Hoeveel km gaat Td5 motor mee?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Tata-D2

Hoeveel km gaat Td5 motor mee?

Berichtdoor Tata-D2 » 04 Feb 2016, 19:36

Beste mensen,

Ik vroeg mij af hoeveel km een Td5 motor mee kan gaan bij 'normaal' gebruik en onderhoud.
En bij welke kmstand zijn (preventieve) reparaties/vervangingen van onderdelen, zoals bv lagers of distributieketting, te verwachten?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.
Groet, Willem
Tata-D2

Roger B.

Re: Hoeveel km gaat Td5 motor mee?

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2016, 20:24

Weet dat er een paar over de 600.000 zijn en nog steeds rijden
gone

Han de Ridder

Berichtdoor Han de Ridder » 04 Feb 2016, 20:54

Tja... mijnes (uit 2002) staat op 384.00 op het moment. Ergens rond de 230.000 had ik in één week een kapotte turbo, kapotte versnellingsbak en bij het vervangen daarvan werd de tussenbak ook even gecheckt en die zat vol metaalslijpsel dus die kon ook niet blijven zitten. Duur weekje was dat.

Verder alleen gewone dingetjes als een lekkende brandstofkoeler, druppende brandstofdrukregelaar, knakkende cardankruisjes. En een keer een opgeknapte ECU; de auto viel af en toe stil terwijl er absoluut niets uit de ECU viel af te lezen, alsof er niets fout was. Gebruikt en opgeknapt € 400, nieuw € 800 dus ik koos voor de ...... juist. Verder loopt hij nog steeds botermooi.

Mijn Td5 heeft niet echt een zwaar leven, dat zal ook wel tellen. Woon-werk ongeveer 90 km per dag, en tijdens vakantie de Eriba ver weg slepen, naar het Balticum, Albanië en dergelijke.

Ik heb her en der al gehoord over km standen van 7 ton. Maar eigenlijk kun je alleen maar duimen dat íe dat haalt, garantie heb je niet.

Succes.

Han de Ridder.
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.

Roger

Berichtdoor Roger » 05 Feb 2016, 10:22

als je puur over het blok praat las ik laatst ook ergens stand van een miljoen.
olie is waarschijnlijk de belangrijkste factor, naast goed behandelen zoals warmrijden etc.
alle randzaken zoals ecu, turbo, kruisjes, pompen etc etc staan los van het blok.

ik heb het idee dat een TD5 blok redelijk solide en betrouwbaar is.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 05 Feb 2016, 10:40

Tja, mijn blok staat nu bijna op 420k en loopt als een zonnetje met elke 20k verse olie. Aan het blok zelf is nog nooit iets gebeurd, alleen het bekende injectorkabelboompje (en ik heb het dus niet over alles eromheen) Hij gaat wel zo langzamerhand steeds iets meer gebruiken onder dezelfde omstandigheden.

Grr, Sj@rif TD5 110 1999
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2016, 13:18

Roger schreef:als je puur over het blok praat las ik laatst ook ergens stand van een miljoen.
olie is waarschijnlijk de belangrijkste factor, naast goed behandelen zoals warmrijden etc.
alle randzaken zoals ecu, turbo, kruisjes, pompen etc etc staan los van het blok.

ik heb het idee dat een TD5 blok redelijk solide en betrouwbaar is.

Ik denk dat het blok goed behandelen het belangrijkst is, ben je een beetje vriendelijk voor het blok dan hoef je zelfs niet te spastisch rond de olie-intervallen te zijn, je kan die een eind oprekken zonder afgestraft te worden.

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 05 Feb 2016, 23:29

Ander bekend td5 probleem is een krom spruitstuk. Bij mij 210k net vervangen verder loopt hij als een zonnetje

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 06 Feb 2016, 14:58

Mijn vorige Disco II heb ik tot 414.000km gereden. Iets na de 400.000 moest wel de koppakking vervangen worden. De ketting is nooit vervangen en zag er nog goed uit bij 400.000km.

Als je netjes omspringt met je Td5 kom je een heel eind vermoed ik.

Dommel

Berichtdoor Dommel » 06 Feb 2016, 19:46

Een bekende van mij beweerde eens dat hij gelezen had dat wanneer de TD5 juist geregeld moet presteren door bijvoorbeeld een kar te trekken en goed onderhouden wordt juist langer meegaat dan een torreke dat een rustig leven heeft met enkel woon-werk-verkeer. Omdat de motor ontworpen is om te moeten werken.

Benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Feb 2016, 20:07

Dommel schreef:Een bekende van mij beweerde eens dat hij gelezen had dat wanneer de TD5 juist geregeld moet presteren door bijvoorbeeld een kar te trekken en goed onderhouden wordt juist langer meegaat dan een torreke dat een rustig leven heeft met enkel woon-werk-verkeer. Omdat de motor ontworpen is om te moeten werken.

die met die kale kop en dat baardje met die afgetrapte soewarte D2 zeker? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Het zal wel een gulden middenweg zijn... "gemaakt om te werken" of niet, geen enkele motor vindt het fijn om ondertoeren kracht te moeten leveren of om koud prestaties te leveren. Van rijden als een oud omaatje (niet die van de VW reclame) wordt een auto ook niet beter... Een Td5 is een toerendiesel, dus je moet hem een beetje hoger dan dat "de experts" denken in de toeren houden, dan rijdt en trekt ie het lekkerst en dat is een teken dat ie dan het gemakkelijkst presteerd dus het minst te lijden heeft
gone

Terug naar “Techniek”