er zit naar mijn mening sowieso meer verschil in prijs als in kwaliteit).

Je komt met goede banden ongeveer net zo ver als met één paar sneeuwkettingen, één paar helpt je hoogstens om uit een penibele situatie te komen, maar met één paar + diff-lock rijden de wielen zonder kettingen als wielen zonder grip achter je aan (ik zou ze alleen in uiterste nood achter doen, alleen als je een ijzige afrit oid af moet) -- zonder diff-lock gaat bij het minst of geringste grip-verlies alle vermogen naar de kettingloze wielen, en dus ook het motor-rem vermogen. Rijd je een langere echt gladde helling af dan kan je het best diff-lock inschakelen (en alleen bij de scherpere bochten even uit), met diff-lock dwing je voor- en achter-as gelijk te lopen, verliest ondanks de kettingen één wiel even grip dan blijft de auto aan de drie overgebleven wielen "hangen". Alleen werkt diff-lock tegen als je door een scherpere bocht wilt, dus dan kan het lonen het even uit te schakelen.

Gezien de beschrijving van de route zal het wel meevallen, maar je hebt het weer niet in de hand: Als het een dag en nacht lang doorsneeuwt dan kan ongeveer alles ... en dan kan het toch erg prettig zijn als je niet op de autoweg in je caravan moet overnachten.

Ligt er dik sneeuw en zijn daar berijdbare sporen in dan kom je zonder kettingen met alleen winterbanden heel ver .... totdat je om welke reden dan ook uit het spoor raakt, vanaf dat moment gaat de sneeuw jou sturen (been there, seen that .... en heb het slachtoffer tot tweemaal losgetrokken).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2016, 18:32

Persoonlijk vind ik het een vraag als: leg je de slechte banden voor of achter? Ik leg slechte banden in de kliko of op Mp. :lol: :lol:

Gewoon voor én achter kettingen. Een beetje blikschade is al snel veel duurder dan een setje kettingen. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2016, 18:43

Edward schreef:Persoonlijk vind ik het een vraag als: leg je de slechte banden voor of achter? Ik leg slechte banden in de kliko of op Mp. :lol: :lol:

Gewoon voor én achter kettingen. Een beetje blikschade is al snel veel duurder dan een setje kettingen. ;)

't Is natuurlijk gewoon veel beter met 4 kettingen, maar het is ook "gedoe", zeker als je dan wel en dan weer niet met kettingen wilt rijden.

Aan de andere kant, zelf al blijft de blikschade je bespaard: sta je dankzij gemakzucht met twee wielen in een greppel dan ben je langer bezig als een keertje extra kettingen omleggen. Na een paar maal heb je er handigheid in, en is het bijna een leuk klusje.

Groeten MarcS

MCS_6002.jpg
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Jan 2016, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”