RRC 200 TDI - 'Wakker maken' na 3 jaar stil staan => hoe?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tom17
Beheerder

RRC 200 TDI - 'Wakker maken' na 3 jaar stil staan => hoe?

Berichtdoor tom17 » 17 Sep 2016, 14:55

Eindelijk!
Binnenkort mag onze ModderBumper, een RRC 200 TDI, weer belastingvrij op de openbare weg. Hij staat nu warm en droog tussen de caravans.

Kan iemand mij vertellen hoe ik het 'wakker maken' het beste aan kan pakken? Ik voel er namelijk heel weinig voor dat ik hem stuk maak.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

Erik Peters

Re: RRC 200 TDI - 'Wakker maken' na 3 jaar stil staan => hoe?

Berichtdoor Erik Peters » 17 Sep 2016, 15:41

Ik zou er persoonlijk niet wakker van liggen ;) , maar hem gewoon starten met een accu in goede conditie. En als de motor loopt rustig wat warm laten draaien en dan kijken of ie nog rijden wil en rustig wegrijden. Aangezien de RRC droog en warm heeft gestaan verwacht ik niet dat er iets is vastgeroest. En indien er, gedurende de 3 jaar stilstand, olie uitgelopen zou geeft dit een smeerboel onder de auto en dat is wel te zien.

Het kan wel zo zijn dat er gedurende de 3 jaar stilstand schimmelgroei heeft plaats gehad in de dieseltank en er dus drab wordt meegezogen zodra de motor loopt, waardoor uiteindelijk het brandstoffilter verstopt raakt. Maar dan begint de motor van zelf slecht te lopen (of slaat af).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

bart4x4

Re: RRC 200 TDI - 'Wakker maken' na 3 jaar stil staan => hoe?

Berichtdoor bart4x4 » 25 Sep 2016, 16:33

Na 3 jaar stilstand zou ik de diesel verwijderen en er verse diesel met een additief in de tank doen. Ik heb pas een rrc 300 tdi gestart na 1,5 jaar stilstaan, en nu is de inspuitpomp kapot door de oude diesel. Dus verse diesel in de tank, brandstoffilter vervangen, filter bij monteren alvast vullen met verse diesel (voorkeur V-power). Draai eerst met de hand een paar slagen aan de krukas, zodat je voelt dat het blok goed rond gaat. Ik heb vorige week een een 200 tdi gestart die 7 jaar had stil gestaan, heb toen hetzelfde gedaan als hierboven staat, en hij loopt perfect. Na starten even 10 minuten stationair laten draaien, dan een km of 10 kalm aan wakker maken.

Gr, Bart van Dessel

Terug naar “Techniek”