[Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

[Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Rob Pt » 11 Jul 2016, 13:02

Voor mij een nieuwe storing.

Omstandigheden:

- lokatie: Spanje/Portugal
- autosnelweg, zowel vlakke stukken als stukken met een sterke stijging/daling
- buitentemp: ca. 38 gr.
- Defender + caravan van ca. 1400 kg.
- snelheid: ca. 90 km/u in de juiste (!) versnelling.
- koelvloeistofpeil: OK
- alle riemen: OK
- waterpomp: OK
- visco-koppeling ventilator: OK

Verschijnsel:

Op een gegeven moment hield een aantal keren de motor in. Anders gezegd gedurende een fractie van een seconde geen vermogen. Op dat moment geen idee wat het kon zijn. Er brandde ook geen waarschuwingslampjes of misschien zo kort dat ik het niet gezien heb.
Vanaf dat moment de klokkenwinkel nog beter in de gaten gehouden dan ik normaal al doe. Plotseling zag ik de koelvloeistoftemperatuurmeter in het rood schieten en meteen weer terug naar normaal (iets links van het midden) en dat was dan ook het moment waarop het vermogen wegviel.
Dit is een aantal keren voorgekomen. Ook is de meter een aantal keren naar '0' (blauwe vlak) gesprongen waar hij dan een tijdje bleef staan. Het vermogen viel dan NIET weg. Na een tankstop/rustpauze na het starten van de motor meter weer normaal en daarna begon het circus weer opnieuw.
Dit alles gebeurde volkomen random d.w.z. ik kan geen specifieke omstandigheden aangeven waarin e.e.a. gebeurde.

Vragen:

1. Kan dit duiden op een kapotte koelvloeistoftemperatuursensor waardoor de motor kortstondig in de 'noodloop' schiet?
2. Kent een Def TD5 eigenlijk wel een zgn. 'noodloop'?
2. Ik dacht dat een TD5 minstens 2 van die sensoren had. Juist?
3. Evt. beide, voor de zekerheid, vervangen?
4. Als het niet die sensor(en) is/zijn, wat kan er dan aan de hand zijn?

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Roger B. » 11 Jul 2016, 13:21

Vrij typerende symptomen voor defecte sensor.

Volgens mij maar 1 sensor voor motortemperatuur op de Td5 en ja ook in een defender kent de motor een noodloopprogramma.

Sensor zit nabij de kop in de aansluiting waar die dikke slang met het ontluchtnippeltje op aangesloten is (linksvoor)
gone

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Rob Pt » 11 Jul 2016, 15:16

Bedankt voor je snelle reactie Roger.

Voor de zekerheid wacht ik nog af of er misschien nog iemand is met nog méér ideeën. Ook zal ik nog even in Microcat en/of Rave kijken of het inderdaad maar één sensor is. Zoals gezegd dacht ik dat het er twee waren maar ik weet dat gewoon niet zeker.
Die ene die jij noemt weet ik te zitten en precies zoals jij zegt verdenk ik die sensor omdat hij kennelijk kortstondig een verkeerd signaal afgeeft met genoemde verschijnselen als gevolg.
En dat een Defender ook een zgn. 'noodloop' kent wist ik niet. Is de elektronica toch geavanceerder dan ik dacht ;)
Het was nu in ieder geval de eerste keer dat hij 'noodloopgedrag' gedrag vertoonde. Maar ja voor alles bestaat een eerste keer niet waar ..........

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Roger B. » 11 Jul 2016, 17:40

in principe zijn de motor ecu's van een defender Td5 en een disco Td5 niet zo erg verschillend (als ze al niet het zelfde zijn....Op training bij Land Rover in 1999 beweerde de instructeur dat de ECU's niet uitwisselbaar zijn.... tegenwoordig lees ik op internet wel vaker dat dat wel zo is)

De noodloop die jij merkt is terugregeling van het vermogen o.i.v. te hoge motortemperatuur. Op die manier probeert het management de motor te beschermen tegen schade door te heet doorblazen.

Omdat de Td5 zijn metertje vanuit de ECU aanstuurt is het signaal van de sensor dat je meter laat kelderen ook het signaal dat de ECU verwerkt voor eigen gebruik.... (mede daarom vermoed/meen ik me te herinneren dat er maar één sensor voor de koelwatertemperatuur op een Td5 zit.
gone

conny
Berichten: 614
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor conny » 12 Jul 2016, 14:48

Temp metertje is analoog tot ongeveer 60 gr, daarna wordt hij elektronisch (ja, ja) en blijft in het midden hangen tot precies 105 gr, dan schiet hij ineens naar rood. Proefondervindelijk vastgesteld met een nanocom. Td5 is gevoelig voor te hoge temperatuur en kop gaat redelijk snel krom bij gechipte exemplaren ook uitlaatspruitstuk.

Noodoplossing; motorkap op windvanger zetten; even aan heveltje trekken. Kan gewoon onder het rijden, gebeurd niets. 2e oplossing; carterontluchting naast motorblok hangen en gat in luchtinlaat afdoppen.

Definitieve oplossing; elektrische ventilator met handmatige aan/uit knop en analoge temp meter. Anders kun je weinig doen om een td5 af te koelen, want dan wordt hij weer niet warm in de winter. :D

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6396
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Edward » 12 Jul 2016, 16:29

Of je zorgt gewoon dat alles goed onderhouden is? :roll: :roll: Een Td5 hoort niet warm te lopen. Ook niet met een dikke last aan de haak en een hogere buitentemp.

Vaak wordt in het onderhoud vergeten dat ook oa een radiateur maar een beperkte levensduur heeft net zoals veel andere onderdelen van het koelsysteem.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Roger B. » 12 Jul 2016, 21:55

maar een temperatuur die "ineens" omhoog schiet, dat kan best komen door een digitaal gemanipuleerde temperatuurmeter, maar als de motor echt warm was zakte ie niet direct daarna even snel weer terug, ZO snel kan je koelsysteem niet koelen. Kortom, Robs Td5 wordt volgens mij niet daadwerkelijk heet
gone

JeroenHeijkoop
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor JeroenHeijkoop » 12 Jul 2016, 22:08

Als een Td5 te warm word zal die inderdaad deze verschijnselen laten zien.
Een deels verstopte radiateur heb je juist last van met 38 graden buiten temperatuur en een caravan.
Ik heb het zelf ook al een aantal keer mee gemaakt met een Defender 130 Td5 met een aanhanger er achter.
Zo als al verteld is, is het een digitaal signaal dus krijg spontane bewegingen en geen oplopende teller.
Ik heb dit al een paar keer gehad bij een aantal Defenders.
En de oplossing was het vervangen van de radiateur.

Dus het lijkt me het beste om te beginnen met de radiateur.
Hoe lang geleden is die vervangen? Is die al een keer vervangen?
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Roger B. » 12 Jul 2016, 22:45

de sensor is stukken goedkoper dan een radiateur..... en zoals gezegd... binnen enkele seconden van normaal naar heet naar normaal of zelfs koud, dat lukt je niet met echte temperatuur, dat is een foutief signaal
gone

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: [Def TD5 MY02] Koelvloeistofsensor(en) defect ?

Berichtdoor Rob Pt » 12 Jul 2016, 23:47

JeroenHeijkoop schreef:Dus het lijkt me het beste om met de radiateur te beginnen. Hoe lang geleden is die vervangen? Is die al een keer vervangen?

De radiateur is nog nooit vervangen maar wordt wel elk jaar gespoeld door een bedrijf dat ook radiotoren fabriceert en repareert. De tellerstand van de auto is overigens ruim 232.000 km waarbij de meeste kilometers zijn afgelegd bij, zeker voor Nederlandse begrippen, normale 's zomerse buitentemperaturen (ca. 23 graden). Als het zo heet als nu (> 35 graden) gebruiken we de Defender wegens het gemis aan een airco nauwelijks!

Roger B schreef:de sensor is stukken goedkoper dan een radiateur..... en zoals gezegd... binnen enkele seconden van normaal naar heet naar normaal of zelfs koud, dat lukt je niet met echte temperatuur, dat is een foutief signaal

Om die reden ben ik vandaag naar de dealer gereden (ca. 70 km) om een sensor op te halen. Omstandigheden iets gewijzigd t.o.v. de eerste keer n.l.: géén caravan, buitentemp. ca. 33 graden, gem. snelheid zo'n 80 km/u., vlakke wegen.
Tijdens de heenreis heeft het verschijnsel zich slechts éénmaal voorgedaan. Na het plaatsen van de sensor (ze boden aan dat snel even gratis (!) te doen) via een omweg terug naar huis (ca. 140 km) en ............ geen rare dingen meer.
Maar zoals ik al had gezegd, het probleem deed zich random voor dus over 100% positief resultaat wil ik het nog niet hebben!

Zal ook wel even duren voordat ik meer zekerheid heb want voorlopig kiezen we weer voor een auto met airco! ;)
Overigens kwam de dealer dit probleem niet onbekend voor!

€ 33,10 incl. BTW kostte die sensor overigens.

Hoe dan ook: iedereen bedankt voor het meedenken.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten