Defender 110 2001 td5 binnenverlichting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Defender 110 2001 td5 binnenverlichting

Berichtdoor Jankouwenberg » 21 Feb 2016, 07:38

Rovertjes

Gisteren druk bezig geweest met onder andere een nieuwe cv joint, maar ook de hemel naar beneden gehaald om te kijken waarom mijn binnenverlichting alleen brand als ik hem met de hand aanzet, en niet als ik de deur open doe. Wat heb ik gedaan:

1. Hemel voor los ter controle stekker verbindingen => oke
2. As10 los voor controlle paars witte draad en lek naar aarde => oké
3.alle schakelaars van de binnenverlichting nagelopen en schoon => oké
4. Nanocom aangesloten en controlle wat valt op:
A. Test binnenverlichting via nanocom testprogramma werkt. Dus AS10 kan de verlichting aan aarde koppelen en laten knipperen.
B. Nanocom geeft een fault bij status binnenverlichting.
C. Nanocom zegt bij geldige td5 code geleerd NO
D. Voor de zekerheid optie welkom light staat aan
5. Ecu wel 4 keer gekoppeld aan de AS10 procedure oké maar veranderd niets in punt 4.

Toen was het donker en was ik het zat.

Ik heb het gevoel dat probleem in de communicatie tussen ecu en AS10 zit. Ecu geeft signaal deur open niet goed door? Maar alarm gaat wel af als ik de deuren open. Alle deurschalaars zijn oké

Idee of tips? Graag wat extra menskracht tegenover de land rover electronica

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Johnny

Re: Defender 110 2001 td5 binnenverlichting

Berichtdoor Johnny » 21 Feb 2016, 08:48

De schakelaar waar de deur tegen aan drukt geeft vaak problemen door een slechte massa. als je dit gaat controleren hou dan wel de stekertjes goed in de gaten, is een rot klus om weer naar buiten te vissen,
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Feb 2016, 11:16

Johnny schreef:De schakelaar waar de deur tegen aan drukt geeft vaak problemen door een slechte massa. als je dit gaat controleren hou dan wel de stekertjes goed in de gaten, is een rot klus om weer naar buiten te vissen,

Precies, bij mijn Td5 gebeurt regelmatig hetzelfde (ook bij de 300 Tdi overigens en daar heb ik de deurschakelaartjes al eens vervangen, mede omdat er eentje spontaan uit elkaar sprong). Ik frunnik meestal even aan het pennetje van de deurschakelaar en dan doet ie het weer even.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Feb 2016, 11:37

dat je alarm wel af gaat bij openen van de deur kan ook van het ultrasoon komen, hoeft niet persee vanuit de deurschakelaar te komen ;)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2016, 13:23

Erik Peters schreef:
Johnny schreef:De schakelaar waar de deur tegen aan drukt geeft vaak problemen door een slechte massa. als je dit gaat controleren hou dan wel de stekertjes goed in de gaten, is een rot klus om weer naar buiten te vissen,

Precies, bij mijn Td5 gebeurt regelmatig hetzelfde (ook bij de 300 Tdi overigens en daar heb ik de deurschakelaartjes al eens vervangen, mede omdat er eentje spontaan uit elkaar sprong). Ik frunnik meestal even aan het pennetje van de deurschakelaar en dan doet ie het weer even.

Precies, even jutteren aan het schakelaartje helpt bij mij ook (en idem bij mijn oude Td5 ... nu ik het intyp: bij de Puma werkt het allemaal redelijk goed).
Wat een handzamer testmethode kan zijn is kijken of het binnenlicht ook weigerachtig is bij het openen van de achterdeur, het schakelaartje zit daar prettig voor de hand (althans bij een 110HardTop - heb je bijv een 110CrewCab dan heb je niet eens een achterdeur).
Als alles goed werkt dan werkt wellicht het keuze-schakelaartje op de binnenverlichting niet.

Groeten MarcS

LR110CrewCab.jpg
    NB Dit was 3 jaar geleden, nu hier geen sneeuw.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Feb 2016, 16:14

Roger B. schreef:dat je alarm wel af gaat bij openen van de deur kan ook van het ultrasoon komen, hoeft niet persee vanuit de deurschakelaar te komen ;)

Inderdaad, maar ik kan mij ook voorstellen dat het alarm genoeg heeft aan een miniem stroompje, waarop de binnenverlichting niet wil branden. Het lampje van het alarm op het dashboard reageert doorgaans wel op het openen van het portier.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 21 Feb 2016, 17:04

Jullie wijzen allemaal naar een defecte deurschakelaar. Laat overigens duidelijk zijn dat hij het op geen enkele deur doet. Zal hem morgen de deurschakelaar eens naar aarde lussen, maar het is het denk ik niet. Heb alle durschakelingen ook al netjes schoon gemaakt met contactspray

De schakelaar aan het plafond werkt wel ik kan met de nanocom testen en dan knippers de binnenverlichting vrolijk.

In ieder geval bedankt voor de tips zover

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2016, 17:41

Jankouwenberg schreef:Jullie wijzen allemaal naar een defecte deurschakelaar. Laat overigens duidelijk zijn dat hij het op geen enkele deur doet. Zal hem morgen de deurschakelaar eens naar aarde lussen, maar het is het denk ik niet. Heb alle deurschakelingen ook al netjes schoon gemaakt met contactspray

De schakelaar aan het plafond werkt wel ik kan met de nanocom testen en dan knippers de binnenverlichting vrolijk.

In ieder geval bedankt voor de tips zover

Ik weet zeker dat ik meermaals had dat twee deurschakelaars het tegelijk niet deden, niet links en niet achter, dus drie tegelijk kan ook ... maar als je ze alle drie hebt schoongemaakt dan zal het daar wel niet aan liggen. Je noemde deze voorbereidende stap niet -- ik dacht nog: best rigoureus om direct naar de nanocom en hemel te grijpen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Feb 2016, 19:53

Landmarcs schreef:Ik weet zeker dat ik meermaals had dat twee deurschakelaars het tegelijk niet deden, niet links en niet achter, dus drie tegelijk kan ook ...

Inderdaad en ik heb een vijfdeurs......
Ook heb ik (met de 300 Tdi) wel eens gehad dat de binnenverlichting bleef branden met de deuren gesloten (overdag niet zo'n probleem, maar in het donker wel vervelend rijden). Als gevolg van vocht bij de voordeur schakelaars is mijn vermoeden, na vervangen van die schakelaars is het nog niet weer voorgekomen.

Groet,

Erik.

Peu

Berichtdoor Peu » 22 Feb 2016, 08:54

Heb ik bij toeval ook eens ontdekt!

Via de tester bij de garage zag ik "interior light" op "disabled" staan. Even aanklikken en hij werkt weer en zelfs met vertraging! :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Terug naar “Techniek”