110 Td5 2007: Slippende koppeling na chippen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dexperados

110 Td5 2007: Slippende koppeling na chippen?

Berichtdoor Dexperados » 16 Apr 2016, 18:47

Hallo allemaal,

ik zal me gelijk even voorstellen, ik ben Dexter en ben ontzettend lang op zoek geweest naar een Defender en heb helaas ook ontzettend lang moeten wachten tot er een mogelijkheid kwam om deze aan te schaffen. Gelukkig is alles op z'n plek terecht gekomen en heb ik een week of 4 geleden een prachtige 110 TD5 uit 2007 aangeschaft. Had al een paar keer in een 90 gereden van een goede vriend en... ja.. welke andere auto is nou beter dit?! Ik heb het zo naar mijn zin in de 110, het is elke dag een feestje!

Nu het volgende probleem, ik vond dat de auto erg langzaam door het verkeer heen te brengen was, dus vandaar dat ik geïnformeerd heb naar het chippen van de auto. Dit was mogelijk, echter bij lage toeren blijft het een beetje 'drama' omdat het een vrij hoogtoerig blok is. Gelukkig is het vanaf 2000-2500 rpm prima te doen nu!
Echter, ik kwam er na 1 dag al achter dat de koppeling nu slipte in de 4e en 5e versnelling.. Dus ik dacht gelijk, zal de standaard koppeling dit dan niet aankunnen? Ik heb mij laten vertellen dat de koppeling het prima aan moet kunnen en dat ik eens goed moest zoeken naar wat het dan wel kon zijn waarom de koppeling slipt, de auto heeft echter maar 70.000 km gereden.

Ik heb even gebruik gemaakt van jullie forum en ben wat topics tegengekomen die mij goed hebben geholpen. Ik kon gelijk in het werkplaatshandboek kijken waar ik het een en ander kon vinden.
Wat ik vooral tegenkom, is dat het erg belangrijk is dat er voldoende vrije slag is. In het handboek wordt gesproken over plusminus 6mm in het pedaal voordat je 'druk' voelt. Ik heb dit getest en er was zeker een mm of 6 speling. Je voelt wel de druk van de veer, maar niet de druk dat je gaat ontkoppelen. Dus dat is goed!
Daarnaast staat er dat de pen, die tegen de hoofdcilinder aandrukt, ongeveer 1.5mm speling moet hebben. Ik dacht persoonlijk dat je dit direct zou voelen als je het 'stangetje/pen' zou beetpakken en je deze heen en weer kon bewegen.
Ik heb de instructie gevolgd, zoals in het boek staat, dus de borgmoeren los, en dan uitmeten dat het pedaal 140mm vanaf de vloerplaat staat. Die van mij stond op 135 ongeveer. Ik had het dusdanig versteld, zodat deze op ongeveer 140mm kwam te staan, testrondje en wat blijkt.... nog veel erger..
Zelfs in z'n 3e versnelling nu en in de 5e versnelling is het alleen maar toeren maken en geen vooruitgang.
Dus ik heb alles weer teruggezet zoals het stond.

Nu de vraag, doe ik iets verkeerd? Zo ja, wat?
En hoe meet je die 1,5mm? The 'push rod' zit deel in een soort rubber en gaat de hoofdcilinder in, dus ik kan het niet visueel checken..
Graag advies!

Daarnaast las ik nog het een en ander over 'een plug' waar ik aan kan draaien/eruit kan halen? Welke is dat en wat doet het?
Zie: viewtopic.php?f=14&t=3086&start=10

Dit leken mij de meest voor de handliggende en gemakkelijke procedures om te checken of daar het probleem ligt. Ik ben niet A-technisch, maar ook weer geen monteur, dus ik probeer de gemakkelijke dingen eerst. Mochten jullie nog andere ideeën hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben geweest in mijn omschrijving, het is altijd lastig op afstand zoiets te beoordelen.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie informatie en hulp!

Dexter

Johnny

Re: Slippende koppeling na chippen?

Berichtdoor Johnny » 16 Apr 2016, 18:52

Misschien heb je pech en reed de vorige eigenaar vaak met een aanhanger achteruit of hij kon helemaal niet rijden. Wat ook nog kan is dat de koppeling laten slippen gebruikt is om meer vermogen te hebben tijdens het weg rijden.

Met andere woorden, misschien is je koppeling gewoon wel versleten.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

ppw

Re: Slippende koppeling na chippen?

Berichtdoor ppw » 16 Apr 2016, 19:22

zou eerst eens nieuwe remolie erin gooien en goed ontluchten..... :roll:
en plug welke je wellicht bedoelt is om water uit je koppelingsplaat te houden, zogenaamde wading plug.... dopje 13 maar moet niet uitmaken...
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Dexperados

Re: 110 Td5 2007: Slippende koppeling na chippen?

Berichtdoor Dexperados » 16 Apr 2016, 21:50

Bedankt voor jullie reacties.

Koppeling versleten na 70.000 km? Bij continu gebruik zware aanhanger wil ik dat misschien wel geloven, maar volgens horen/zeggen is de auto gebruikt voor dagelijks normaal gebruik en af en toe eens off road.
Hetgeen wat ik vreemd vind, is dat ik het voor het chippen niet had.

Ik heb een apart reservoir voor de koppeling en een aparte voor remolie. Loopt dit dan nog steeds samen?

Wat ik misschien vergeten ben te vermelden, is dat de auto wel gewoon prima schakelt, het enige is dat in z'n achteruit hij soms een soort 'tjirpend' geluid maakt. Dit heb ik overigens bij een aantal Defenders gehoord waar ik in heb proefgereden, dus ik ga er niet vanuit dat het hiermee te maken heeft, maar wie weet!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Apr 2016, 22:00

Dexperados schreef:Ik heb de instructie gevolgd, zoals in het boek staat, dus de borgmoeren los, en dan uitmeten dat het pedaal 140mm vanaf de vloerplaat staat. Die van mij stond op 135 ongeveer. Ik had het dusdanig versteld, zodat deze op ongeveer 140mm kwam te staan, testrondje en wat blijkt.... nog veel erger..
Zelfs in z'n 3e versnelling nu en in de 5e versnelling is het alleen maar toeren maken en geen vooruitgang.
Dus ik heb alles weer teruggezet zoals het stond.

Nu de vraag, doe ik iets verkeerd? Zo ja, wat?

Ja, die 140 mm stel je af met de aanslag bout en niet met het bedieningsstangetje. Overigens kan mijn's inziens een pedaalhoogte van 135 mm ook prima. Tijdens het afstellen van de pedaalhoogte (middels de aanslagbout), dien je het bedieningsstangetje 'los' te hebben (borgmoertjes zo ver los draaien dat het pedaal vrij richting die 140 mm te stellen is. Dan kun je het stangetje met twee vingers makkelijk 'in' de hoofdcilinder drukken, tot tegen een 'aanslag' (de zuiger) dan 1,5 mm terug halen (veel verder terug kan ook niet aangezien er een ring achter zit en het stangetje een verdikking aan het uiteinde heeft) en in die stand het stangetje vastzetten aan het koppelingspedaal door de borgmoertjes aan te draaien.

In deze stand staat er geen 'druk' op de zuiger, die in principe ver genoeg naar achteren kan om in ruststand de olie vrijelijk naar het reservoirtje te laten stromen, waardoor de koppeling zelfstellend is.

Indien bovenstaande correct is uitgevoerd en de koppeling slipt nog steeds in 4 of 5, dan denk ik dat Johnny het bij het rechte eind heeft.

Groet,

Erik.

Aanvulling: Wat ppw bedoelt is dat in je koppelingsreservoir ook gewoon remolie gaat.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Johnny

Berichtdoor Johnny » 16 Apr 2016, 22:03

Dat getjilp komt vanzelf ook in ze een. Zeker als het sochtends echt koud is. Dat is zeer waarschijnlijk de kopere bus waar de as van versnellingsbak in draait achter de koppelingsplaten.

Als er te weinig olie of oude olie in het systeem zou zitten was schakelen lastig, maar hoef ke geen problemen te ondervinden als je niet koppeld.

Hoeveel pk heb je ongeveer?
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2016, 22:26

Dexperados schreef:Nu het volgende probleem, ik vond dat de auto erg langzaam door het verkeer heen te brengen was, dus vandaar dat ik geïnformeerd heb naar het chippen van de auto. Dit was mogelijk, echter bij lage toeren blijft het een beetje 'drama' omdat het een vrij hoogtoerig blok is. Gelukkig is het vanaf 2000-2500 rpm prima te doen nu!

Dexter/Dexperados,

Heb je de Td5 voor het chippen eerst goed doorgenomen op die punten die de motor sloom kunnen maken?
Vervuilde sensoren, een dicht geslibd inlaattraject, een vervuilde (of zelfs lekke) intercooler, een vast zittende waste-klep ....

Ik vraag dat omdat mijns inziens een goede Td5 - zelfs standaard - voor die 2000 rpm toch echt meer als alleen "drama" levert.

En vraag twee is: wat heb je voor chip-tuning? Ik begreep dat de betere chip-tuning de Td5 ook onder de 2000 rpm oppept. Daar is ook serieus winst te behalen want onchipt trekt ie vanaf 1500 rpm wel, maar alleen als je geduld hebt. Dat ie het nu tussen de 2000-2500 leuk doet is mooi maar niet bijzonder, dat is, bij een ongetunede, het toerengebied met het maximum koppel.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Apr 2016, 22:49

Landmarcs schreef:Ik vraag dat omdat mijns inziens een goede Td5 - zelfs standaard - voor die 2000 rpm toch echt meer als alleen "drama" levert.

En vraag twee is: wat heb je voor chip-tuning? Ik begreep dat de betere chip-tuning de Td5 ook onder de 2000 rpm oppept. Daar is ook serieus winst te behalen want onchipt trekt ie vanaf 1500 rpm wel, maar alleen als je geduld hebt. Dat ie het nu tussen de 2000-2500 leuk doet is mooi maar niet bijzonder, dat is, bij een ongetunede, het toerengebied met het maximum koppel.

Groeten MarcS

Mijn idee, als ie NA tuning pas na 2000 rpm iets begint te doen dan is het wel een heel sloom en lui blok. Eerst eens een paar duizend kilometer goed "los" rijden....
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2016, 22:58

sloom blok, of te hoge verwachtingen van het sportief presteren van een deafener
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Apr 2016, 23:14

Roger B. schreef:sloom blok, of te hoge verwachtingen van het sportief presteren van een deafener

Nee, een fatsoenlijke Td5 begint gewoon bij 1800 rpm al flink te trekken. Dat heeft niks met sportief te maken. :roll: :roll:

Maar het maakt wel heel veel uit hoe ermee gereden is. Toen ik onze laatste D2 kocht kwam ie ook nauwelijks van z'n plek en was ie gewoon op alle fronten sloom. Nu is ie iets losser en sneller dan de getunede Disco van een makker. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”