Vreemd geluid (One-ten 1983 2,25 benzine)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bas038

Vreemd geluid (One-ten 1983 2,25 benzine)

Berichtdoor Bas038 » 11 Nov 2016, 14:35

Hallo,

Zoals sommigen al gelezen hebben in het "even voorstellen forum" heb ik nog geen 200km gereden en moet nu al sleutelen... Op zich geen probleem maar:

Na vijf weken hoorde ik toch een wel wat vreemd geluid "ergens onderin". Een paar oren laten luisteren en ogen laten kijken... Na een diagnose "differentieel voor is niet tof" uiteindelijk terechtgekomen bij een lekbak vol met een combinatie van versnellingsbak olie en metaalsplinters.
Nu heb ik zelf niet heel veel verstand van auto techniek, maar wil dit wel leren en ga samen met een handig familielid (die dat verstand wél heeft) deze winter de bak er uit halen en kijken wat er aan moet gebeuren.

Ik heb nog geen tijd gehad hier echt naar te kijken en onderdelen te verwijderen/open te maken.
Ik heb een opname gemaakt van het vreemde geluid. Misschien dat iemand dit wat zegt:

Luister maar: geluidje
Het is niet super goed hoorbaar, maar het gaat hier om het blikkerige geluid. Boven de 30km per uur is dit hoorbaar, daaronder niet.

Als ik harder rijd blijft het geluid ongeveer hetzelfde, wordt niet veel harder of anders... Bij gas geven, dit geluid. Bij geen gas geven, dit geluid. Koppeling in of niet. Boven de 30km dit geluid. In alle versnellingen.

Voor zover ik kan zien loopt er niets aan, rammelt er geen blikje of zoiets.
De eerste diagnose van een Land Rover dealer (met meer verstand van nieuwe auto's verkopen dan van oude techniek vrees ik) was dus dat het differentieel voor kapot is. Men heeft de boel niet los gehad, alleen "gekeken": de olie hierin was iets grijzig maar niet extreem vervuild met slijpsel ofzo... Nieuwe olie er in gedaan, geluid blijft.

Toen hebben we aan de versnellingsbak gedacht. Deze bestaat uit "drie delen" en uit een daarvan (ik geloof de achterste) kwam redelijk veel slijpsel. Tenminste, dat denk ik.

Afbeelding

Dit is de magnetische "plug" en in de olie zelf trof ik ongeveer drie keer zoveel aan... Ik weet niet normaal is en wat niet en wanneer iets rijp is voor revisie.

Dus.. De vragen aan de kenners:
- Herkent iemand dit geluid?
- Zou je de hele versnellingsbak eruit halen en na laten kijken/reviseren?
- Of toch het differentieel?
- Kan het iets anders zijn?

Alvast bedankt!

Gr.
Bas
Laatst gewijzigd door Bas038 op 12 Nov 2016, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
One-Ten 4-deurs station wagon. 2.25 liter benzine. RHD. 5 speed.

Edward

Re: Vreemd geluid uit 110 (1983)

Berichtdoor Edward » 11 Nov 2016, 18:38

Allereerst bestaat de versnellingsbak maar uit 1 deel. Daarachter zit de tussenbak gebout. Die gaan graag stuk. Geen punt 2ehands legio te koop voor weinig en wisselen stelt weinig voor. De bestaande demonteren en reviseren stelt ook niet veel voor alleen staat je wagen dan iets langer stil.

Eerst weten of het uit de hoofdbak (de voorste) of de tussenbak (de achterste) komt........

Overigens is het erg flauw om een monteur te beoordelen op de herkomst van een vaag geluid..........
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Bas038

Berichtdoor Bas038 » 11 Nov 2016, 20:15

Oh dat is zeker niet de bedoeling hoor... Maar als ik een prijsopgave krijg van €1800,- dan mag ik daar vraagtekens bij zetten volgens mij. Helemaal als er niet gegarandeerd kan worden dat na een dergelijke reparatie het probleem verholpen is.

En mijn opvatting dat de "versnellingsbak" uit 3 delen bestaat is mogelijk fout. Maar uit drie verschillende "compartimenten" kon ik olie aftappen. Deze leken gescheiden door een kering of pakking. Vandaar m'n opmerking dat dit drie delen zijn... Ik ben lerend he.

Luc.B

Berichtdoor Luc.B » 11 Nov 2016, 20:31

hoi

als het goed is kun je maar uit twee delen olie aftappen nl :
tussenbak ( lt230 )
versnellingsbak ( lt77 gok ik )

het deel dat het dichtst bij de motor zit is het bell house en hier zit wel of niet een waad plug in.

denk het belangrijk is eeven te identificeren welke bak je hebt en zorgt dat er voldoende en de juiste olie in zit.
Vriendelijke groet

Luc

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Nov 2016, 20:53

Er is ooit een poging gewaagd om mensen boven hun topic de gegevens van de wagen te laten zetten. Dat is kennelijk lastig en het zowat het hele forumbeheer is afgehaakt. Daar heb jij niks mee van doen maar het is handig even boven je topic te zetten waar we het over hebben.

Een '83er is origineel dacht ik een 2.25 benzine of diesel. Daar hangt dan een Lt77 versnellingsbak achter met daarachter een Lt230 tussenbak. Waar je dat 3e aftappunt gevonden hebt is me een raadsel, tenzij je je blok als bak aanziet maar dat lijkt me onwaarschijnlijk......

Een tussenbak kost bij Ashcroft iets van 550 euri en een Lt77 hoofdbak iets van 525 euri. Zelf demonteren en reviseren kost een fractie maar moet je natuurlijk wel kunnen, durven en willen.
Edward van Vugt

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 11 Nov 2016, 21:55

Ik kan het geluids bestandje niet afspelen, dus kan er niks nuttigs over zeggen. Maar drie compartimenten... heeft de auto wellicht een overdrive? In dat geval is de overdrive de achterste.

Automonteurs bij een dealer zijn misschien meer gewend aan modernere auto's, maar volgens mij zit er erg weinig verschil tussen de differentielen van een '83 defender of een '15 defender of die van een series (behalve de overbrenging) Die techniek zouden ze dus nog wel moeten kennen, dus zouden ze het ook zomaar bij het geode eind kunnen hebben. Een voordiff wisselen is best wat werk (stuk meer als achter i.i.g.) en een nieuw diff is best behoorlijk aan de prijs.

Kijk als je toch twijfels hebt over je diff ook rond voor gebruikte of gereviseerde. Ik heb een gebruikt diff bij Bolleboom vandaan voor een heel redelijke prijs die het alweer 2 jaar goed doet, enige nadeel is dat je bij zulke onderdelen hooguit inruilgarantie krijgt. Tref je een slechte mag je hem weer omwisselen, maar je krijgt er wel weer een flinke dag sleutelen bij :lol:
Land Rover Series 3 SWB '79

tim

Berichtdoor tim » 11 Nov 2016, 22:15

Rij als je in de gelegenheid bent qwa tijd/afstand eens langs bij Ron(bolleboom) zoals Roelof aanhaalt.
Hij kan je naar alle waarschijnlijkheid zeer op weg helpen met het bepalen wat het meest voor de hand liggend is mbt je probleem.
Been there done that , ook namens anderen, wo met bakproblemen.

Mocht het zo zijn, een bak uit de UK, ook gezien de huidige wisselkoers is intressant.
een lt 230 kost in Nl al snel richting de 1000 euro, en ik geloof zelfs ex 21% btw.
hou wel rekening, indien uit de Uk met transportkosten, en vergeet je statiegeld niet.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Nov 2016, 22:41

Als er nog twijfels zijn over een diff dan trek je gewoon de desbetreffende cardanas eronderuit en zet je de tussenbak in difflock en gaat een stuk rijden. Dat kost helemaal niks en is simpel zat. :shock: :shock:

Maar zolang er niet vermeld wordt waarover we praten is het allemaal weer koffiedik kijken.

En een nieuwe bak? Waarom? Ik gaf die prijzen om de prijs die de garage gaf te relativeren. Maar ik heb nog nooit een tussenbak gehad die niet eenvoudig te reviseren was. Ergste is als het huis ingeslagen in en er een nieuwe casing moet komen maar zelfs die kost maar 75 pond......

En als ik iemand aan m'n wagen laat sleutelen behalve m'n eigen dealert dan is dat Roger van 4x4Factor.
Edward van Vugt

Bas038

Re: Vreemd geluid (One-ten 1983 2,25 benzine)

Berichtdoor Bas038 » 14 Nov 2016, 13:59

Ik heb helaas de auto niet voor de deur staan dus kan niet even kijken. Maar als ik hier kijk zie ik dit staan:
In 1982 is er een speciale Land Rover versie van ontwikkeld, met een 5e versnelling in een aluminium "aanbouw" (waarin ook de oliepomp zit en tevens als aansluiting voor de LT 230 tussenbak functioneert).

Ik heb online deze foto gevonden en ben er vrij zeker van dat de boel er bij mij hetzelfde uit ziet:

Afbeelding

Volgens mij heb ik drie aftap punten open gedraaid en had ik drie oliestromen.

Heb ik het goed dat dit 4 verschillende onderdelen zijn of zijn 1 en 2 één onderdeel?

Afbeelding

Is 4 de versnellingsbak, en 1 de tussenbak? En dan zit de 5e versnelling dus in 3 zoals in de quote aangegeven?
Vergeef me dat ik de juiste terminologie nog niet onder de knie heb...

Maar wat ik ook her en der gelezen heb ik dat wat metaalsplinters op de magnetische plug niet vreemd zijn. Schakelen gaat ook gewoon goed zonder vreemde geluiden dus mogelijk zit het probleem toch niet in de bak...

Edward

Re: Vreemd geluid (One-ten 1983 2,25 benzine)

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2016, 16:30

1 en is de tussenbak. 2 is de middendiff in de tussenbak. 3 en 4 is de hoofdbak.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”