Series 3 start niet meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robin Kalshoven

Series 3 start niet meer

Berichtdoor Robin Kalshoven » 23 Okt 2016, 15:06

Beste leden,

Ik heb een probleem met het starten van mijn series (1969, benzine/lpg, 2,25 ). Ik heb 2 varta accu's besteld en geïnstalleerd. Dat ging een week goed. Na het uitlezen heb ik gezien dat één van die accu's onvoldoende spanning heeft, dus maar weer een oude accu (aan de druppellader) terug gezet. Echter startte hij een paar keer zo zwaar dat na 3 keer de auto niks meer deed. Daarna bij het starten hoorde ik enkel nog een korte tik/klik, motor draaide niet meer rond. Ligt dit aan de dynamo of de startmotor/relais. Bij het aantrekken loopt hij weer als een zonnetje maar na een goeie rit, start hij niet tot nauwelijks. Hij laadt dus niet bij.

Ik hoor graag jullie mening en eventuele oplossing. Misschien toch maar een slinger voor de zekerheid aanschaffen.

Vriendelijke groet,

Robin Kalshoven

Ron63

Re: Series 3 start niet meer

Berichtdoor Ron63 » 23 Okt 2016, 16:56

Hoi Robin,

Meten is weten zegt men, als ik het zo lees dan werkt het laadsysteem (dynamo, regelaar etc) niet naar behoren.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2016, 18:25

Tja Robin, je vraag roept ook zelf weer een paar vragen op. Twee accu's ... is het een 24 V auto of staan de accu's parallel.
Verder, hoe de accu's ook staan: hoe komt het dat ze ongelijk raken (dat kan normaal niet, tenminste niet met goede nieuwe accu's, of het moet een 12V systeem zijn met een gescheiden (laad)systeem.

En dan met een paar maal de nieuwe accu's leegtrekken ... dat wijst op ongeladen nieuwe of te kleine nieuwe accu's danwel op een startmotor die ongezond veel stroom trekt. Of heb je een verborgen verbruiker die de accu's in het geniep leegtrekt?

En als een tenslotte: Weet je of de boordspanning/klemspanning voldoende is om als de auto eenmaal draait de accu's behoorlijk te laden.

Groeten MarcS

PS Ik zou zeggen, fiets in de tussentijd nog even langs de Aldi om te kijken of ze nog de aanbieding-acculaders hebben, twee nieuwe accu's met dit soort temperaturen leeg laten staan is het recept van van nieuwe accu's snel vermoeide accu's te maken. Oh ja, koop dan direct twee acculaders ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Okt 2016, 09:31

als accus in serie staan zou het niet mogen dat ze apart van elkaar leeg gaan. mits je een 24V wagen hebt en besloten hebt om je 12V maar gewoon van een accu te pakken en een van die dingen is aan blijven staan. dat heb ik uitgesloten omdat als er een onbalans is in je accu's dan krijg je dat niet recht door de accu's in serie te laden.

maar goed, als je laro wel start met volle accu's en na een lange rit er niet meer, dan zou ik het bijna in de dynamo gaan zoeken. maar wat er al gezegd is, meet eens wat voor spanning je hebt na het starten. krijgt de dymano ook zijn start/spoel spanning?? of te wel, staat er nog voldoen de spanning op die spoel en is bijvoorbeeld dat lampje niet stuk wat in je dashboard zit?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 24 Okt 2016, 12:29

als hij met een volle accu zwaar start, dan is het waarschijnlijk ook de startmotor.

let eens of er een rood lampje gaat branden als hij op contact staat, is deze lampje stuk dan laad hij ook niet meer bij.
het charge lampje.

Ja kan met een multimeter even meten wat de laadstroom is.

Verder, heeft de series een losse voltage regelaar met een knoeperd van een dynamo??????? of heeft die een normale alternator met interne voltageregelaar.

Maar ik zou eerst gaan kijken of de 2 lampjes op het dash gaan branden voor je de auto start.
groen is oliedruk, rood is dynamo/alternator

1969 is eigenlijk nog een series 2a, gebouwd tot ergens in 1971 als ik me niet vergis, dan wordt het series 3

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 24 Okt 2016, 16:54

heren een 24 v benz..................!!??

dus 2 accu's is een apart verhaal, meet gewoon bij lopende motor eerst eens laadspannning 14,5 volt volgens mij!?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Okt 2016, 19:22

marcel vonk schreef:heren een 24 v benz..................!!??

Er kunnen natuurlijk twee 6 Volt accu's in serie in staan (= 12 V). Werd vroeger wel vaker gedaan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2016, 19:37

Erik Peters schreef:

Er kunnen natuurlijk twee 6 Volt accu's in serie in staan (= 12 V). Werd vroeger wel vaker gedaan.

Mijn wederhelft zegt als ik het over "vroegeh" heb :   "Vroeger ? ... Vroeger is voorbij !"

't Lijkt mij omslachtig, onhandig en duur om twee nieuwe 6 V accu's te kopen om die in serie te zetten, maar het kan.

Daarom al eerder mijn vraag naar hoe een en ander geschakeld was.
Dit vooral ook omdat twee goede nieuwe accu's of ze nu in serie of parallel geschakeld zijn normaal niet zo snel ongelijk leeg zullen raken.
Dus wellicht is er een opeenstapeling van problemen ... het begon er al mee dat er een of andere reden was om twee nieuwe accu's te kopen.

Groeten MarcS

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 24 Okt 2016, 20:41

dus 2 accu's is een apart verhaal, meet gewoon bij lopende motor eerst eens laadspannning 14,5 volt volgens mij!?

24 volt benzine Fitted For Radio series en lightweights bestaan. Laadstroom kan dan rond de 27-28 volt zijn.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 24 Okt 2016, 21:22

Joep Weijers schreef:24 volt benzine Fitted For Radio series en lightweights bestaan. Laadstroom kan dan rond de 27-28 volt zijn.

Kleine correctie (kan 't niet laten...): laadvoltage kan dan rond de 27-28 volt zijn.

OK, I'll get my coat... Oftewel, U kunt gaan, uw jas ligt reeds op straat! :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”