Vreemd geluid (One-ten 1983 2,25 benzine)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re: Vreemd geluid (One-ten 1983 2,25 benzine)

Berichtdoor piet_g » 14 Nov 2016, 16:31

1 en 2 zijn je tussenbak en 3 en 4 zijn je hoofdbak. buiten dat kan ik je niet verder helpen.

dit is overigens een behoorlijk standaard bak voor defenders.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Bas038

Berichtdoor Bas038 » 14 Nov 2016, 16:37

Oh ja, duidelijk. Ik zie nu de link tussen diff lock pookje en dat gedeelte.

Maar is is het zo dat 3 en 4 zijn gescheiden (2 compartimenten met pakking of keerring) met elk een eigen vul en aftap opening? Of ben ik er dan echt niet goed bij geweest toen ik de boel aftapte?
One-Ten 4-deurs station wagon. 2.25 liter benzine. RHD. 5 speed.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2016, 16:57

Het zal vast wel een los compartiment zijn. Dat is bij de 2007 en later Defender ook nog steeds. Daar zitten 5 en 6 in een zeer matig gesmeerd apart vakje waardoor de bak kapot loopt bij hoge snelheden. Maar een apart vul en aftappunt heb ik nog nooit gezien.

Maar speculeren is leuk op de beurs...... Als je nou gewoon ff de moeite neemt om het nummer op te zoeken weet je precies welke bak je hebt :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Nov 2016, 18:22

Bas038 schreef:Volgens mij heb ik drie aftap punten open gedraaid en had ik drie oliestromen.

Dat kan, bij de LT77 versnellingsbak zit in compartiment 4 een aftapplug (ik dacht met magneet) en in compartiment 3 zit achter de aftapplug een kunststof zeefje. De derde oliestroom moet uit de tussenbak gekomen zijn.
Overigens heb je maar twee vulopeningen: één in de tussenbak en eentje in de versnellingsbak (compartiment 4). En compartimenten 3 en 4 staan met elkaar in verbinding.
De vulopeningen geven tevens het oliepeil aan.

Groet,

Erik.

P.s. De achteruitversnelling zit bij de LT77 (links) naast de eerste versnelling.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Goos

Berichtdoor Goos » 15 Nov 2016, 01:29

Dag Bas, ik heb goed bericht voor je. Ik heb het geluidje af kunnen spelen en als mijn Series 2A zooo weinig bijgeluid zou maken, zou ik denken dat ik er iets niet in orde is :D
'Enjoy the moment', ververs de bakolie en ga pas over nieuwe versnellingsbakken nadenken als het nodig is ;)
Land Rover Series 2A 1963 2.25 benzine marine/limestone inner headlights

Bas038

Berichtdoor Bas038 » 02 Jan 2017, 10:24

Nou... Ik ben er uit hoor... Heb de auto nu niet voor de deur staan (overgangsregeling oldtimers) dus moet echt tijd maken om er heen te gaan en te kijken...

Er zit een doodgewone LT77 bak met LT230 tussenbak onder deze auto. Heb de olie ververst en terwijl ik er onder lag te wachten tot me een nieuwe spuit olie voor de versnellingsbak viel mijn oog op een ring tussen aandrijf as en bak. En deze zit los... Een beetje wiebelen en draaien en ik hoorde exact het geluid waar dit topic om gestart is. :shock:
Dit ringetje gaat een halve centimeter heen en weer en kan vrij draaien.

Buiten het feit dat het goed is dat er nu nieuwe olie in bak en tussenbak zit (en gelijk ook maar in motor en differentieel) is de vraag nu... Wat is dit voor ring, waarom zit ie los en hoe krijg ik hem weer vast?

Fantastische diagnose van de merkdealer overigens... Maar dat terzijde..
One-Ten 4-deurs station wagon. 2.25 liter benzine. RHD. 5 speed.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jan 2017, 13:35

Waarom die ring los zit weet ik ook niet, normaal zit die ring geklemd op de flens (waar de voorste aandrijfas aan vast zit), doordat de binnendiameter van de ring net iets kleiner is.
Die ring hoort er voor te zorgen dat er minder makkelijk vuil bij de oliekeerring kan komen.
Misschien kun je de ring met kit vast krijgen, dan hoef je niks los te halen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”