Luchtvering P38 ten einde raad

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rene van den Berg

Luchtvering P38 ten einde raad

Berichtdoor Rene van den Berg » 23 Jun 2010, 07:59

Wie heeft er nog een tip voor het oplossen van de storing in de EAS luchtvering van mijn P38.

Het probleem is dat de compressor bijna continue blijft pompen, het systeem is echter wel op druk, ik heb een druk meter geplaatst op de druktank. Deze geeft netjes een waarde aan van 9,5 bar.
ALs de auto stationair draait en stil staat blijft het systeem op druk en staat de pomp stil. Als er gereden wordt valt de druk terug door het veren denk ik, en slaat de compressor aan. En blijft gedurende het rijden bijna continue pompen, deze wordt hierdoor te heet.

Ik heb inmiddels de volgende onderdelen vervangen:
- 4 stuks balgen, de vorige waren lek;
- de compressor, de vorige ook al eens gereviseerd;
- de drukschakelaar in het kleppenblok;
- het membraam in het kleppenblok;
- alle rubbers in het kleppenblok en de rubbers van de ventielen in het kleppenblok;

ALs ik de auto 's avonds weg zet op druk , zakt de druk gedurende de nacht terug naar 6 bar ongeveer. Ik heb de druktank ook al eens alleen op druk laten staan een nacht dan zakt de druk bijna niet terug, deze is dus niet lek volgens mij.

Als ik met de laptop het systeem uit lees, krijg ik wel vreemde waarden. Als ik de waardes ophaal vanuit de hoogtesensoren in de stand normaal. Krijg ik waardes van ongeveer 128. Kijk ik in de calibratie waar de waardes gewijzigd kunnen worden staan hier voor de normaalstand waardes van ongeveer 110. Dit klopt volgens mij niet.

WIe heeft er een goede tip, om de storing te traceren. Ik heb de auto ook al bij de LAndrover dealer in Zwolle gehad, die had ook geen oplossing.
Ik ben wel zo goed als klaar met de luchtvering en wil misschien wel over naar spiraalveren.
Heeft er ook iemand ervaring met het plaatsen van spiraalveren, waarbij de terreinvaardigheden behouden blijven. Dat de auto wel voldoende vrije hoogte houd in het terrein.

Michiel Tom

Re:Luchtvering P38 ten einde raad

Berichtdoor Michiel Tom » 23 Jun 2010, 09:37

Hi Rene, ik heb prima ervaring met spiraalveren na vergelijkbare ervaringen als de jouwe. Maar dan met onze Disco II (die technisch overeenkomsten met de P 38 zou hebben, geloof ik).

Ik was er op zeker moment zo klaar mee, verschillende techneuten zijn er heel wat uren mee bezig geweest, dat ik de balgen er onderuit heb gehaald en via de ECU de compressor uit heb laten zetten. Er is wel een minpuntje: een echte oplossing is dit natuurlijk niet. Het systeem zou hoe dan ook tot normale werking te dwingen moeten zijn, want 'dooie dingen winnen niet'.

Waar je nog even goed naar zou kunnen kijken is correct functioneren van de hoogtesensoren op zich. Die moeten uiteindelijk bepalen of de auto goed staat en of dat gecorrigeerd zou moeten worden. Zijn ze wel helemaal onbeschadigd, niet verbogen e.d? Heb je ze al eens omgewisseld of vervangen?

Veel sterkte er mee, het is inderdaad totaal irritant...
In the beginning there was nothing... which exploded.

Michiel | 110 RHD 1985

http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl

Gerard_L

Berichtdoor Gerard_L » 23 Jun 2010, 10:13

Check de hoogtesensoren.
Als er een niet goed is en een verkeerde waarde aangeeft, blijft hij pompen omdat hij denkt dat hij te laag staat.
Bel eens met Goswin van http://www.landroverwinkel.nl die weet alles van die luchtvering.

Gerard

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jun 2010, 12:22

Idd de hoogte sensoren. Als je geen luchtvering wilt verkoop dan gewoon je Range. Spiraalveren veren maar daar houdt het ook op. Je houdt dan een waardeloze auto over.

De luchtvering is een fantastisch systeem dat probleemloos kan werken. Alleen als er ets stuk is moet je rustig diagnosticeren en vooral deduceren vóórdat je onderdelen gaat vervangen! Ik heb nooit problemen gehad met het systeem, alleen zit een storing nooit waar je hem het eerst verwacht. ;)

Vorige week bij een Disco de luchtvering gedaan en als je daar niet uitkomt moet je gewoon ophouden met zelf sleutelen! :blink: :blink:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 23 Jun 2010, 13:11

Edward schrijft:

Vorige week bij een Disco de luchtvering gedaan en als je daar niet uitkomt moet je gewoon ophouden met zelf sleutelen! :blink: :blink:

Dat klopt eigenlijk wel, ja.
Zelfs ik :blush: begreep helemaal wat er met de luchtvering aan de hand was, en wat we eraan moesten doen.

Groet
Marco
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 23 Jun 2010, 23:54

Ik zou de oorzaak in de elektronica zoeken. Een sensor zal wel een verkeerd bericht sturen naar het luchtveringssysteem.

Een Range op spiraalveren hoort eigenlijk niet. ;) De luchtvering is toch wel het bijzondere van de 38A.

Goswin

Berichtdoor Goswin » 08 Jul 2010, 17:51

Trek het zwarte relais onder de bestuurdersstoel eens los als je je auto parkeert vanavond... hiermee schakel je de volledige EAS controle van je RR uit.

Als je ergens een lek heb, dan ga je dit morgenvroeg terugzien op de plek waar je systeem ook echt lek is.

Stel dat je linksvoor een lekkage hebt, dan zakt je auto op deze manier ook alleen linksvoor.

Als je het relais ingestoken laat, dan wilt je RR te allen tijde nivileren. Dwz, linksvoor zakt? Dan ook rechtsvoor en vervolgens ook de achterkant... met een ingestoken relais kom je dus nooit echt snel achter de plek waar je lekkage ook werkelijk is.

Mocht je RR nu volledig zakken terwijl het relais is uitgetrokken, dan is ofwel je kleppenblok niet goed, ofwel heb je een lekkage bij je reserve-tank.

Zakt je auto uberhaupt niet (noemenswaardig) en blijft de pomp constant lopen, dan is het de groene druksensor op je kleppenblok...

Wat trouwens ook nog een oorzaak kan zijn, is dat zwarte relais wat je los moet trekken :) ... hier staan nl. alle waardes van jouw RR in opgeslagen (dus standaard rij-hoogte, snelwegstand, etc.etc..)

Hopelijk helpt dit je iets op weg.

Groet,
Goswin
- http://twitter.com/landroverwinkel -

- RR P38 4.6HSE 1994 - LR3 4.0V6 petrol -

- http://www.LandRoverwinkel.nl -

Jos

Berichtdoor Jos » 27 Mei 2012, 15:27

Hallo,
Ik weet dat het een beetje laat is in deze discussie maar ik heb goede resultaten behaald door de auto met een eas kabel en de laptop hoger te plaatsen. Je moet wel weten wat je doet maar dat is altijd bij de rr. Eerst liep de compressor erg vaak. ongeveer 70% van de rijtijd.
Na nieuwe afstelling merk ik nu dat hij minder dan 10% loopt.
Tijdens het afstellen goed rondom meten dat de hoogten gelijk zijn en dat hij niet linksvoor en rechtsachter tegelijk te hoog staat. hij staat dan op een diagonaal en de kleppensectie gaat dan bijregelen: dat kost erg veel lucht.

Groeten Jos

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Mei 2012, 15:50

niet meten, maar blokjes van juiste hoogte tussen as en chassis leggen en zo calibreren, zo doet landrover het ook (die blokjes is een set nylon blokken)
gone

Terug naar “Techniek”