Wilzun defender 130 300tdi 1997

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wilzun

Wilzun defender 130 300tdi 1997

Berichtdoor wilzun » 14 Nov 2016, 19:42

Beste techneuten hier een vraag.
Sinds kort gaat mn olielampje kort branden als de motor goed warm is na een 25 km rijden en laag in zn toeren zit.
Daar bedoel ik stationair mee.
Iemand die motoren reviseerd zegt dat de motor gereviseerd moet worden meede doordat hij enige carterdruk heeft.
En zegt dat er zelfs diesel langs de zuiger zou lopen en daardoor het oliepijl wel eenigsinds op pijl blijft.
Hij zegt dat dat te voelen is aan de schrale olie en adviseerd mij er geen meter meer mee te rijden.
Motor reviseren gaat kosten aan onderdelen 1525 incl btw daarin zitten alle lagers veren keringen oliepomp en pakkingen.
Arbeid zal met zelf reinigen van de onderdelen op 2000 komen met uit en inbouwen.

De andere garage bedrijf zegt als eerste het sensortje te vervangen en bij te lage druk de pomp eventueel.

Wel lastig om zo zelf een keuze te moeten maken wat te doen.
En is dit te testen of hij daadwerkelijk toch toe is aan revisie.
Of alleen de sensor en het risico lopen dat hij door te blijven rijden meer schade oploopt.

Zoals gezegd gaat het om een 200tdi motor met 200.150 km op de teller.
Bij het starten geeft hij altijd een rookpluim en geeft bij het diep in trappen van het gaspendaal best wel wat rook.
Distributie en koppeling zijn aan vervanging toe.
Zou weer makelijker zijn als de motor toch gereviseerd dient te worden.

Mijn vraag is is het verstandig om alleen het sensortje te vervangen of hoe te controleren of hij toch niet teveel slijtage heeft?
Laatst gewijzigd door wilzun op 04 Jun 2018, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward

Re: Motor aan revisie toe? 200tdi

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2016, 19:53

2 ton is niks voor een 200 tdi. Maar dat zegt natuurlijk niks. Alle is bv te slopen met, slechte, verkeerde of nooit ververste olie.

Maar is er compressie gemeten? En zo ja wat zijn de waarden? Want nu lijkt men wel heel snel tot revisie te komen....

De kop eraf trekken en dan de boel bekijken kost je hooguit een koppakking. ook het carter verwijderen, de zuigers demonteren en dan zowel zuigers als cilinders opmeten kost geen ruk. Zelfs al moet je uurloon betalen........

Pas als je zeker weet dat de cilinders wel of niet goed zijn, de zuigers wel of niet goed zijn kun je een prijs aan een revisie hangen. Wellicht is alles binnen tolerantie en ben je klaar met een set nieuwe zuigerveren...........

De prijsopgave die je nu hebt lijkt me in ieder geval nergens op gestoeld net zo min als het oordeel dat revisie noodzakelijk is :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

wilzun

Berichtdoor wilzun » 14 Nov 2016, 20:01

Oke bedankt voor je reactie.
Oliedruk wordt morgen gemeten zal ook vragen de compressie te meten.
Als de compressie goed is kunnen de lagerschalen dan wel versleten zijn?

En ja olie verversen is wel gedaan maar had vaker gekunt nu toch een 35.000 tussen het verversen. :oops:
Ik weet het

tim

Berichtdoor tim » 14 Nov 2016, 20:57

Alle kenmerken tesamen genomen klinken niet als het meest rooskleurige vooruitzicht, maar meten is redelijk weten;
neem inderdaad de tijd en een paar centen voor een goede voorlopige conclusie voordat je een bak met geld gaat uitgeven.

oliedrukniveau, compressie, kleplektest, goed uitsluitsel wel/geen diesel in de olie aanwezig.

Heb je een actueel, betrouwbaar olieverbruik getal?
Die 35K verversingstermijn zou ik iig wel iets korter maken.. :D
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Peu

Berichtdoor Peu » 14 Nov 2016, 21:00

wilzun schreef:Iemand die motoren reviseerd zegt dat de motor gereviseerd moet worden meede doordat hij enige carterdruk heeft.
En zegt dat er zelfs diesel langs de zuiger zou lopen en daardoor het oliepijl wel eenigsinds op pijl blijft.
Hij zegt dat dat te voelen is aan de schrale olie en adviseerd mij er geen meter meer mee te rijden.
Motor reviseren gaat kosten aan onderdelen 1525 incl btw daarin zitten alle lagers veren keringen oliepomp en pakkingen.
laat me raden....een bedrijf in Puttershoek...??
Failing to prepare is preparing to fail!

wilzun

Berichtdoor wilzun » 14 Nov 2016, 21:04

Nee daar niet maar iemand in Brielle zelf.
Collega zijn Renault motor van 2010 is net helemaal gedaan en eerlijk is eerlijk naar volle tevredenheid.
Motort loopt beter als toen hij hem kocht.

Peu

Berichtdoor Peu » 14 Nov 2016, 21:15

Ik heb bij een bezoek en montage van motorkap traanplaat ook het advies gekregen om de motor te reviseren (toen ook 2000.000km gelopen). Ik zei wat over rook bij accelereren enzzz. Er werd een slang van de IC losgehaald waar wat olie in zat. Tevens zou hij overmatige onderdruk hebben...
De offerte moet nu nog komen en is 1,5 jaar geleden. Na controle elders is de luchtmassameter vernieuwd. Onze Td5 Defender staat nu alweer een halve ton verder en loopt als een raket.....ik bedoel maar.... :oops: :|
Failing to prepare is preparing to fail!

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2016, 21:18

wilzun schreef:Nee daar niet maar iemand in Brielle zelf.
Collega zijn Renault motor van 2010 is net helemaal gedaan en eerlijk is eerlijk naar volle tevredenheid.
Motort loopt beter als toen hij hem kocht.

Ja, dat zegt me geen zak. Toen ik een motor kocht en daar nieuwe bougies en afgestelde carburateurs op terug stak liep ie ook beter dan ooit :shock:

Carterdruk zegt alleen dat er compressie weglekt naar het carter. Als de compressieveren en olieschraapveren alleen vast gerot zitten kan ook verholpen worden door de boel te weken. Versleten lagerschalen hebben niks te maken met olieverbruik of carterdruk.

Zolang je niet meet en controleert is het gewoon koffiedik kijken. En ik laat nooit degene die een revisie wil verkopen m'n blok opmeten...... Dat is iets teveel de slager die z'n eigen vlees keurt.

Dat kan alleen als je diegene echt vertrouwt. En dat vertrouwen komt voor mij niet van Sjakie die kei tevreden is.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

wilzun

Berichtdoor wilzun » 14 Nov 2016, 21:31

Nee dat is waar.
Daarom morgen en afspraak staan bij de garage die zei de sensor te vervangen.
Ik heb hem gevraagd ook te meten, ik heb zoiets van meten is weten.
Ook morgen vragen of hij gelijk de compessie kan meten.

wilzun

Berichtdoor wilzun » 14 Nov 2016, 21:47

tim schreef:Alle kenmerken tesamen genomen klinken niet als het meest rooskleurige vooruitzicht, maar meten is redelijk weten;
neem inderdaad de tijd en een paar centen voor een goede voorlopige conclusie voordat je een bak met geld gaat uitgeven.

oliedrukniveau, compressie, kleplektest, goed uitsluitsel wel/geen diesel in de olie aanwezig.

Heb je een actueel, betrouwbaar olieverbruik getal?
Die 35K verversingstermijn zou ik iig wel iets korter maken.. :D

Ja Tim olie verbruiken doet hij minimaal 1liter per 5000 km

Terug naar “Techniek”