Olie in kabelboom ecu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RikTD5
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 Jan 2017, 16:03

Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor RikTD5 » 11 Jan 2017, 10:01

Dag allen! Zoals velen wellicht weten ben ik sinds zaterdag blije eigenaar van een Defender 90 TD5 (2000). Ik neus sindsdien veel rond op allerlei fora, websites en YouTube en ik leer daarmee gestaag steeds meer over de wagen; erg verslavend! Vooral dankzij dit forum ben ik al veel wijzer geworden.

Nu heb ik vandaag even de rode stekker naar de ecu gecheckt (onder de passagiersstoel) en constateerde dat er aardig wat olie in de stekker zit. Dit is natuurlijk een bekend probleem bij de TD5 en op te lossen door de injector harness te vervangen. Voordat ik zelf ga lopen sleutelen aan de wagen wil ik eerst een grote beurt uit laten voeren bij een specialist (Jansen & Jansen in Nederhorst den Berg) en alle puntjes die nu niet in orde zijn door hen laten fixen.

Ik breng de auto maandag naar de specialist, maar moet voor die tijd nog aardig wat kilometers maken (ca. 300 km.). Ik heb de stekkers wel schoongemaakt en de olie die er inzat eruit gehaald, maar kan het kwaad dat ik er zo nog tot maandag mee rond rijd? Of kan ik 'm beter laten staan en mijn andere auto pakken...

conny
Berichten: 597
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor conny » 11 Jan 2017, 10:44

Nee hoor, gewoon mee rond blijven kachelen. Schoonmaken doe je met remmenreiniger en dat dien je voor het komende halfjaar regelmatig te doen. Uiteindelijk stopt het. Natuurlijk wel in combinatie met de kabelboompje onder je kleppendeksel vervangen, anders kun je bezig blijven.

Schade ontstaat pas als de olie de ecu in kruipt en dat duurt wel effe. ;)

Standaard bij elke grote beurt (10.000 km) kijk je even of die rode stekker nog schoon is.

Ron63
Berichten: 1169
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Ron63 » 11 Jan 2017, 12:21

En doe je eigen een plezier en plaats een originele kabel.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

RikTD5
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 Jan 2017, 16:03

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor RikTD5 » 11 Jan 2017, 16:08

Bedankt! Kan ik weer met een gerust hart verder... Zal informeren bij de specialist of zij originele Land Rover onderdelen (kunnen) gebruiken, dat heeft sowieso mijn voorkeur.

paul k
Berichten: 209
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor paul k » 11 Jan 2017, 16:11

gebruik geen remmenreiniger, is wat te agressief.
Er is contactreiniger in de handel ie dezelfde werking heeft, maar beduidend vriendelijker voor contacten en componenten.
Om voortaan olie 'lekkage 'te controleren kun je, na het verwijderen van de akoestische kap op het blok, de stekker aan de voorzijde van de kop losmaken en controleren.
Groet! Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Gerard4t
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Gerard4t » 11 Jan 2017, 17:13

Kijk uit met contactreiniger, kontakt 60 maakt wel goed schoon, maar bevat ook zuren die op den duur voor corrosie zorgen, het middel is dan ook bedoeld om te reinigen, waarna het middel grondig dient te worden verwijderd met weer een ander spulletje uit een spuitbus, zo verkopen ze flink veel spuitbussen.
Gebruik maar WD40, dat reinigt heel neijes en is niet agressief.

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1721
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor VeeTee » 11 Jan 2017, 17:57

Volgens het datablad van Kontakt 60 zie ik geen zuren, alleen wat organische oplosmiddelen (lichte koolwaterstoffen- aardoliederivaten), alcoholen en drijfgassen. Dat verschilt overigens niet zoveel van de samenstelling van remmenreiniger en zelfs WD40. Er zitten ongeveer dezelfde soort stoffen in (niet exact maar chemisch verwant). Persoonlijk zou ik het met WD40 doen, dat is zo goed als inert voor vrijwel alle materialen, het lost de olie goed op en laat geen residu achter.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2017, 18:40

Hmmm ... had de Elephant de olie-bron onder de passagiersstoel niet gezien ?

Misschien een gevalletje van: "Un Elephant se trompe enormement" :?: :o :ugeek:
    https://www.youtube.com/watch?v=ib3zBfCY3AE :mrgreen:

Heb je wat geluk dan is het vervangings-wiringharness een "goeie" en dan komt er vele jaren lang geen olie doorheen.

Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2017, 18:44

VeeTee schreef:Volgens het datablad van Kontakt 60 zie ik geen zuren, alleen wat organische oplosmiddelen (lichte koolwaterstoffen- aardoliederivaten), alcoholen en drijfgassen. Dat verschilt overigens niet zoveel van de samenstelling van remmenreiniger en zelfs WD40. Er zitten ongeveer dezelfde soort stoffen in (niet exact maar chemisch verwant). Persoonlijk zou ik het met WD40 doen, dat is zo goed als inert voor vrijwel alle materialen, het lost de olie goed op en laat geen residu achter.


Alcoholen kunnen - zeker na een lichte oxidatie - wel etsend op metalen inwerken.

En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 489
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Peu » 11 Jan 2017, 19:09

Neem wel een originele kabelboom en geen chinees pruts ding. Ik heb 3 jaar geleden deze door zo'n specialist laten vervangen...zag nu weer olie in de rode stekker.....
:twisted:
Weer een nieuwe kabelboom gekocht maar nu bij de dealer èn zelf gemonteerd :twisted:
Failing to prepare is preparing to fail!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten