Ruitenwissers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Geoffreyvdl

Ruitenwissers

Berichtdoor Geoffreyvdl » 18 Okt 2016, 19:44

Ik heb een vraagje :D de ruitenwissers van mijn defender kwamen maar tot halverwege en sloegen beneden te ver door richting schutbord. Ik heb de armen wat onhoog gezet en nu komen ze mooi tot boven maar is het rustpunt halverwege mijn raam :shock: iemand enig idee?

piet_g

Re: Ruitenwissers

Berichtdoor piet_g » 18 Okt 2016, 21:54

van welk jaar is de defender?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Geoffreyvdl

Berichtdoor Geoffreyvdl » 18 Okt 2016, 22:03

2005

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 18 Okt 2016, 22:16

Bij mijn 110 uit 1986 zit de arm van de ruitenwissers met een adaptertje op een asje. Het adaptertje of het asje kan versleten zijn, of het adaptertje klemt niet goed meer in de arm. Ook kan er in de aandrijving iets versleten zijn, de tandwieltjes die het asje aandraaien of de tandwielen van de ruitenwisser motor. Er zou niet heel veel speling op de ruitenwisser arm mogen zijn, als je hem 45 graden kan bewegen om hem "recht" te zetten is er iets versleten. Kijk of je kan zien waar de speling zit, als het niet in het adaptertje of de as of de arm zit, dan moet je naar de aandrijving kijken.

Adaptertje:
Afbeelding

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 18 Okt 2016, 22:23

Hier trouwens een handleiding voor het repareren van de aandrijving van de ruitenwissers: https://www.landyzone.co.uk/land-rover/wiper-boxes-and-cable-renewal.99743/

piet_g

Berichtdoor piet_g » 19 Okt 2016, 09:01

ahh.. is dat bij een defender ook nog steeds die kabel die door een enkele motor op en neer getrokken word. dat systeem herken ik wel van de series.

idd, die blokjes kunnen een probleem zijn, maar mocht het zo zijn dat beide ruitenwissers op dezelfde stand blijven staan en dat wanneer je er een beweegt, de ander ook gelijk mee beweegt in dezelfde stand. dan denk ik dat je het in je motor moet zoeken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

conny

Berichtdoor conny » 19 Okt 2016, 11:32

Wat dacht je Piet? Dat daar ze daar in Solihul veel over nagedacht hebben?? :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2016, 11:55

conny schreef:Wat dacht je Piet? Dat daar ze daar in Solihull veel over nagedacht hebben?? :lol: :lol:

Don't change a winning team .... :lol: :D :lol:

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 19 Okt 2016, 14:24

tja, soms vergeet ik het meccano doos princiepe van de series en de defenders.. en dat idd de nodige dingen alleen maar veranderden omdat dat om de een of de andere reden moest :P
------

Geoffreyvdl

Berichtdoor Geoffreyvdl » 19 Okt 2016, 14:26

Ik denk niet dat het de asjes zijn omdat alles er goed uit ziet, het lijkt erop of de motor nog maar de helft van het raam kan beslaan. Hij komt of niet terug in zijn stand omdat ik hem omhoóg zet of hij komt netjes omlaag maar slaat de wisser dan maar tot recht voor je ogen. Verder werken alle standen goed. Kan het zijn dat er ergens nog een zekering zit die voor extra vermogensverlies zorgt?

Terug naar “Techniek”