trekgewichten???

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
roadcrew

trekgewichten???

Berichtdoor roadcrew » 01 Nov 2011, 10:39

Hallo,
Heeft iemand misschien ervaring met het aanvragen van de trekgewichten van z`n landrover bij de importeur??
Ik heb een maand geleden een aanvraag gedaan en na drie weken nog eens geïnformeerd maar het enige dat ik krijg is :het is in behandeling! Zal best zo zijn maar kan me nou niet voorstellen dat het bij een 109 serie III zo heel moeilijk kan zijn. Of zou het misschien komen doordat het een oud beestje is en er dus geen ruk meer aan te verdienen valt? Maar zoals gezegd, als iemand een idee heeft hoelang zoiets normaal gaat duren graag een reactie. Ik ben bang dat als ik teveel ga zeuren het nog veel langer gaat duren.

B.v.d.
Loet.

Roger B.

Re:trekgewichten???

Berichtdoor Roger B. » 01 Nov 2011, 10:53

bij "moderne" auto's vraag je dat niet bij de importeur aan, daar moet je van de fabrikant van de trekaak opgave hebben en typenummer en dan aanvullingsblad bij RDW aanvragen, ander niet meer dan 750 kg trekken
gone

roadcrew

Berichtdoor roadcrew » 01 Nov 2011, 11:33

Sorry Roger, maar dat is toch echt de manier volgens de RDW. Anders kunnen ze het kentekenbewijs niet aanpassen. Bovendien hebben ze er nog bij vermeld dat als er geen trekgewichten op het kenteken staan je nog geen kruiwagen mag trekken. :dry:

luijkr

Berichtdoor luijkr » 01 Nov 2011, 14:54

Klopt Roger, onder mijn Def bj 1992 zit een Brink trekhaak (typeplaatje geeft aan 3500kg trekgewicht). Keuring bij RDW aangevraagd voor kentekenbewijs (ca 2 weken). Met constructie tekening trekhaak erna toe. Daar bij RDW op de brug tbv controle bevestiging en bevestigingsmiddelen. Klaar, 3500 kg trekgewicht staat nu op het kentekenbewijs.
robert

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Nov 2011, 16:19

roadcrew schrijft:
Sorry Roger, maar dat is toch echt de manier volgens de RDW. Anders kunnen ze het kentekenbewijs niet aanpassen. Bovendien hebben ze er nog bij vermeld dat als er geen trekgewichten op het kenteken staan je nog geen kruiwagen mag trekken. :dry:

Zware kruiwagen, want met ongekeurde trekhaak mag max 750kg getrokken worden...

Vor een series is die typegoedkeuring van de trekhaak er waarschijnlijk nooit geweest en daarom moet dat dan door de fabrikant (importeur)opgegeven worden en moet bij keuring bepaald worden of de haak dat dan ook mag
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Nov 2011, 20:27

Roger B. schrijft:
roadcrew schrijft:

Vor een series is die typegoedkeuring van de trekhaak er waarschijnlijk nooit geweest en daarom moet dat dan door de fabrikant (importeur)opgegeven worden en moet bij keuring bepaald worden of de haak dat dan ook mag

Jaaaaaaaaren geleden had ik op mijn 109 Stawag series III 2,25 D een Brink trekhaak met een max. trekgewicht van 2500 kg en dit via de RDW ook op het (grijs)kenteken. En met een vangmuilkoppeling en luchtremmen (op de aanhanger) mocht je toen 4000 kg trekken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

rrover

Berichtdoor rrover » 01 Nov 2011, 20:35

Dat moet toch echt via een verklaring van de fabrikant (en de importeur mag dat doen namens de fabrikant).
Het maakt overigens nog uit of de auto geel of grijs kenteken heeft. Daarvoor gelden verschillende regels.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

roadcrew

Berichtdoor roadcrew » 02 Nov 2011, 09:15

Roger B. schrijft:
roadcrew schrijft:

Roger, dat van die ongekeurde trekhaak zal wel zo zijn, maar als er geen trekgewicht op het kenteken staat mag je dus helemaal niks erachter hangen. Volgens de RDW moet je het papier wat je van de importeur krijgt(ooit) samen met je kentekenbewijs opgesturen naar de RDW en deze past het kenteken op deze gegevens aan, geen fysieke keuring door de RDW dus. Dus ook als er geen trekhaak onder zit krijg je 3500kg op het kenteken als dat door de importeur opgegeven wordt.

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2011, 09:33

Het is een combinatie van gegevens. Op het kenteken staat het maximale trekgewicht dat de autio mag trekken. Dat mag echter alleen getrokken worden als de trekhaak dat ook kan. Staat op de trekhaak 2000kg terwijl het kenteken 3500 vermeld geldt uiteraard die 2000. Heeft de trekhaak geen E-keur mag je maar 750kg trekken ongeacht wat je kenteken vermeld.

Vermeld je kenteken geen trekgewicht mag je idd niks trekken.

Overigens kun je bij een controle ook nog gedoe krijgen als wél alles klopt maar er geen typeplaatje meer op de trekhaak zit omdat dat bv weggeblazen is met de hogedrukspuit. Dan heeft de politie geen gegevens en dat vinden zij (soms) hetzelfde als geen e-keur.....
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

royB

Berichtdoor royB » 02 Nov 2011, 10:17

Ik heb hetzelde bij mijn disco...staat het trekgewicht ookniet op..maar als ik het kenteken bij het rdw intoetste stond er 3500 kg trekgewicht. Rdw gebeld, kenteken opsturen, hun wijzigen het en het staat erop. Heb ook even een kenteken ingevoerd van een 109 https://ovi.rdw.nl/VoertuigDetails.aspx en die mag 2000 kg trekken.
Heel misschien kan je dit ook met jou kenteken doen en dan gewoon opsturen? of dit kenteken als voorbeeld geven?

Geen id of je hier wat aan heb en anders heb je weer wat te lezen gehad :)
Discovery 1996, 300TDI
ongeveer 300000km

Terug naar “Techniek”