Oplossing voor mobiele airco?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobertB

Oplossing voor mobiele airco?

Berichtdoor RobertB » 28 Jun 2016, 17:49

Hallo lotgenoten,

We zijn bezig met voorbereidingen rond onze disco 1 voor een reis naar Marocco begin volgend jaar.
Graag willen we onze hond meenemen en dat zal wel lukken. Nu zullen er momenten zijn dat we iets willen bekijken en de hond ff niet mee kan. Idee is dan om de hond in de auto te laten.
Om nu te zorgen dat de hond dan niet gefrituurd wordt, zijn we op zoek naar een kleine airco met splitunit die op 12V werkt. Het is niet zo handig om de motor te laten draaien lijkt mij :D
Heeft iemand hier ervaring met dergelijke units? Handige tips en tricks zjn welkom! Vooral als ze kostenbesparend zijn :D :D

Ik hoor graag jullie ideeen.
Groeten
Robert

Roger B.

Re: Oplossing voor mobiele airco?

Berichtdoor Roger B. » 28 Jun 2016, 19:16

:shock: hond in de auto laten in hete zon landen..........airco's gebruiken veel energie... komt normaal uit je motor, maar als dat elektrisch moet zal een accu het daar best zwaar mee hebben. Mocht je accu leeg raken of het ding het begeven, is het dier alsnog gefrituurd....

Wie doe je een plezier door het dier mee te zeulen? Jezelf en je gezin, of het dier?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2016, 21:22

Misschien de hond zo africhten dat je de auto gewoon met open ramen kan parkeren ?
Ik kende iemand met een heel felle teckel en die loste op deze wijze twee problemen op.

Is de hond niet waaks genoeg, laat 'm dan gewoon thuis.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 28 Jun 2016, 21:45

Lees eens de reisverhalen van forumgenoot Thimba.
Hij heeft grote afstanden in oa Africa gereden met z'n 110, en had zijn hond als gezelschap tijdens de tochten aldaar.
Welicht dat hij de nodige tips en tricks voor je heeft.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2016, 22:20

zinloze quote verwijderd

Een 110 heeft een paar belangrijke pluspunten (naast de minpunten die Roger B. graag benadrukt).
+ Steile ramen, die relatief weinig zon-instraling geven
+ Kleine (en eventueel ook weinig) ramen
+ Ventilatieklepjes onder de voorruit (behalve als je een Puma hebt)
+ En - vaak - een wit dak.

Met een alu-zonnescherm voor de voorruit, de ventilatieklepjes open en een klein computer-fannetje achterin blijft een Defender in de Pyreneeën-zon redelijk acceptabel qua binnen-warmte, zeker als je de auto nog een beetje schaduw kan geven.   Alleen ... moet je dan heel zeker weten dat het fannetje blijft draaien (ik had er twee, die ik meestal in serie op halve kracht liet draaien*) want zonder stijgt de temperatuur binnen een half uur naar "honds".   * Mooier is een electronische regeling, eventueel zelfs temperatuur gerelateerd

Bij een Disco kan je waarschijnlijk ook wel iets met roostertjes en een fannetje doen .... alleen heb je niet die mooie doorstroming van helemaal voor naar helemaal achterin.
O ja, een fannetje (of zelfs een grotere fan) trekt weinig tot erg weinig stroom, wellicht is het fannetje versleten voordat je een 100Ah accu ermee leeg getrokken hebt.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 28 Jun 2016, 22:30

Marc, vrees dat dit de afdeling zwaar achter de komma is; we hebben het over een hond in een auto achterlaten, in marocco..
In grote lijnen is een auto een auto, en dito voor het beest en land 8-)

Ventilatie roosters zou je kunnen maken als vincent zoals die dat met de zijruiten heeft gedaan(laatst nog een foto van gepoost)
Die computer fan is zeker niet verkeerd bedacht.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2016, 23:05

zinloze quote verwijderd

Tim, de harde praktijk leerde met een Defender in de Pyreneeën-zon, met ventilatieklepjes open, een alu-zonnewering buiten voor de voorruit en een beetje schaduw dat de auto met een bescheiden geforceerde afzuig-ventilatie achterin al heel redelijk "koel" bleef, dwz slecht weinig warmer als de omgevingstemperatuur (dwz luchttemperatuur zoals je die in de schaduw meet).

Mijn toenmalige Defender was Caledonian-Blue - een matig donkere kleur dus - met daarop dan wel een wit dak. Verder had ik in het "harde" HardTop deel al wel isolatie (incl alu-belletjes-spul) zitten, maar tegen warmte helpt isolatie weinig, het alu-belletjes-plastic doet iets tegen het hete blik, maar verder helpt isolatie alleen maar de warmte binnen houden.

Of te wel: Het verschil komt ruim vóór de komma.
Blijft overigens staan dat mijn eerdere advies veiliger is.

Groeten MarcS

steefklei

Berichtdoor steefklei » 04 Jul 2016, 10:24

Een conventionele airco op 12 volt lijkt mij niet handig als het überhaupt bestaat. Waarom probeer je geen verdampingskoeling, je hond weet dit al jaren door te koelen met zijn of haar voetzolen en tong. Het enig wat je nodig hebt is water, een absorptie materiaal en een ventilator op 12 volt natuurlijk.
even op googelen verdampingskoeling 12 volt succes! en een hele leuke tijd in Marokko! (foto´s)

101249_F.jpg
101249_F.jpg (8.82 KiB) 2365 keer bekeken
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jul 2016, 15:40

Ik vraag me af of je daarmee de 50+ graden in een geparkeerde auto omlaag krijgt naar voor de hond gezonde temperaturen
gone

steefklei

Berichtdoor steefklei » 04 Jul 2016, 19:54

zinloos citaat verwijderd

Oh ik wist niet dat hij +50 ºC zou worden, nee dat gaat niet werken dan..
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Terug naar “Techniek”