Remmen van defender 90 op een 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
petertv

Remmen van defender 90 op een 130

Berichtdoor petertv » 11 Feb 2016, 20:09

Zoals jullie wellicht weten, ben ik bezig met het restaureren van een 127 uit 1984. Deze is uitgerust met schijfremmen voor en trommelremmen achter op een salisbury as.

Nu heb ik voor de motor een donor Defender gekozen uit 1999. TD5 motor, met nette assen, abs etc erop.
Ik ben van plan om de assen van de 90 onder de 127 te plaatsen. Daarbij moeten de remklauwen gereviseerd worden en de schijven/blokken vernieuwd.
maar...!

Nu ben ik aan het zoeken naar revisiesetjes voor mijn remklauwen en kom erachter dat de klauwen van de 90 en de 110/130 anders zijn. Waarschijnlijk vanwege het hogere gewicht van de auto. Het liefste wil ik op de 127 voor en achter straks schijfremmen

Wat kan ik het beste doen?
optie a) de huidige klauwen reviseren, nieuwe schijven/blokken kopen en dit monteren op mijn 127 (geeft niet een heel fijn gevoel bij mij nog...)

optie b) voor nieuwe klauwen, schijven en blokken voor een 110/130 (dit zijn dezelfde) en achter die van de 90 reviseren + nieuwe schijven en blokken

optie c) voor en achter nieuwe klauwen, schijven en blokken voor de 110/130 en de klauwen van de 90 aan de kant leggen (meest kostbaar, beste gevoel aangezien ik niet bespaar op remmerij)

optie d) voor en achter geventileerde schijven icm speciale klauwen en hetzelfde als c, maar dan nog duurder... :-(

Dan blijven nog een paar vragen staan:

vraag 1: passen de klauwen van de 110/130 op de assen van de 90? -- volgens mij zou dit moeten passen
vraag 2: moet de ABS regelunit worden aangepast cq vervangen door die van een 110/130?
vraag 3: moet de servounit/rembekrachtiger worden gewisseld voor die van een 110/130? (gevoelsmatig, meer olie in het systeem, zelfde drukken, zelfde slag)

WIe weet hier antwoorden op en kan me op weg helpen met mijn vragen?

RobStewart

Re: Remmen van defender 90 op een 130

Berichtdoor RobStewart » 11 Feb 2016, 22:27

... do not use the axles from the 90 on the 130 !

Several points about this.

- it is not designed to fit the 130
- the calipers are too small for the 130
- the calipers from a 110/130 do not fit a 90 axle
- ABS will not work on a 130 as the signal never gets to the control unit

Apart from all of that, you are talking about stopping your vehicle in an emergency, it won't and you'll be dead that would be stupid.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

petertv

Berichtdoor petertv » 12 Feb 2016, 10:02

Bedankt voro je reactie.

dan worden de opties dus anders:

of een achteras van een p38 en een vooras van een 110

of de salisbury ombouwen naar schijf en de huidige vooras ombouwen

mbt de ABS, ik neem de complete kabelboom, abs ecu etc over van de 90 donor. de signalen etc. moeten dan dus wel overkomen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Feb 2016, 11:30

petertv schreef:....

mbt de ABS, ik neem de complete kabelboom, abs ecu etc over van de 90 donor. de signalen etc. moeten dan dus wel overkomen.

Om mij niet helemaal duidelijke redenen heeft LandRover lang geen ABS/ETC op de 130 geleverd.
Echter, als ik het goed heb, kwam het uiteindelijk, bij de latere Puma's, wel als optie op de 130.

Er is in ieder geval één reden waarom ABS/ETC iets problematischer is op een 130: de lengte ... dwz de weglengte die de voorwielen afleggen kan meer verschillen van de achterwielen als bij een kortere auto. Door dit weglegngte-verschil zou de ABS/ETC eerder kunnen aanspreken, te vroeg dus, onder omstandigheden dat de auto gewoon met grip en alle wielen aan de grond door de bocht rolt ... en dan worden bij het nemen van een kleine rotonde ineens de voorwielen bijgeremd (en dat wil je niet). Een en ander zou "makkelijk" op te lossen zijn met een module die bij meer stuuruitslag meer weglengte verschil als correct ziet, maar daarmee maak je een soort ESP.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 12 Feb 2016, 16:30

De achter remmen van een 90 werken niet goed op een 110/130 .
Door de langere wielbasis kan je met een 110/130 op de achteras relatief harder remmen dan met een 90/Disco/Rangerover.
Daarom zijn de zuigers in de klauw van de 110/130 ook groter dan de zuigers in de klauw van de 90/Disco/Rangerover.
Meer oppervlak van de zuiger bij een bepaalde remdruk geeft meer remkoppel.
In een remcylinder heerst in het circuit naar de vooras dezelfde druk als in het circuit naar de achteras. De afmetingen van de zuigers in de remklauwen bepalen uiteindelijk de rembalans. En door de gewichts overdracht naar de vooras moet er uiteraard op de vooras relatief harder geremd worden.

Als je toch 90 klauwen op een 130 zet zal je merken dat je harder moet trappen en dat de auto op de achteras minder effectief remt.

Volgens mij passen 110/130 klauwen wel op een 90 as.
Op de rally raid auto (106'' wielbasis) had ik namelijk eerst de 90 rempklauwen en die heb ik later vervangen door 110/130 klauwen en dat ging zonder problemen en aanpassingen. Maar deze as is niet standaard en daarom weet ik het niet helemaal zeker.

Welke zuiger je nodig hebt moet je onafhankelijk zien van de ventilatie.
Of een schijf wel of niet geventileerd is heeft geen invloed op de remkracht bij koude remmen.
De ventilatie heeft invloed op hoe lang je remmen het blijven doen.

Misschien kan je het beste een Salisbury as met schijfremmen van een 110 zoeken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Feb 2016, 18:11

JoostKenya schreef:...

Misschien kan je het beste een Salisbury as met schijfremmen van een 110 zoeken.

Precies, of een nieuwere Rover-as van een 110/130 (de latere 110/130 hebben versterkte Rover-differentieels).
De meningen over Rover <=> Salisbury zijn verdeeld: Salisbury is solider, maar ook minder makkelijk in geval van onderhoud.

Ik kan me vergissen, maar ik meen dat de achter-remblokjes bij de latere 110/130 groter zijn geworden -- dat is nog even iets om naar te kijken.

Blijft nog de ABS/ETC-vraag: Waarom heeft LandRover die lang niet op de 130 geleverd.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Feb 2016, 19:08

petertv schreef:
of een achteras van een p38 en een vooras van een 110

of de salisbury ombouwen naar schijf en de huidige vooras ombouwen

Da gaat nie werken nie. Ten eerste heb je dan achter een andere steek voor je velgen, ten tweede wordt het heul veul werk om het differentieel aan de tussenbak te knopen daar een P38 z'n diffs aan de andere kant heeft zitten......

Gewoon een Roveras zoeken, want een Salls is veel te duur en nie beter nie. Abs kun je vergeten, helemaal als dat van een 90 af komt. Alleen al door de kabels te verlengen werkt de boel niet meer.

Tenzij je dat van een MY2015-2016 afsloopt gaat dat nie werken nie.....
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Johnny

Berichtdoor Johnny » 12 Feb 2016, 19:50

Of de huidige setup gebruiken. Verschil in remkracht ga je niet merken trommels of schijven achter.
Dan zou je alles ombouwen omdat het makkelijker te onderhouden is.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

petertv

Berichtdoor petertv » 18 Feb 2016, 20:14

oke! bedankt allemaal voor de verschillende antwoorden.

Het volgende heb ik nu gedaan:
- gereviseerde klauwen voor geventileerde schijven van een 110 opgezocht (haal ik morgen op)
- nieuwe geventileerde schijven en blokken van EBC gekocht (liggen nu op tafel)
- gisteravond de achterremmen van de 127 geinspecteerd. Ik denk dat ik voor de achterremmen nieuwe schoenen en zuigers bestel (en klein materiaal). de remtrommels zagen er nog strak uit, de remschoenen hadden nog een 2mm voering over.

Dan vind ik nog de volgende technische uitdaging:
- de remservo van de 90 TD5 met ABS kan ik volgens mij her gebruiken voor mijn 127 zonder ABS
- de master-remcilinde (op de remservo) moet ik vervangen door een voor een 110/130 zonder ABS (waarschijnlijk nieuw)
Zoals ik nu kan beoordelen is de master-remcilinder van een 90 en 130 verschillende qua slag.
de remservo geeft de remverhouding en is van de recentere 90 hetzelfde, of beter dan wat destijds de 127 had.

graag nog een keer jullie mening en of mijn zoektocht juist is geweest.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 19 Feb 2016, 14:09

petertv schreef:Dan vind ik nog de volgende technische uitdaging:
- de remservo van de 90 TD5 met ABS kan ik volgens mij her gebruiken voor mijn 127 zonder ABS
- de master-remcilinde (op de remservo) moet ik vervangen door een voor een 110/130 zonder ABS (waarschijnlijk nieuw)
Zoals ik nu kan beoordelen is de master-remcilinder van een 90 en 130 verschillende qua slag.
de remservo geeft de remverhouding en is van de recentere 90 hetzelfde, of beter dan wat destijds de 127 had.

Zolang ABS niet ingrijpt en druk aflaat is er geen verschil in de werking van het remsysteem met of zonder ABS.

Een hoofdremcilinder van een Defender bepaalt niet wat de rembalans is!
De remdruk in het circuit naar de achteras is namelijk gelijk aan de remdruk in het circuit naar de vooras.
De rembalans wordt in een Defender bepaald door de maatvoering van de remklauwen.

Je kunt daarom zonder problemen eerst de remcilinder van de 90 met ABS uitproberen.

Als die niet bevalt kan je altijd nog een remcilinder van een 130 proberen (als die tenminste zo op de servo past). Deze heeft wellicht een iets afwijkende diameter van de zuiger waardoor het remmen iets lichter of iets zwaarder is. Maar de verschillen zullen denk ik gering zijn.

Terug naar “Techniek”